Akora Startet 27.November.2011 Link til dette innlegget Startet 27.November.2011 Hei, Jeg vet det er mange tråder om dette, men ting forandrer seg osv osv. Jeg trenger ny VHF til båten, og vil i den sammenheng ha AIS sender og mottaker. For å spør enkelt, hva trenger jeg? :) Har ikke god greie på AIS. Jeg ser martitim selger en VHF, http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/vhf-ais/standard-horizon-vhf-gx2100e-stasjonar-m-ais Men da har jeg vel bare mottaker? Så lurer jeg på, når man har en AIS sender, hvordan legger man inn infoen der, om båt, lengde, destinasjon osv osv? Håper på litt båthjelp:) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Så lurer jeg på, når man har en AIS sender, hvordan legger man inn infoen der, om båt, lengde, destinasjon osv osv? Håper på litt båthjelp:) For en Pro-Ais, følger det med et program til PC, der du programerer inn de ønskede data. Du koppler AISen til PC, kjører programmet og setter inn alle data. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Akora Svart 27.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Takk, da har jeg en å se på, ProNav. Er det vits med VHF med AIS som jeg linket til, når man har en ProNav Class B sender/mottaker? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Se litt på Digital Yacht sine produkter. De har en del interessante og innovative AIS relaterte produkter til en ganske lav pris. Du få de for eksempel fra www.cactusnav.comi England. (Har handelt hos de flere ganger på internett og er fornøyd.) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Framtia Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Jeg har eid tre transpondere, Transas, AMEC og Digital Yacht. Transas og Digital Yacht fungerte begge utmerket (jeg vil anbefale den fra Digital Yacht). Jeg har også deres antennesplitter som også fungerer supert. Du trenger ikke AIS i VHFen dersom du kjøper deg en transponder. Både VHFen og Transponderen kan kobles slik at du får opp AIS-info på plotteren. Jeg vil absolutt anbefale transponder fremfor kun mottaker. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Biscaya Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Se litt på Digital Yacht sine produkter. De har en del interessante og innovative AIS relaterte produkter til en ganske lav pris. Du få de for eksempel fra www.cactusnav.comi England. (Har handelt hos de flere ganger på internett og er fornøyd.) Ditto. Har en Digital Yacht AIT1000 som jeg kjøpte gjennom Cactusnav. Godt fornøyd med mottager-delen. Vanskelig å si noe om hvor godt vi egentlig synes for andre båter. Valgt å ikke gå for antenne-splitter, men gikk for dedikert antenne til AIS'en. (Får vel flere antenner enn Marjatta etter hvert ...) På tur fra sørlige Europa og hjemover opplevde jeg en gang en større ferge som trafikerte fra England til Frankrike og som var på kollissjonskurs fra babord, i god tid endret kurs til bak oss. Vanskelig å si om det var AIS'en vår, ARPA på radaren hans eller visuell kontakt som fikk han til å endre kurs. For kystseilas her hjemme er nok AIS litt mot kjekt-å-ha når jeg vet hvor mye/lite (??) selv større skip her hjemme bruker AIS. Var på broa på en 40 000 tonner for litt over et år siden som trafikerer jevnlig i sterkt trafikert farvann her hjemme. AIS'en var et tekstbasert display som i praksis var plassert langt unna både utkikk og rormann Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Gutek Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Hvorfor ikke Høcom ?Jeg har aakkurat kjøpt der.Greit å holde seg til Norsk,Ca 3000 for VHF med AIS ! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Og vær spesielt oppmerksom på begrensningene til klasse B transpondere, tenker da først og fremst intervall på utsendelse og rekkevidde. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Greit å holde seg til Norsk! Hvorfor det? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Akora Svart 28.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Takk da har jeg litt å begynne å se på :) Hvorfor ikke Høcom ?Jeg har aakkurat kjøpt der.Greit å holde seg til Norsk,Ca 3000 for VHF med AIS ! Jeg skal ha både sender og mottaker, den VHF'en du refererer til er nok kun reciver..? Class A, da snakker vi jo fort 10.000++ Jeg håpte jeg fikk dette til 5-7000 så jeg går for B. 10-15 sekund intervall er nok i massevis for meg, går ikke mer en 10kt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 10-15 sekund intervall er nok i massevis for meg, går ikke mer en 10kt. 30 Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Wikipedia, gode forklaringer ang forskjell på AIS A&B. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Roger jo Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Har denne er meget fornøyd. http://www.milltechm...-Kit_p_214.html eller her, salg nå. http://www.panomarine.no/ais Her er det meste om AIS. http://www.orebrohamn.com/ais/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Akora Svart 9.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2011 Takk for gode svar, tror jeg går for den Amec'en som er på salg. Men svar meg på en ting til; hvordan er det med MMSI nummeret til å legge inn her - må jeg ha egen VHF lisens på denne? Et MMSI nummer er vel et nummer som tildeles apparatet og ikke personen - hvis jeg f.eks kjøper en brukt VHF så har jo den allerede et MMSI nummer lagret i seg.. Jeg må vel ikke ha samme MMSI nummer på VHF og AIS? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2011 (redigert) Samme MMSI, det er litt av poenget med MMSI at de kan kalle opp deg etter å sett deg på AIS. Kjøper du brukt må du forsikre deg at MMSI kan endres enten av deg eller av leverandør. Redigert 9.Desember.2011 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2011 ..... - hvis jeg f.eks kjøper en brukt VHF så har jo den allerede et MMSI nummer lagret i seg.. Ja, det kan det godt være at den har, men det MÅ du isåfall ABSOLUTT endre før du tar den i bruk! Ellers kan det føre til total forvirring og i verste fall en katastrofe ved f.eks en redningsoperasjon. Selv pleier jeg ofte å omtalt MMSI som "båtens personnummer" - og du ville vel ikke like at noen gikk rundt og brukte ditt personnummer etter eget forgodtbefinnende....? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Akora Svart 9.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2011 Ok da er jeg med. Takk for hjelpen! :)Er å se på AIS om noen måneder :-) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2011 Kan også tilføye at man registrerer sin AIS transponder hos Telenor, dette koster ikke noe utover den vanlige vhf lisensen man har på vhfen. Fordelen er at de som slår opp båten i registerert vet at man har ais ombord. Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Har en VHF med innebygget AIS mottaker, men denne viser kun nummer på båtene innen rekkevidde. Jeg ønsker meg en AIS mottaker eller mottaker / sender som også viser navn på båtene. Hvilken mottaker eller mottaker / sender er det som jeg da må kjøpe? Hvor finnes den rimeligste AIS som oppfyller mine ønsker? HAr Raymarine 120C Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Har du den koblet til plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Jeg kjøpte denne fra England: http://www.euronav.co.uk/Products/Hardware/AIS_B/CSB200.htm Jeg er meget fornøyd med den. Den har en funksjon som mange andre mangler. Det kan monteres en bryter for sender, slik at senderen kan slås av, og mottakeren fortsatt er aktiv. Er du på tur og ønsker en rolig kveld uten selskap av kamerater, slår du av senderen, slik at de ikke ser hvor dere er. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
borghans Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Ja, den er koblet til plotteren, og de båtene som er i nærheten vises som en trekant men det er kun mmsi nummeret som vises på skjermen. Synes det er artig å se hva båtene som vises heter. Har fått opplyst at dette skyldes at ais en i vhfen ikke er god nok, for å vise båt navn. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Gjelder det både klasse A og B dette? Har du hørt om det finnes software oppgradering på vhfen? Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Dette skal ha noe med intervallet på mottakingen å gjøre. Slik at den mister navnet. Dette er en M-tec vhf Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 (redigert) Årsaken til at du ikke mottar båtnavn mm. kan skyldes hvordan VHF/AIS er konstruert. Kommer an på hvordan mottakeren i VHF'en din virker. AIS signaler sendes ut på 2 forskjellige kanaler benevnt A & B (har ingenting med AIS Class A & B å gjøre) Hvilken kanal som brukes er likegyldig. AISen plukker hvilken kanal den skal sende på basert på om kanalen er ledig/eller hvor opptatt de er. Da kan du oppleve at posisjonsrapporter sendes på kanal A, mens statisk informasjon, så som båtens navn mm. sendes på kanal B. Så spørs det hvordan AIS mottakeren i VHF'en din fungerer. 1. Er den helproff lytter den på begge kanaler samtidig. 2. Neste utgave scanner de to kanalene. (Når det er trafikk på en mister den trafikken på den andre). 3. Enkleste utgave er at man selv må velge hvilken kanal som ska avlyttes. Som Frøken Fryd skrev - mangler båt/skips navn på både class A og class B ? (Alle de store båtene har class A, lystbåter og småbåter har som regel class B) Er denne feilen kun for class B er nok ikke AIS/VHFen programmert til å motta og/eller videre sende class B informasjon til plotteren. Siste er om plotteren din kan vise class B informasjon. Sjekk menyen/displayet på VHF'en. Der kan du vel også lese ut AIS info ? Er det navn fra båtene der ? Geir Redigert 8.Januar.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.