Jump to content

Trenger anbefalinger om AIS kjøp, sender og mottaker.

Akora

Recommended Posts

Hei,

Jeg vet det er mange tråder om dette, men ting forandrer seg osv osv.

Jeg trenger ny VHF til båten, og vil i den sammenheng ha AIS sender og mottaker.

For å spør enkelt, hva trenger jeg? :) Har ikke god greie på AIS.

Jeg ser martitim selger en VHF,

http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/vhf-ais/standard-horizon-vhf-gx2100e-stasjonar-m-ais

Men da har jeg vel bare mottaker?

Så lurer jeg på, når man har en AIS sender, hvordan legger man inn infoen der, om båt, lengde, destinasjon osv osv?

Håper på litt båthjelp:)

Se litt på Digital Yacht sine produkter. De har en del interessante og innovative AIS relaterte produkter til en ganske lav pris. Du få de for eksempel fra www.cactusnav.comi England. (Har handelt hos de flere ganger på internett og er fornøyd.)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg har eid tre transpondere, Transas, AMEC og Digital Yacht. Transas og Digital Yacht fungerte begge utmerket (jeg vil anbefale den fra Digital Yacht). Jeg har også deres antennesplitter som også fungerer supert. Du trenger ikke AIS i VHFen dersom du kjøper deg en transponder. Både VHFen og Transponderen kan kobles slik at du får opp AIS-info på plotteren. Jeg vil absolutt anbefale transponder fremfor kun mottaker.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Se litt på Digital Yacht sine produkter. De har en del interessante og innovative AIS relaterte produkter til en ganske lav pris. Du få de for eksempel fra www.cactusnav.comi England. (Har handelt hos de flere ganger på internett og er fornøyd.)

Ditto.

Har en Digital Yacht AIT1000 som jeg kjøpte gjennom Cactusnav. Godt fornøyd med mottager-delen. Vanskelig å si noe om hvor godt vi egentlig synes for andre båter. Valgt å ikke gå for antenne-splitter, men gikk for dedikert antenne til AIS'en. (Får vel flere antenner enn Marjatta etter hvert ...)

På tur fra sørlige Europa og hjemover opplevde jeg en gang en større ferge som trafikerte fra England til Frankrike og som var på kollissjonskurs fra babord, i god tid endret kurs til bak oss. Vanskelig å si om det var AIS'en vår, ARPA på radaren hans eller visuell kontakt som fikk han til å endre kurs.

For kystseilas her hjemme er nok AIS litt mot kjekt-å-ha når jeg vet hvor mye/lite (??) selv større skip her hjemme bruker AIS. Var på broa på en 40 000 tonner for litt over et år siden som trafikerer jevnlig i sterkt trafikert farvann her hjemme. AIS'en var et tekstbasert display som i praksis var plassert langt unna både utkikk og rormann

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Takk da har jeg litt å begynne å se på :)

Hvorfor ikke Høcom ?Jeg har aakkurat kjøpt der.Greit å holde seg til Norsk,Ca 3000 for VHF med AIS !

Jeg skal ha både sender og mottaker, den VHF'en du refererer til er nok kun reciver..?

Class A, da snakker vi jo fort 10.000++ Jeg håpte jeg fikk dette til 5-7000 så jeg går for B. 10-15 sekund intervall er nok i massevis for meg, går ikke mer en 10kt.

• 2 uker senere...

Takk for gode svar, tror jeg går for den Amec'en som er på salg.

Men svar meg på en ting til; hvordan er det med MMSI nummeret til å legge inn her - må jeg ha egen VHF lisens på denne?

Et MMSI nummer er vel et nummer som tildeles apparatet og ikke personen - hvis jeg f.eks kjøper en brukt VHF så har jo den allerede et MMSI nummer lagret i seg..

Jeg må vel ikke ha samme MMSI nummer på VHF og AIS?

..... - hvis jeg f.eks kjøper en brukt VHF så har jo den allerede et MMSI nummer lagret i seg..

Ja, det kan det godt være at den har, men det MÅ du isåfall ABSOLUTT endre før du tar den i bruk!

Ellers kan det føre til total forvirring og i verste fall en katastrofe ved f.eks en redningsoperasjon.

Selv pleier jeg ofte å omtalt MMSI som "båtens personnummer" - og du ville vel ikke like at noen gikk rundt og brukte ditt personnummer etter eget forgodtbefinnende....?

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 5 uker senere...

Har en VHF med innebygget AIS mottaker, men denne viser kun nummer på båtene innen rekkevidde. Jeg ønsker meg en AIS mottaker eller mottaker / sender som også viser navn på båtene. Hvilken mottaker eller mottaker / sender er det som jeg da må kjøpe? Hvor finnes den rimeligste AIS som oppfyller mine ønsker? HAr Raymarine 120C

Jeg kjøpte denne fra England:

http://www.euronav.co.uk/Products/Hardware/AIS_B/CSB200.htm

Jeg er meget fornøyd med den. Den har en funksjon som mange andre mangler. Det kan monteres en bryter for sender, slik at senderen kan slås av, og mottakeren fortsatt er aktiv. Er du på tur og ønsker en rolig kveld uten selskap av kamerater, slår du av senderen, slik at de ikke ser hvor dere er.

Årsaken til at du ikke mottar båtnavn mm. kan skyldes hvordan VHF/AIS er konstruert.

Kommer an på hvordan mottakeren i VHF'en din virker.

AIS signaler sendes ut på 2 forskjellige kanaler benevnt A & B (har ingenting med AIS Class A & B å gjøre)

Hvilken kanal som brukes er likegyldig. AISen plukker hvilken kanal den skal sende på basert på om kanalen er ledig/eller hvor opptatt de er.

Da kan du oppleve at posisjonsrapporter sendes på kanal A, mens statisk informasjon, så som båtens navn mm. sendes på kanal B.

Så spørs det hvordan AIS mottakeren i VHF'en din fungerer.

1. Er den helproff lytter den på begge kanaler samtidig.

2. Neste utgave scanner de to kanalene. (Når det er trafikk på en mister den trafikken på den andre).

3. Enkleste utgave er at man selv må velge hvilken kanal som ska avlyttes.

Som Frøken Fryd skrev - mangler båt/skips navn på både class A og class B ? (Alle de store båtene har class A, lystbåter og småbåter har som regel class B)

Er denne feilen kun for class B er nok ikke AIS/VHFen programmert til å motta og/eller videre sende class B informasjon til plotteren.

Siste er om plotteren din kan vise class B informasjon.

Sjekk menyen/displayet på VHF'en. Der kan du vel også lese ut AIS info ?

Er det navn fra båtene der ?

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...