borghans Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Hva med denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32290550 Noen erfaringer med produktet og forhandler? Har ikke hørt om dette firmaet. Har sendt en forespørsel. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Den du linker til kan gjerne brukes, den har også sender. Du hadde ett punktum i linken som gjorde at den ikke virket direkte. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Noen som kjenner til denne? NASA marine produserer AIS mottakere for fritidsbåtmarkedet. Disse er et ypperlig supplement til den nye 2009 SW-serien med kartplottere/kombi-instrumenter fra Seiwa. AIS mottakeren tilkobles 12V spenning, en VHF antenne og NMEA 0183 inngangen til kartplotteren. Dioder viser status. Du får større fartøyer med AIS sender kl A eller B opp på din kartplotter, med data, posisjon og kurs. Easy AIS passer til alle Seiwas SW- serie kartplottere og kombi-instrumenter. De kan også brukes på andre kartplottere med NMEA 0183 inngang, men plotteren må kunne lese AIS data! NASA Marines AIS 2 kan også kobles til PC via medfølgende kabel. Programvare for PC følger med. Dersom du har VHF mottaker med antenne om bord, og ønsker å benytte samme antennen, må du bruke AIS splitter 830021. Du slipper da å montere en ekstern antenne til AIS mottakeren. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Sikkert bra den, men jeg vil anbefale deg å kjøpe en transponder fremfor kun mottaker. Prisforskjellen er ikke all verdens. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
evdr Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Jeg har brukt Watchmate fra Vesper Marine i flere år, og det oppleves veldig betryggende i tettraffikerte farvann å ha en prioritering av av omliggende fartøy basert på risiko for kollisjon. Som alltid er dette utstyret dobbelt så dyrt i Norge som i USA. Vesper Marine AIS Watchmate 850 Transponder selges for $999 hos Defender.com, og prisen her i Norge har jeg sett ligge rundt kr 12000, så selv med 25% momspåslag ved import er dette lønnsomt. Kjøper man enVesper Marine AIS / VHF / AM/FM Antenna Splitter så er det superenkelt å installere watchmate'n på eksisterende VHF-antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Jeg har brukt Watchmate fra Vesper Marine i flere år, og det oppleves veldig betryggende i tettraffikerte farvann å ha en prioritering av av omliggende fartøy basert på risiko for kollisjon. Som alltid er dette utstyret dobbelt så dyrt i Norge som i USA. Vesper Marine AIS Watchmate 850 Transponder selges for $999 hos Defender.com, og prisen her i Norge har jeg sett ligge rundt kr 12000, så selv med 25% momspåslag ved import er dette lønnsomt. Kjøper man enVesper Marine AIS / VHF / AM/FM Antenna Splitter så er det superenkelt å installere watchmate'n på eksisterende VHF-antenne. Hva er watchmate? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Man får jo også svært gode transpondere til en langt lavere pris enn denne. Mange gode modeller i prisområdet 5-6.000. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Skipper Båtløs Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Sikkert bra den, men jeg vil anbefale deg å kjøpe en transponder fremfor kun mottaker. Prisforskjellen er ikke all verdens. Gir jo ikke mer enn 950 + mva for denne da Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Noen som kjenner til denne? NASA marine produserer AIS mottakere for fritidsbåtmarkedet. Disse er et ypperlig supplement til den nye 2009 SW-serien med kartplottere/kombi-instrumenter fra Seiwa. Det du beskriver er standard funksjoner på det meste av AIS- og plotter-utstyr. NMEA 0183 er standard protokoll for overføring av AIS signaler til eksternt utstyr. Man er ikke låst til hverken NASA eller Seiwa for å få til en god AIS løsning. Dette er bare en av veldig mange løsninger. Når det er sagt så er jeg enig i at en transponder er definitivt å foretrekke. Insisterer man på å kun bruke en mottaker, må denne ha såkalt dual receive, dvs. at den lytter på begge AIS kanalene samtidig og gjerne også VHF kanal 70 (DSC). Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
bliss X Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Hvorfor anbefales transponder? Holder de ikke med en mottager så man kan se annen trafikk? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Har du transponder så vil du jo være synlig hos andre som har mottaker. Det gir etter mitt syn økt sikkerhet, og det er praktisk hvis man har bekjente på sjøen. Man kan også spore båten via marinetraffic. Selv har jeg en del eksempler å trekke frem der jeg har sett nytte av transponder: På ferietur er vi en rekke vennebåter som alle har transpondere. Veldig kjekt å ha for å holde rede på hvor disse er. Jeg har også mer perifere bekjente som jeg holder "oppsyn" med via deres transponder. Traff flere BP-venner sist sommer takket være AISen. Jeg mener bestemt at passeringene av Bastøferga er mer smidig etter jeg fikk transponder. Ved kryssing av åpne strekk vil de fleste store fartøy vil kunne se meg, og de kan også kalle meg opp via DSC dersom de er i tvil om hvor jeg er på vei. Ved kryssing av skipsled er det mye enklere for andre å se min kurs og hastighet. Om jeg skulle falle over bord kan man i ettertid finne ut båtens kurs i forkant. Var selv vitne til et søk etter MOB da en seilbåt ble funnet på land nær Horten for et par år siden. Ingen viste hvor man burde lete, og et track ville vært til stor hjelp. Det kan vel også tenkes at et track kan være nyttig å ha i forbindelse med kollisjon til sjøs dersom det skulle stilles tvil til hvordan en har navigert i forkant. Sporing av båt i tilfelle tyveri. Hvis man kobler denne slik at den slås på automatisk kan man være heldig å få sporet båten via AISen. Skulle jeg få tollbåten ombord og de skulle reagere på innholdet barskapet vil kunne vise dem fakta på hvorvidt båten har vært utenfor landegrensen på turen. Når jeg seiler regatta er det veldig kjekt å se hva slags fart og kurs andre båter oppnår. AIS gir ingen garantier på at en blir sett, men jeg tror allikevel at antallet transpondere vil øke betraktelig i årene som kommer. Det er enkelt å greit ganske "kjekt å ha". Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
mateco Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 (redigert) ......... Holder de ikke med en mottager så man kan se annen trafikk? Kan jo være greit at man selv også er synlig for annen trafikk som har mottakere! En AIS transponder kan også være et utrolig viktig nød-hjelpemiddel! Ved evt. nødstilfelle, hvor alt ellers kan være kaotisk ombord! Skulle man være i en slik situasjon så er det bare å holde inn distress-knappen i 5 sekunder så sendes nødssignal med identifikasjon og posisjon til samtlige AIS-mottakere som er innenfor rekkevidde! For oss så er denne distress-knappen en funksjon som alle ombord bør ha kjennskap til! Svært enkel å aktivere om noe skulle skje med "skippern" ! Redigert: Ser Framtia kom meg i forkjøpet ! Bjørn Redigert 14.Januar.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sigurd Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Hvorfor anbefales transponder? Holder de ikke med en mottager så man kan se annen trafikk? For meg holder det i hvertfall i massevis. Greit å kunne se større fartøyer i tåke og mørke. Greit hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Skulle man være i en slik situasjon så er det bare å holde inn distress-knappen i 5 sekunder så sendes nødssignal med identifikasjon og posisjon til samtlige AIS-mottakere som er innenfor rekkevidde! Nå blander du vel kortene litt Mateco. Distress er endel av DSC systemet for VHF og har forsåvidt ingenting med AIS systemet å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Jeg hadde sett nytten hvis transpondersignalene ble sett av skipstrafikken, men etter det jeg har hørt tidligere så filtrerer de normalt vekk signalene fra fritidsbåter. Hvis dette stemmer så ser jeg ikke nytten, men hvis det ikke stemmer så har det helt klart en nytteverdi. Jeg er i startgropa for å oppgradere duppedittene ombord, men har vært der en stund nå uten å få noe fart på prosessen. Da blir det i tilfelle ny VHF, ny plotter + en AIS løsning siden plotteren min ikke kan ta imot AIS. Type "kjekt å ha" løsninger forsøker jeg å unngå da alt jeg drasser ombord skal ha en nytteverdi. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 ... Distress er endel av DSC systemet for VHF og har forsåvidt ingenting med AIS systemet å gjøre. "Distress" er bare et engelsk ord for "nød". "Distress button" blir således en "Nød-knapp", og benevnelsen er således ikke forbeholdt VHF DSC systemet, men kan benyttes også i andre sammenheng! Nå kjenner jeg ikke til så mange andre AIS transpondere, men på min Nauticast så har jeg en "Nød-knapp" med benevnelsen SRM (Safety Related Messages). Når denne holdes inne i mere enn 5 sekunder så sendes der ut automatisk en generell Nødmelding til alle AIS-mottakere innenfor rekkevidde. Den vil sende denne med 180 sekunders mellomrom inntil jeg selv velger å avbryte! Om knappen ikke holdes inn i 5 sekunder (Hvis jeg har god tid) så kan jeg velge ønsket mottaker og distress-type. Om ønskelig kan jeg også bare sende en enkel melding som jeg kan skrive selv! Men som sagt, om jeg har dårlig tid så holder jeg knappen inne i 5 sekunder! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mix Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 (redigert) Det er samme distressfunksjon som du har på alle DSC VHF'er idag. Man trenger ikke noe AIS system i båten for å få dette. Alle med DSC VHF vil motta digital Mayday som er innen radio rekkevidde. Igjen dette er ikke forbeholdt AIS systemet slik som du fremstiller det ! Skulle man være i en slik situasjon så er det bare å holde inn distress-knappen i 5 sekunder så sendes nødssignal med identifikasjon og posisjon til samtlige AIS-mottakere som er innenfor rekkevidde! Redigert 14.Januar.2012 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Jeg hadde sett nytten hvis transpondersignalene ble sett av skipstrafikken, men etter det jeg har hørt tidligere så filtrerer de normalt vekk signalene fra fritidsbåter. Hvor har du "hørt" det da bliss X ? Av dem som faktisk påstår å ha gjort dette eller fra andre som også "har hørt" ? Hvorfor i allverden skulle en ansvarlig navigatør på denne måten lukke øynene for faren for å renne i senk et mindre fartøy og derved ta livet av folk ? Det blir like dumt som å slå av radaren om det blir for mange ekko ! Nei, den må du dra lenger på landet med... Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mix Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Jeg stiller heller BlissX's spørsmål på en annen måte: Er det mulig for "de store gutta" med AIS-A å skru av/filtrere bort mottak fra AIS-B ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Det blir litt søkt synes jeg. Man må alltid anta at det er en liten sannsynlighet for at den andre parten ikke ser deg, enten man har transponder eller seiler uten (og skulle de renne meg i senk så vil det uansett ikke være noen ulempe for meg å ha hatt AISen i drift, skulle jeg trenge assistanse). Men med AIS ombord vil jeg uansett se den andre båten, og man får jo bare kalle dersom kursen indikerer at det kan være fare for konflikt. Mitt inntrykk fra en par overseilinger av Skagerrak i sommer var at "de store" så meg, og at de lettere kunne forholde seg til min kurs og fart, og hvorfor skulle de da ha noen ønsker om å filtrere meg bort?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mix Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Det tror ikke jeg heller. Men spørsmåler er likevel ikke besvart. Er det i det hele tatt mulig ? Kan AIS-A filtrere bort AIS-B signaler ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 litt om synlighet av klasse B tranpondere på eldre klasse A transpondere. Om det faktisk lar seg gjøre å fitrere bort klasse B sendere krever vel at man studerer manualene til de enkelte produktene. På min klasse B kan jeg gjøre noen enkle valg, så det er kanskje ikke umulig at man kan begrense informasjonen. Men klasse B brukes jo på fartøy opp til 300 tonn, så det er vel ikke noe man bare vil overse hvis man er skipper med en viss selvrespekt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye83 Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Er det mulig for "de store gutta" med AIS-A å skru av/filtrere bort mottak fra AIS-B ? Ja, på enkelte navigasjonssystemer/ECDIS er det mulig å filtrere bort klasse B AIS signaler. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Synes dette høres rart ut, hvilke systemer sikter du til? Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
GeirT Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 (redigert) Hvilke da Popeye83 ? (Software/type) Eller har også du bare "hørt noe" ? Geir Redigert 14.Januar.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.