Popeye83 Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 (redigert) Sperry Visionmaster Integrated navigation system (som forøvrigt er et gammeldags drittsystem ) Det er allikevel første modellen jeg har sett denne funskjonen på. Redigert 14.Januar.2012 av Popeye83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 (redigert) Der så det ut som det meste kunne filtreres bort, inkl. class A. Men det vil fremdeles være varsling fra MKD displayet, for det skal jo ikke kunne filtrere bort meldinger. Geir Redigert 14.Januar.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Popeye83 Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 (redigert) MKD displayet på AIS enheten vil nok uansett vise det ja. Men i praksis ser man jo aldri på det displayet på båter der man har AIS integrert i kartmaskin/radar. Redigert 14.Januar.2012 av Popeye83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 (redigert) Blir ikke det litt dumt å innrømme at man ikke så på det displayet ? For det er vel egentlig der man skal se ? Siden ECDIS/ECS software kan være så ymse... og drister man seg til å filtrere bort target typer - er det nå iallefall ikke tilstrekkelig integrert. Geir Redigert 14.Januar.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
bliss X Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Det blir litt søkt synes jeg. Man må alltid anta at det er en liten sannsynlighet for at den andre parten ikke ser deg, enten man har transponder eller seiler uten Jeg vet ikke og det er derfor jeg spør. Jeg mener dette ble diskutert i en tidligere tråd der det ble opplyst at de store ikke så deg på AIS'en. For meg er det helt vesentlig ifht hvilken AIS løsning jeg skal gå for. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 de store ikke så deg på AIS'en. Om det skulle være 1 av f. eks 20 store båter som ikke ser deg, så er det i alle fall 19 andre som ser deg.... Man kan jo selvsagt være uheldig å treffe på den ene som ikke ser deg, men sjansen for å bli oppdaget av alle de andre blir jo ikke mindre fordi om en skulle gjøre noe så meningsløst som å filtre bort class B signal. (hvis det i det hele tatt er mulig) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Om det skulle være 1 av f. eks 20 store båter som ikke ser deg, så er det i alle fall 19 andre som ser deg.... Jeg finner ikke igjen tråden der det sto om dette men hvis det er slik jeg mener å huske at det var så vil de i tilfelle være omvendt, dvs en ser deg men de 19 andre ser deg ikke. Fint hvis noen som jobber ombord hos "de store" kan bekrefte eller avkrefte om signaler fra fritidsbåter normalt er filtrert bort eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 (redigert) På "min" båt med full Ecdis og Furuno AIS er det ikke mulig å filtrere bort noe AIS-plott, hverken fra kartskjermen eller displayet på Furunoen. Det tror jeg ikke er mulig på noe annet godkjent utstyr i dag heller Redigert 15.Januar.2012 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Popeye83 Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 (redigert) Blir ikke det litt dumt å innrømme at man ikke så på det displayet ? For det er vel egentlig der man skal se ? Siden ECDIS/ECS software kan være så ymse... Geir Som du ser på bildet mitt så tar AIS mottakeren vår inn 236 AIS mål for øyeblikket. Jeg kan godt inrømme at jeg med god samvittighet aldri blar meg gjennom MDK displayet's liste på 236 mål for å danne meg et bilde av trafikksituasjonen rundt meg. Da kaster jeg heller blikket på ECDIS'en og radar som kun tar meg noen sekunder. Resten av tiden bruker jeg stort sett til å se ut av brovinduene for å se det faktiske trafikkbildet. Jeg vil spesiellt anbefale alle som skal på langtur å investere i AIS sender/mottaker. Det betyr som alidal sier at mesteparten av alle skip ser deg. De navigatørene som er så uvitende at de ikke vet om AIS-B er slått på på sitt system, eller som er så ignorante at de har slått det av med vilje, er sannsynligvis de samme navigatørene som ikke greier å stille inn radaren slik at de ser dere eller som allikevel overser en liten båt. Fru Jakobsen: Ser du ikke at det er nettopp det Sperry systemer her ombord lar oss gjøre. Og dette er "godkjent" utstyr. Bliss X: Jeg har vært borti 3-4 andre produsenter av systemer som dette og der har det ikke vært noen valgmulighet for å filtrere bort klasse B. Redigert 15.Januar.2012 av Popeye83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 (redigert) Jo ser det nå popeye, men hos oss får vi kun filtrert bort navn/nummer på class B, ikke plottet. Kan du fjerne A-plott også forresten? Ser jo sånn ut Redigert 15.Januar.2012 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Popeye83 Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Her kan vi fjerne plottet hvis vi vil, også fra class A AIS. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Takker for svar. Da har jeg nok blitt feilinformert tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Skaffet en AMEC transponder (101); den kom greit og ferdig konfigurert etter noen få dager - men programvaren som var beskrevet i handboka (AMEC Viewer og AMEC Configuration) var ikke med - bare en mini-CD med handbøker. Så etter en henvendelse til leverandøren kom config-programmet på epost, men jeg måtte etterlyse viewer-en, som det kanskje er mere praktisk bruk for enn config - siden enheten er satt opp med MMSI, båtnavn og kallesignal fra leverandøren. Håper den kommer også. Ikke helt profft, etter min ringe mening. Men boksen(e) blir installert i "skipet" i løpet av et par uker nå. Det er jo snart våren! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Framtia Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Tror jeg har "vieweren" liggende, skal sjekke i kveld. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Salt Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 bra service fra panomarine; de manglende filene er nå i hus! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Skipper Båtløs Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 http://www.ryenindustri.no/index.php?option=com_annonces&view=annonce&id=301&Itemid=6 Dette må vel være en bra pris på en AIS mottaker? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 Jeg har denne og den er helt greit. Jeg har sett denne for tusenlappen. Husk at du også tenger antenne. Den har seriell interface, noe ikke alle pc har. I dag ville jeg anbefalt digital yacht sin boks til ca 1600 kr. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mix Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 Bra pris ? Heller Elendig ! 1550.- ex moms er dyrt. Du får den til 1495.- m moms hos Seatronic. Men hvem kjøper kun mottaker idag når man får transpondere til en billig penge ?? Disse mottakerne kommer nok til å rase ytterligere i pris fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 (redigert) Men hvem kjøper kun mottaker idag når man får transpondere til en billig penge ?? Kan du antyde noe om hva som er "en billig penge" for en pensjonist som meg? Det er litt forskjell på et ektepar i full jobb med en halv million hver i inntekt og en pensjonist som aldri var i nærheten av slike inntekter. Lars H. Redigert 25.Januar.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 Kan du antyde noe om hva som er "en billig penge" for en pensjonist som meg? Nei det kan jeg ikke. Men du kan jo gjøre som meg. Jeg har ikke tatt meg råd til ICE abonnement til 3600.- Dette er ca det en AMEC 101 transponder kommer på fra USA med Jetcarrier. Det er snakk om å prioritere for de fleste av oss. Ikke har jeg flunk ny bil som deg heller, kjører en 14 år gammel Toyota. Ikke har jeg smarttelefon engang. Du spør faktisk feil person. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 (redigert) Det var da svært så hårsår? Men jeg er helt enig i at det gjelder å prioritere. Ellers var jo prisen på den transponderen ikke så ille, er det helt frem med frakt og alt som tilhører? Jeg er selv i markedet for transponder og har kun AIS mottaker nå, så derfor spørsmålet. Når det gjelder bil og om dette hadde vært for et år siden kunne jeg slått i bordet med at det var det 18. året jeg kjørte min gamle Opel. Jeg bytter ikke bil særlig ofte. Nå har jeg handlet bil for resten av livet (dersom jeg ikke blir alt for mange år). Smarttelefon, hva er det? Lars H. Redigert 25.Januar.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fanafjord Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 Smarttelefon, hva er det? En sånn kanskje? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mix Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 :lol: Nei, jeg er slett ikke hårsår LarsH, har knapt hår igjen. Ja den AMEC transponderen er rimelig selv for en pensjonist som deg. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 26.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Lars H, kan du ikke liste opp de aktuelle AIS du vurderer? Har fremdeles ikke bestemt meg helt, har jo lyst på Furuno FA-50 men ser den blir ganske dyr Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 (bildet fjernet) En sånn kanskje? PF7297 - den må være fra en Nederlandsk båt. Lars H, kan du ikke liste opp de aktuelle AIS du vurderer? Har fremdeles ikke bestemt meg helt, har jo lyst på Furuno FA-50 men ser den blir ganske dyr Jeg skaffet en AMEC camino 101; holder på å få installert den. Det er alltid et problem å finne plass til å montere sånne bokser, men den virker solid og grei å ha med å gjøre. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.