Jump to content

Trenger anbefalinger om AIS kjøp, sender og mottaker.


Akora

Recommended Posts

Lars H, kan du ikke liste opp de aktuelle AIS du vurderer?

Så langt er jeg ikke kommet. Foreløpig er jeg åpen for alt dersom prisen ikke er for høy. Noen spesielle krav har jeg ikke satt opp, men den må kunne kommunisere med min Interphase kartplotter, og den trenger ikke å ha noen enorm rekkevidde.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er veldig liten praktisk forskjell mellom klasse B transpondere, alle kan tilkobles plotter.

 

De helt enkle (pris 3-6000) trenger egen VHF-antenne, evt må man kjøpe til en antennesplitter (ca 2500 kr). I prisleiet 7-10000 kan man få med innebygget antennesplitter. Noen av de dyrere modellene har også eget display.

 

Jeg har kjøpt tre ulike transpondere, og har vært fornøyd med alle unntatt Amec'en som jeg returnerte to ganger grunnet feil, før handelen ble opphevet. Både Transas og Digital Yacht har fungert utmerket (pris ca 5000).

 

PS: det kan lønne seg å handle i England, og så få varene levert poste restante i Strømstad.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
De helt enkle (pris 3-6000) trenger egen VHF-antenne, evt må man kjøpe til en antennesplitter (ca 2500 kr). I prisleiet 7-10000 kan man få med innebygget antennesplitter.

Nå har jeg en Nasa AIS mottaker, og til den hadde jeg en Glomex antennesplitter. Men etter mye tull med støy inn på VHF'n, monterte jeg egen VHF-antenne for AIS'n. Og iom. at dette kun var en ren mottaker, satte jeg på et BNC T-ledd inn på AIS'n med uttak til vanlig FM kringkastingsmottaker. Dette har fungert utmerket påde for AIS og FM mottak. Når jeg kjøper AIS transponder, skal jeg finne frem Glomex antennesplitteren igjen og se hvordan det går å bruke samme antenne til AIS og FM-radio. Får jeg problemer med det, blir det egen antenne for FM-radio.

 

det kan lønne seg å handle i England, og så få varene levert poste restante i Strømstad.

Økonomisk er det nok greit dersom en likevel skal innom Strömstad eller ikke bor for langt unna, men jeg foretrekker å handle her i landet. Får en tekniske problemer, synes jeg det er greit å kunne svippe innom feks. Seatronic i Moss.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og hvorfor ikke? Når denne splitteren kan brukes mellom en VHF-sender og en AIS-mottaker, må den vel også kunne brukes mellom en AIS-transponder og en FM-radio? Og ja, utgangen for radio dekker frekvensene for FM-radio, bekreftet fra Glomex. Men greit nok, lengden på antennen er ikke optimal for FM-radio, men god nok, se innlegget mitt ovenfor.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Mulig jeg misforsto deg, jeg trodde at du hadde tenkt å bruke den splitteren du har for å kunne bruke antenna du har til VHF for også å ta imot/sende AIS info. Det går nemlig ikke da man må ha en spesiell splitter til dette (Digital Yacht sin koster ca 2500 kr (http://www.seatronic.no/ais-c-15/digital-yachts-ais-vhf-p-2885). Det vanligste er jo å holde disse separat slik at du kan beholde VHF-antenna med radiosplitter, og så bare ha egen antenne til AIS-transponderen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Ja, da misforsto du. Jeg har jo allerede to VHF-antenner, og den som står for VHF'n skal jeg ikke røre. Den skal kun gå til VHF'n. Det er den andre jeg skap bruke på AIS-transponderen. Og dersom det ikke reduserer kvaliteten på AIS sending/mottak eller støyer inn på VHF-mottak med Glomex splitteren, slipper jeg egen antenne for FM-radio. Jeg har nok antenner som det er på stakkars Trudelutt.

 

spionskip2.jpg

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

 

Postet av Framtia idag 10:41:PS: det kan lønne seg å handle i England, og så få varene levert poste restante i Strømstad.

 

 

Da må man jo kjøre innom TOLLEN på Svinesund da? :confused::lipseal::giggle: :giggle:

 

Det er ikke ulovlig. Du har lov å ta med deg 6000 kr i reisegods. Om det ble sendt fra England til Strømstad eller om du kjøper det i ICA i Strømstad er likegyldig. Er du skikkelig lur så kan du faktisk få engelsk moms tilbake fra butikken ved å få faktura stemplet ved den svenske tollen på Strømstad. Du kan fortsatt ta det tollfritt med inn i Norge.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Ja, på enkelte navigasjonssystemer/ECDIS er det mulig å filtrere bort klasse B AIS signaler.

 

 

Sperry Visionmaster Integrated navigation system (som forøvrigt er et gammeldags drittsystem :headbang: )

Det er allikevel første modellen jeg har sett denne funskjonen på.

 

dsc_00341600.jpg

 

 

Der så det ut som det meste kunne filtreres bort, inkl. class A.

Men det vil fremdeles være varsling fra MKD displayet, for det skal jo ikke kunne filtrere bort meldinger.

 

Geir :seeya:

 

 

På "min" båt med full Ecdis og Furuno AIS er det ikke mulig å filtrere bort noe AIS-plott, hverken fra kartskjermen eller displayet på Furunoen. Det tror jeg ikke er mulig på noe annet godkjent utstyr i dag heller

 

Gikk gjennom denne tråden litt, både med egne og andres svar. Du kan selvfølgelig fjerne alle AIS-signaler fra Ecdisen da det ikke er krav til at dette skal kobles sammen. Men fra AIS-displayet kan ikke class-A signalet fjernes. Når det gjelder class-B signaler blir disse nedpriortert uansettt ved for mye trafikk. Men tror ikke mange fjerner hverken a eller b fra Ecdisen i praksis. Hvorfor skulle vi det?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Ja, da misforsto du. Jeg har jo allerede to VHF-antenner, og den som står for VHF'n skal jeg ikke røre. Den skal kun gå til VHF'n. Det er den andre jeg skap bruke på AIS-transponderen. Og dersom det ikke reduserer kvaliteten på AIS sending/mottak eller støyer inn på VHF-mottak med Glomex splitteren, slipper jeg egen antenne for FM-radio. Jeg har nok antenner som det er på stakkars Trudelutt.spionskip2.jpgLars H. :cheers:

Hva var det båten din het, Lars? Marjata? :lol::lol::lol:

Mvh
Simon

Link to post
  • 1 måned senere...

jeg har installert en AMEC klasse B, men mottatte data kommer ikke over til min plotter (Garmin GPSMAP525S) via NMEA0183.

Oppsettet:

AMEC NMEA------------------------GPSMAP525S

Hvit---------------------------------------fiolett (P2rxd)

Grønn------------------------------------svart (ground)

 

GPSMAPens NMEA-port 1 er i bruk til andre formål.

Jeg ligger 80 m fra RS Horn Flyer, så jeg burde ihvertfall få inn signalene derfra

 

Signalene mine kan ikke sees på f ex marinetraffic. AIS-VHFsignaler kommer inn/går ut via en splitter fra AMEC, og jeg har testet VHFen som også går via splitteren og fått OK-melding tilbake fra Tjøme radio.

 

Noen med erfaring med denne AISen?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

AISen stod som standard på 38400, og leverandøren hevdet at alt var satt opp slik det skulle. Garmins medarbeider Jan fortalte på messa at jeg burde sette NMEA-porten på AISen til 4800 baud. Det var et vanlig spørsmål, sa han - og det tror jeg gjerne på, for med 4800 gikk alt så meget bedre. Dessuten gikk jeg gjennom kommunikasjonsinnstillingene for NMEA0183 på GPS/plotter, og valgte "på" på alle setninger.

Plutselig dukket det opp båter på skjermen, og det sa "pling" og varsel om at en båt var farlig nær (RS Horn Flyer, 80 meter unna - som nevnt).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Hver datapakke er ganske liten, og jeg har holdt på med posisjonsrapportering tidligere også (på amatørradio) med ganske mange objekter som sender posisjon; der var overføringen fra radio til display gjerne 1200 baud. Jeg vet ikke hvilken innstilling på GPSen som tilsvarer 38400; der står NMEA og NMEA HS som valg. Kanskje 38400 baud tilsvarer NMEA HS? Kan eksperimentere litt med det på påsketuren.

Men rådet kom altså fra Garmin.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Hei.

 

Etter mye tenking og prat med selgere på båtmessen idag, står valget av AIS-transponder mellom disse to, en fra Digital Yachts og en fra ProNav.

 

 

ais_digital_yacht.gif . . ais_proais2.gif

 

 

Men hva velger jeg? Den fra ProNav er temmelig ny på markedet mens den fra Digital Yachts har vært ute lenge og er velprøvd.

 

Når det gjelder antenne, vil den få en egen antenne, en Glomex RA 109 som frem til nå har vært brukt til en AIS-mottaker og via et BNC T-ledd også for FM-radio. Men med AIS-transponder har jeg tenkt å koble inn FM-radioen på Glomex TV-antennen via en passiv splitter.

 

AIS-transponder fra Digital Yachts vet jeg at mange er fornøyd med, men er det noen som har erfaring med den fra ProNav?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

har bare erfaring med AMEC 101, som altså funker når bare oppsettet ble ordna. Noe billigere enn Digital Yacht.

Antennesplitter for VHF/AIS (for AIS-transponder) med mulighet for å kople til FM-radioen også (det har jeg ikke gjort ennå), og separat GPS for AISen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Tror du vil bli fornøyd uansett hvilken av disse du kjøper. Transpondere er relativt uproblematiske, har du først fått konfigurert dem har jeg inntrykk av at de fungerer uten problemer. Den fra Digital Yachts er vel en relativt ny modell (jeg har selv AIT1000), og hovedforskjellen er vel størrelsen. Programering gjør du selv, ingen grunn til å kaste bort 500 kroner på det.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jo da, programmeringen har jeg da tenkt å gjøre selv, får bare gjøre det rett med en gang. Gjør man feil, låser den seg og må inn til forhandler. Seatronic tilbyr derfor programmeringen til den prisen etter dårlig erfaring når "tante Agathe" fikler med slikt selv, he he.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...