Lars H. Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Lars H, kan du ikke liste opp de aktuelle AIS du vurderer? Så langt er jeg ikke kommet. Foreløpig er jeg åpen for alt dersom prisen ikke er for høy. Noen spesielle krav har jeg ikke satt opp, men den må kunne kommunisere med min Interphase kartplotter, og den trenger ikke å ha noen enorm rekkevidde. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Det er veldig liten praktisk forskjell mellom klasse B transpondere, alle kan tilkobles plotter. De helt enkle (pris 3-6000) trenger egen VHF-antenne, evt må man kjøpe til en antennesplitter (ca 2500 kr). I prisleiet 7-10000 kan man få med innebygget antennesplitter. Noen av de dyrere modellene har også eget display. Jeg har kjøpt tre ulike transpondere, og har vært fornøyd med alle unntatt Amec'en som jeg returnerte to ganger grunnet feil, før handelen ble opphevet. Både Transas og Digital Yacht har fungert utmerket (pris ca 5000). PS: det kan lønne seg å handle i England, og så få varene levert poste restante i Strømstad. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Faxen Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 PS: det kan lønne seg å handle i England, og så få varene levert poste restante i Strømstad. Da må man jo kjøre innom TOLLEN på Svinesund da? :giggle: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Framtia Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 hvis du overnatter utenlands kan du ta med varer for 6000 kr uten fortolling. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 De helt enkle (pris 3-6000) trenger egen VHF-antenne, evt må man kjøpe til en antennesplitter (ca 2500 kr). I prisleiet 7-10000 kan man få med innebygget antennesplitter. Nå har jeg en Nasa AIS mottaker, og til den hadde jeg en Glomex antennesplitter. Men etter mye tull med støy inn på VHF'n, monterte jeg egen VHF-antenne for AIS'n. Og iom. at dette kun var en ren mottaker, satte jeg på et BNC T-ledd inn på AIS'n med uttak til vanlig FM kringkastingsmottaker. Dette har fungert utmerket påde for AIS og FM mottak. Når jeg kjøper AIS transponder, skal jeg finne frem Glomex antennesplitteren igjen og se hvordan det går å bruke samme antenne til AIS og FM-radio. Får jeg problemer med det, blir det egen antenne for FM-radio. det kan lønne seg å handle i England, og så få varene levert poste restante i Strømstad. Økonomisk er det nok greit dersom en likevel skal innom Strömstad eller ikke bor for langt unna, men jeg foretrekker å handle her i landet. Får en tekniske problemer, synes jeg det er greit å kunne svippe innom feks. Seatronic i Moss. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Du kan ikke bruke en antennesplitter for AIS-mottaker på en Transponder. For deg som ikke har høy mast ville jeg gått for separat antenne til transponderen fremfor å koble meg på antenna til radioen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 (redigert) Og hvorfor ikke? Når denne splitteren kan brukes mellom en VHF-sender og en AIS-mottaker, må den vel også kunne brukes mellom en AIS-transponder og en FM-radio? Og ja, utgangen for radio dekker frekvensene for FM-radio, bekreftet fra Glomex. Men greit nok, lengden på antennen er ikke optimal for FM-radio, men god nok, se innlegget mitt ovenfor. Lars H. Redigert 26.Januar.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Mulig jeg misforsto deg, jeg trodde at du hadde tenkt å bruke den splitteren du har for å kunne bruke antenna du har til VHF for også å ta imot/sende AIS info. Det går nemlig ikke da man må ha en spesiell splitter til dette (Digital Yacht sin koster ca 2500 kr (http://www.seatronic.no/ais-c-15/digital-yachts-ais-vhf-p-2885). Det vanligste er jo å holde disse separat slik at du kan beholde VHF-antenna med radiosplitter, og så bare ha egen antenne til AIS-transponderen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Ja, da misforsto du. Jeg har jo allerede to VHF-antenner, og den som står for VHF'n skal jeg ikke røre. Den skal kun gå til VHF'n. Det er den andre jeg skap bruke på AIS-transponderen. Og dersom det ikke reduserer kvaliteten på AIS sending/mottak eller støyer inn på VHF-mottak med Glomex splitteren, slipper jeg egen antenne for FM-radio. Jeg har nok antenner som det er på stakkars Trudelutt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fanafjord Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Postet av Framtia idag 10:41:PS: det kan lønne seg å handle i England, og så få varene levert poste restante i Strømstad. Da må man jo kjøre innom TOLLEN på Svinesund da? :giggle: Det er ikke ulovlig. Du har lov å ta med deg 6000 kr i reisegods. Om det ble sendt fra England til Strømstad eller om du kjøper det i ICA i Strømstad er likegyldig. Er du skikkelig lur så kan du faktisk få engelsk moms tilbake fra butikken ved å få faktura stemplet ved den svenske tollen på Strømstad. Du kan fortsatt ta det tollfritt med inn i Norge. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Framtia Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 OK, men jeg tviler fortsatt på at den splitteren du har vil kunne klare å skille mellom sending av AIS signaler, mottak av AIS signaler og radiosignaler, men det er jo bare å prøve. Du kan vel evt ta inn radioen via TV-antennen? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fanafjord Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 (redigert) Doppelpost Redigert 26.Januar.2012 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
borghans Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Noen som har kjøpt denne: FINN-kode: 32290550 4900 høres ikke galt ut? Får man denne billigere fra ex. England? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Ja, på enkelte navigasjonssystemer/ECDIS er det mulig å filtrere bort klasse B AIS signaler. Sperry Visionmaster Integrated navigation system (som forøvrigt er et gammeldags drittsystem ) Det er allikevel første modellen jeg har sett denne funskjonen på. Der så det ut som det meste kunne filtreres bort, inkl. class A. Men det vil fremdeles være varsling fra MKD displayet, for det skal jo ikke kunne filtrere bort meldinger. Geir På "min" båt med full Ecdis og Furuno AIS er det ikke mulig å filtrere bort noe AIS-plott, hverken fra kartskjermen eller displayet på Furunoen. Det tror jeg ikke er mulig på noe annet godkjent utstyr i dag heller Gikk gjennom denne tråden litt, både med egne og andres svar. Du kan selvfølgelig fjerne alle AIS-signaler fra Ecdisen da det ikke er krav til at dette skal kobles sammen. Men fra AIS-displayet kan ikke class-A signalet fjernes. Når det gjelder class-B signaler blir disse nedpriortert uansettt ved for mye trafikk. Men tror ikke mange fjerner hverken a eller b fra Ecdisen i praksis. Hvorfor skulle vi det? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Christel III Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Ja, da misforsto du. Jeg har jo allerede to VHF-antenner, og den som står for VHF'n skal jeg ikke røre. Den skal kun gå til VHF'n. Det er den andre jeg skap bruke på AIS-transponderen. Og dersom det ikke reduserer kvaliteten på AIS sending/mottak eller støyer inn på VHF-mottak med Glomex splitteren, slipper jeg egen antenne for FM-radio. Jeg har nok antenner som det er på stakkars Trudelutt.Lars H. Hva var det båten din het, Lars? Marjata? Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Lars H. Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Jeg pleier å bruke dekknavnet Trudelutt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Salt Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 jeg har installert en AMEC klasse B, men mottatte data kommer ikke over til min plotter (Garmin GPSMAP525S) via NMEA0183. Oppsettet: AMEC NMEA------------------------GPSMAP525S Hvit---------------------------------------fiolett (P2rxd) Grønn------------------------------------svart (ground) GPSMAPens NMEA-port 1 er i bruk til andre formål. Jeg ligger 80 m fra RS Horn Flyer, så jeg burde ihvertfall få inn signalene derfra Signalene mine kan ikke sees på f ex marinetraffic. AIS-VHFsignaler kommer inn/går ut via en splitter fra AMEC, og jeg har testet VHFen som også går via splitteren og fått OK-melding tilbake fra Tjøme radio. Noen med erfaring med denne AISen? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
arkmarin Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Hvilken overføringshastighet bruker du på porten for AIS signal? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Salt Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 AISen stod som standard på 38400, og leverandøren hevdet at alt var satt opp slik det skulle. Garmins medarbeider Jan fortalte på messa at jeg burde sette NMEA-porten på AISen til 4800 baud. Det var et vanlig spørsmål, sa han - og det tror jeg gjerne på, for med 4800 gikk alt så meget bedre. Dessuten gikk jeg gjennom kommunikasjonsinnstillingene for NMEA0183 på GPS/plotter, og valgte "på" på alle setninger. Plutselig dukket det opp båter på skjermen, og det sa "pling" og varsel om at en båt var farlig nær (RS Horn Flyer, 80 meter unna - som nevnt). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 AIS standard er 38400, hvorfor tukle med det? Jeg tror du kan få problemer med 4800 om det er mange ais båter. Men hvis ikke Garmin takler 4800 er det en annen sak, men det finner jeg merkelig at de ikke skulle når plotteren er klargjort for ais. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Hver datapakke er ganske liten, og jeg har holdt på med posisjonsrapportering tidligere også (på amatørradio) med ganske mange objekter som sender posisjon; der var overføringen fra radio til display gjerne 1200 baud. Jeg vet ikke hvilken innstilling på GPSen som tilsvarer 38400; der står NMEA og NMEA HS som valg. Kanskje 38400 baud tilsvarer NMEA HS? Kan eksperimentere litt med det på påsketuren. Men rådet kom altså fra Garmin. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lars H. Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Hei. Etter mye tenking og prat med selgere på båtmessen idag, står valget av AIS-transponder mellom disse to, en fra Digital Yachts og en fra ProNav. . . Men hva velger jeg? Den fra ProNav er temmelig ny på markedet mens den fra Digital Yachts har vært ute lenge og er velprøvd. Når det gjelder antenne, vil den få en egen antenne, en Glomex RA 109 som frem til nå har vært brukt til en AIS-mottaker og via et BNC T-ledd også for FM-radio. Men med AIS-transponder har jeg tenkt å koble inn FM-radioen på Glomex TV-antennen via en passiv splitter. AIS-transponder fra Digital Yachts vet jeg at mange er fornøyd med, men er det noen som har erfaring med den fra ProNav? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Salt Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 har bare erfaring med AMEC 101, som altså funker når bare oppsettet ble ordna. Noe billigere enn Digital Yacht. Antennesplitter for VHF/AIS (for AIS-transponder) med mulighet for å kople til FM-radioen også (det har jeg ikke gjort ennå), og separat GPS for AISen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Framtia Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Tror du vil bli fornøyd uansett hvilken av disse du kjøper. Transpondere er relativt uproblematiske, har du først fått konfigurert dem har jeg inntrykk av at de fungerer uten problemer. Den fra Digital Yachts er vel en relativt ny modell (jeg har selv AIT1000), og hovedforskjellen er vel størrelsen. Programering gjør du selv, ingen grunn til å kaste bort 500 kroner på det. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Jo da, programmeringen har jeg da tenkt å gjøre selv, får bare gjøre det rett med en gang. Gjør man feil, låser den seg og må inn til forhandler. Seatronic tilbyr derfor programmeringen til den prisen etter dårlig erfaring når "tante Agathe" fikler med slikt selv, he he. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.