Jens Startet 30.November.2011 Del på Facebook Startet 30.November.2011 Hei! Jeg har en Ford Sabre som ryker veldig når den er kald. Har noen erfaring med dette problemet, og eventuelt hva kan jeg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 (redigert) Tror nok du bare må leve med det jeg. Har 2725E selv i båten, og den ryker også når den er kald om sommeren på tomgang. Verre blir det sikkert når utetempen kryper nedover mot null. Ryker ikke når den er varm og går på marsjfart Redigert 30.November.2011 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Scand 360 dc Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 Min 2715e ryker også litt men så lenge denne steinknuseren av en motor bare har det som svakhet så lar jeg den være.Tror disse gamle fordene ryker en del når di er kalde uansett, jo mer hk jo mer ryker di, det er ivertfall det jeg har erfart. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 (redigert) Jeg mener at Lancing marine introduserte en røyk begrenser unit til Ford motorer for noen år siden,det kan være verdt å undersøke nærmere. http://www.lancingmarine.com/index.html Redigert 30.November.2011 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Lever dyser inn til sjekk. Røyk kan bli endel bedre av skikkelige dyser Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bartesam Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Motorene mine har vel gått ca 350 timer siden de ble satt fabrikknye inn i båten i 2005. Ryker mens de er kalde, men så fort jeg går av sted selv når de er halvvarme, så er røyken borte. Er stort sett på tomgang dette skjer, og det lever jeg godt med. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Roger jo Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Lever dyser inn til sjekk. Røyk kan bli endel bedre av skikkelige dyser Og en kontroll av ventilene pleier også å hjelpe, sjekk om det skal gjøres på kald eller varm motor. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bartesam Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Mener å huske at det er på varm motor Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
-morten- Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 hva er det helt nøyaktig som lager røyken da er det temperaturen på eksosen eller er det dårlig forbrenning? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bartesam Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Temperaturen på eksosen når den er kald og at kompen ikke er for høy på disse Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
-morten- Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 da går det kansje an å modifisere eksosen da? hva med f.eks eksosstøvel? Det har slått meg at den hvite røyken kansje er mere damp enn eksos! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger jo Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Det har slått meg at den hvite røyken kansje er mere damp enn eksos! Det blir gjerne mye hvit røyk hvis det er for lite kjølevann til eksosmanifolden. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jentorge Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Den hvite røyken er diesel som har forbrent ufullstendig ved for lav temperatur. Dette skyldes ifølge noen et veldig overdimensjonert kjølesystem. Har støvel på min og den røyken er like hvit og like sur når den kommer opp av vannet igjen. Lancing sitt kit består av å stenge tilførselen til 3 av sylindrene på tomgang slik at de resterende tre må jobbe hardere(varmere) for å rotere motoren. De må ha pumpa tilsendt for å gjøre dette. Lancing sier at på noen motorer virker dette svært bra og på noen ikke noe særlig. Prosedyren for å teste dette er ifølge dem "løsne tre av rørene fra pumpa og samle opp sølet med en fille og starte kald motor" Hvis røyken minker merkbart så send inn pumpa. Hvis ingen bedring så er det noe annet. Alt dette ifølge Mike Bellamy hos Lancing marine. Sitér dette innlegget Link to post
Jens Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2013 Jeg har en Ford Sabre 212 hk som ryker veldig når jeg starter. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 15.Januar.2013 Del på Facebook Svart 15.Januar.2013 I denne lenken står det noe om det.https://baatplassen.no/i/topic/86964-ford-sabre-212hk-som-ryker/ Kommentar fra moderator: Den er postet av samme person. vennligst ikke start nye tråder om samme tema, be heller om flere svar.Trådene slås sammen nå. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Januar.2013 Del på Facebook Svart 15.Januar.2013 Lev med røyken. Forbered omgivelsene med "smoke on the water" Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 15.Januar.2013 Del på Facebook Svart 15.Januar.2013 Dette lar seg fint løse, men koster peng...... Har selv hatt samme konstrukjsjon 27040et. Denne røykla det aller meste i havnen når den var kald og litt til. Endte opp med total overhaling hos Cylinderservice (auto 23) i Fyllingsdalen, Bergen. De maskinerte opp det meste, men forstod att det avgjørende var toppen... Her ble det meste av ventiler og seter byttet, frest inn feste for skikkelige ventiltetninger, Etter denne overhalingen ble motoren røykfri. Fikk tilgang til båten en del år senere og var fortsat..t røykfri. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Januar.2013 Del på Facebook Svart 15.Januar.2013 Eg hadde samme problem. Når vi kjøpte Albatross var det meeeget flaut å starte opp. Forrige eier løste dette ved å rusle ombord å sette på varmtvannstank og sirkulasjonspumpe dagen før han skulle starte. Motoren var meget skadet, tæringer på stempel/sylinderforinger/ventiler/ventilseter. Nesten ingen kompressjon på to sylindre. Årsak var feil montert eksos slik at sjøvann kom inn i motor når man stoppa motor. Det var billigere å bytte motor en å overhale. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jens Svart 18.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2013 Lev med røyken. Forbered omgivelsene med "smoke on the water" Jeg har faktisk døpt henne "Smoke on the water" Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Januar.2013 Del på Facebook Svart 18.Januar.2013 Det er flere forhold som gjør at konvensjonelle dieselmotorer ryker. Alle dieselmotorer har noe ufullstendig forbrenning når de er kalde men det er endel forskjeller. Dette med overdimensjonert kjøleanlegg kan forstås slik at dieselmotorer gjerne produserer så lite varme på tomgang at de trenger svært lite kjøling og det tar lang tid å varme opp.(Bilmotoren min har 5kW elektrisk varmeelement i tillegg til Webastovarmer) Utformingen av brennkammer og dimensjonene i seg selv er med. Effektiv kompresjon er også en viktig faktor og slitte motorer har altså mindre av det. Dieseldyser som sprer dårlig gir mye røyk og injektorer som lekker gir diesel i sylinderne når de ikke skal. Det finnes motorer som by-passer aftercoolerne for å øke innsugslufttemperaturen. Spjeld i eksosen har også vært prøvd. Dette som 880 skriver at det hjalp å skifte ventiltettinger har med olje som lekker inn i styringene å gjøre. Når det gjelder hva som kan gjøres i ditt tilfelle så kan det for mange hjelpe å skifte til en singelgrade SAE W30 olje, for andre er det nye dysespisser eller injektoroverhaling som trengs. Motorvarmer er et bra tips for mange. Sitér dette innlegget Link to post
Jens Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Nå har jeg faktisk blitt så feig at jeg har lest i dokumentasjonen som følger med motoren. Der står det faktisk at man skal kjøre på med heating ca 30 sek. før start og ca 1 min. etter at den har startet. Dette for å unngå røyk, har ikke fått startet enda. Så kanskje hjalp det med den pilsen i sola under vasking innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Jens Svart 6.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2015 Nå her jeg fått kniven på strupen av rederinnen. Har kontaktet Lancing Marine og prøvd å løsne tilførsel til de tre første sylindrene. Røyken ble nesten borte, så til vinteren skal pumpa og dysene sendes til England. Er det noen andre her som har prøvd dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Dette får du også utført hos maritim diesel i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 ... Har kontaktet Lancing Marine og prøvd å løsne tilførsel til de tre første sylindrene. Røyken ble nesten borte, ... Kan du forklare litt mer detaljert hva svaret fra Lancing Marine var på problemet med mye røyk. Jeg klarer ikke helt å se hvordan det å løsne tilførselen til de tre første sylindrene kan gi en diagnose som tilsier at pumpa og dysene må justeres, selv om det gir mindre røyk fra eksosen. Er det at de tre resternde sylinderene får mer belasting og at det gir en forbedret forbrenning på disse tre. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 (redigert) Pumpe og dyser blir i utgangspunktet ikke juster. Pumpe må kalibreres til fabrikkinnstillinger etter ombygging. Ikke nødvendig å gjøre noe med dyser hvis de er ok. Lancing Marine bygger om pumpen til å koble ut 3 av sylindrene ved å kutte dieseltilførselen. Det blir løst ved hjelp av en plugg i pumpegalleriet slik at det blir 2 kammer. Disse blir så koblet sammen ved hjelp av et rør med en elektrisk styrt ventil på midten. Motor går da på 3 sylindre umiddelbart etter oppstart og ca 30-60 sekunder, dette blir styrt med en manuell bryte. Dette virker fordi de 3 som går får høyere belastning med økt forbrenningstemperatur. For å se om dette virker gjøres som nevnt over løsne 3 dyserør for å koble ut 3 sylindre. Blir det da betydelig mindre røyk vil ombygging fungere. Test må gjøres på kald motor. Redigert 8.August.2015 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.