Jump to content

Ford Sabre 212hk ryker veldig når den er kald


Jens

Recommended Posts

Den hvite røyken er diesel som har forbrent ufullstendig ved for lav temperatur. Dette skyldes ifølge noen et veldig overdimensjonert kjølesystem. Har støvel på min og den røyken er like hvit og like sur når den kommer opp av vannet igjen. Lancing sitt kit består av å stenge tilførselen til 3 av sylindrene på tomgang slik at de resterende tre må jobbe hardere(varmere) for å rotere motoren. De må ha pumpa tilsendt for å gjøre dette. Lancing sier at på noen motorer virker dette svært bra og på noen ikke noe særlig. Prosedyren for å teste dette er ifølge dem "løsne tre av rørene fra pumpa og samle opp sølet med en fille og starte kald motor" Hvis røyken minker merkbart så send inn pumpa. Hvis ingen bedring så er det noe annet. Alt dette ifølge Mike Bellamy hos Lancing marine.

Link to post
  • 1 år senere...

Dette lar seg fint løse, men koster peng......

Har selv hatt samme konstrukjsjon 27040et. Denne røykla det aller meste i havnen når den var kald og litt til.

Endte opp med total overhaling hos Cylinderservice (auto 23) i Fyllingsdalen, Bergen.

De maskinerte opp det meste, men forstod att det avgjørende var toppen...

Her ble det meste av ventiler og seter byttet, frest inn feste for skikkelige ventiltetninger,

Etter denne overhalingen ble motoren røykfri. Fikk tilgang til båten en del år senere og var fortsat..t røykfri.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Eg hadde samme problem. Når vi kjøpte Albatross var det meeeget flaut å starte opp. Forrige eier løste dette ved å rusle ombord å sette på varmtvannstank og sirkulasjonspumpe dagen før han skulle starte.

Motoren var meget skadet, tæringer på stempel/sylinderforinger/ventiler/ventilseter. Nesten ingen kompressjon på to sylindre. Årsak var feil montert eksos slik at sjøvann kom inn i motor når man stoppa motor.

Det var billigere å bytte motor en å overhale.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det er flere forhold som gjør at konvensjonelle dieselmotorer ryker. Alle dieselmotorer har noe ufullstendig forbrenning når de er kalde men det er endel forskjeller. Dette med overdimensjonert kjøleanlegg kan forstås slik at dieselmotorer gjerne produserer så lite varme på tomgang at de trenger svært lite kjøling og det tar lang tid å varme opp.(Bilmotoren min har 5kW elektrisk varmeelement i tillegg til Webastovarmer) Utformingen av brennkammer og dimensjonene i seg selv er med. Effektiv kompresjon er også en viktig faktor og slitte motorer har altså mindre av det. Dieseldyser som sprer dårlig gir mye røyk og injektorer som lekker gir diesel i sylinderne når de ikke skal. Det finnes motorer som by-passer aftercoolerne for å øke innsugslufttemperaturen. Spjeld i eksosen har også vært prøvd. Dette som 880 skriver at det hjalp å skifte ventiltettinger har med olje som lekker inn i styringene å gjøre. Når det gjelder hva som kan gjøres i ditt tilfelle så kan det for mange hjelpe å skifte til en singelgrade SAE W30 olje, for andre er det nye dysespisser eller injektoroverhaling som trengs. Motorvarmer er et bra tips for mange.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Nå har jeg faktisk blitt så feig at jeg har lest i dokumentasjonen som følger med motoren. Der står det faktisk at man skal kjøre på med heating ca 30 sek. før start og ca 1 min. etter at den har startet. Dette for å unngå røyk, har ikke fått startet enda. Så kanskje hjalp det med den pilsen i sola under vasking innvendig.

Link to post
  • 2 år senere...

... Har kontaktet Lancing Marine og prøvd å løsne tilførsel til de tre første sylindrene. Røyken ble nesten borte, ...

Kan du forklare litt mer detaljert hva svaret fra Lancing Marine var på problemet med mye røyk. Jeg klarer ikke helt å se hvordan det å løsne tilførselen til de tre første sylindrene kan gi en diagnose som tilsier at pumpa og dysene må justeres, selv om det gir mindre røyk fra eksosen. Er det at de tre resternde sylinderene får mer belasting og at det gir en forbedret forbrenning på disse tre.

Link to post

Pumpe og dyser blir i utgangspunktet ikke juster. Pumpe må kalibreres til fabrikkinnstillinger etter ombygging. Ikke nødvendig å gjøre noe med dyser hvis de er ok.

 

Lancing Marine bygger om pumpen til å koble ut 3 av sylindrene ved å kutte dieseltilførselen. Det blir løst ved hjelp av en plugg i pumpegalleriet slik at det blir 2 kammer. Disse blir så koblet sammen ved hjelp av et rør med en elektrisk styrt ventil på midten. Motor går da på 3 sylindre umiddelbart etter oppstart og ca 30-60 sekunder, dette blir styrt med en manuell bryte. Dette virker fordi de 3 som går får høyere belastning med økt forbrenningstemperatur.

For å se om dette virker gjøres som nevnt over løsne 3 dyserør for å koble ut 3 sylindre. Blir det da betydelig mindre røyk vil ombygging fungere. Test må gjøres på kald motor.

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...