Jump to content

VP MD21, er den så dårlig som ryktene sier?


Alfonzo

Recommended Posts

Svaret er både ja og nei. Motoren er i utgangspunktet en svært bra konstruksjon, men VP spesifiserte den til en helt uforsvarlig ytelse. Blir den brukt ut fra dette er det er svært dårlig motor...

 

Må ikke kjøres kontinuerlig over 3500o/min, og varmes opp/kjøles ned kontrollert. (Som alle motorer)

Link to post
Share on other sites

Må ikke kjøres kontinuerlig over 3500o/min, og varmes opp/kjøles ned kontrollert. (Som alle motorer)

 

:cheers_wine:

Dette som Ingar sier er grunnleggende for MD21.

Foreslår også at du søker her på BP på MD21A og B, så får du opp mye om motoren. Behandle den pent dvs. korrekt så har du en pålitelig sliter. Men det begynner å bli ganske vanskelig å få tak i enkelte deler som eks.vannpumpe. Motoren er bygget av Indenor, har betegnelsen XD21 og har vært brukt bla. i Peugeot sine biler. Kan nok få noen deler denne veien, men det er ikke samme vannpumpa som brukes av Volvo Penta og ombygging synes vanskelig.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis pumpen ikke er justert skal du ha 4500o/min på maks, mao går motoren din overbelastet.

Kjølesystemet på disse motorene er meget bra, kan ikke huske å ha lest om kjøleproblemer.

Hvorfor du anbefaler den kaldeste termostaten kunne vært intr. å vite. Jeg vil si det motsatte, originaltermostaten er på 70 grader, bytt den ut med en på 82. Som er det som ble brukt i bil.

Link to post
Share on other sites

Jøss, ja så mye for 'profesjonell service' og 'originale deler'. Eller kanskje noen hos dem har funnet ut at 70 grader var litt lite. (jeg vet positivt at det var dette som satt i fra fabrikken siden jeg kjøpte motoren ny.)

 

Hva mener du med at pumpen er riktig justert? At den ikke er rørt eller at den er justert for et maksturtall på 3500?

Link to post
Share on other sites

Motoren er grei den, men begynner vel å bli litt gammel nå. Solgte båt med fungerende MD21 i sommer. Tror det er storebroren MD32 som er rekkesekseren av "samme" modell som har gitt MD21 et så dårlig rykte. Var visst kjøleproblemer på én av sylindrene på den. MD21 A og B er samme motor med forskjellig varmeveksler og sjøvannspumpe. De siste A-modellene har samme sjøvannspumpe som B-modellen (6-kantet lokk).

 

Når pumpa er nevnt: Pass på at sladrehullet under akslingen til impelleren ikke er tett av irr og maling etc. Hvis det tettes og en simmerring lekker fylles hele motoren med sjøvann. Har skjedd med flere her inne på forumet, meg selv inkludert. Men motoren tålte det :thumbsup:

 

En digresjon: Faren til svogeren min likte ikke denne dryppingen på en Yanmar, så han tettet sladrehullet. Dermed fyltes motoren med sjøvann. Gikk ikke bra.... :giggle:

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...