Alfonzo Startet 2.Desember.2011 Del på Facebook Startet 2.Desember.2011 Heisann! Har kjøpt en saga 8000 med en volvo md21.Hører mye negativt om denne motoren,så lurer på om motoren er bare dritt,eller er d fjasprat fra folk som sliter med denne motoren? Motoren i min båt fungerer meget bra,men blir litt skeptisk til tider. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Svaret er både ja og nei. Motoren er i utgangspunktet en svært bra konstruksjon, men VP spesifiserte den til en helt uforsvarlig ytelse. Blir den brukt ut fra dette er det er svært dårlig motor... Må ikke kjøres kontinuerlig over 3500o/min, og varmes opp/kjøles ned kontrollert. (Som alle motorer) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 (redigert) Må ikke kjøres kontinuerlig over 3500o/min, og varmes opp/kjøles ned kontrollert. (Som alle motorer) Dette som Ingar sier er grunnleggende for MD21. Foreslår også at du søker her på BP på MD21A og B, så får du opp mye om motoren. Behandle den pent dvs. korrekt så har du en pålitelig sliter. Men det begynner å bli ganske vanskelig å få tak i enkelte deler som eks.vannpumpe. Motoren er bygget av Indenor, har betegnelsen XD21 og har vært brukt bla. i Peugeot sine biler. Kan nok få noen deler denne veien, men det er ikke samme vannpumpa som brukes av Volvo Penta og ombygging synes vanskelig. Redigert 2.Desember.2011 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Jeg har en MD21a. Med den propellen min får jeg 3400 o/min og har ikke problemer med kjøling. Varmeveksleren min er i 100% god stand og fungerer perfekt. Pass på hvilken termostat som er på motoren. Velg den kaldeste Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Hvis pumpen ikke er justert skal du ha 4500o/min på maks, mao går motoren din overbelastet. Kjølesystemet på disse motorene er meget bra, kan ikke huske å ha lest om kjøleproblemer. Hvorfor du anbefaler den kaldeste termostaten kunne vært intr. å vite. Jeg vil si det motsatte, originaltermostaten er på 70 grader, bytt den ut med en på 82. Som er det som ble brukt i bil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Ingar. Jeg fikk alternativer på 85 og 89 grader (husker jeg ikke feil) da jeg oppsøkte Volvo. De anbefalte den på 85. Pumpen er riktig justert. Er bare jeg som har propell som er litt stor. Kjører sjelden over 3000 omin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Jøss, ja så mye for 'profesjonell service' og 'originale deler'. Eller kanskje noen hos dem har funnet ut at 70 grader var litt lite. (jeg vet positivt at det var dette som satt i fra fabrikken siden jeg kjøpte motoren ny.) Hva mener du med at pumpen er riktig justert? At den ikke er rørt eller at den er justert for et maksturtall på 3500? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Alfonzo Svart 3.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Takk for gode svar. Motoren i min båt fungerer utmerket enda,så kjører jeg den fint,ja så holder den lenge virker det som. kjører på marsfart på 2500 rpm,å det fungerer fint. Har og kjørt den på maks 3600 rpm,men tempen ble ikke unormal høy av den grunn.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smellingen Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Motoren er grei den, men begynner vel å bli litt gammel nå. Solgte båt med fungerende MD21 i sommer. Tror det er storebroren MD32 som er rekkesekseren av "samme" modell som har gitt MD21 et så dårlig rykte. Var visst kjøleproblemer på én av sylindrene på den. MD21 A og B er samme motor med forskjellig varmeveksler og sjøvannspumpe. De siste A-modellene har samme sjøvannspumpe som B-modellen (6-kantet lokk). Når pumpa er nevnt: Pass på at sladrehullet under akslingen til impelleren ikke er tett av irr og maling etc. Hvis det tettes og en simmerring lekker fylles hele motoren med sjøvann. Har skjedd med flere her inne på forumet, meg selv inkludert. Men motoren tålte det En digresjon: Faren til svogeren min likte ikke denne dryppingen på en Yanmar, så han tettet sladrehullet. Dermed fyltes motoren med sjøvann. Gikk ikke bra.... Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Ingar: Om pumpen er riktig justert var kanskje å ta i. Men den er plombert i allefall. Når jeg ruser uten belastning får jeg 4500 omin. Jeg har en propell som er en 17x10 og RB-kasse 1-1.91. Båten veier 3 tonn. Ønsker meg ei Borg Warner kasse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.