Jump to content

Teak inn/utvendig


giver

Recommended Posts

Jeg har nå tilbrakt et par helger ombord for å pusse ned teaken.

Men hva gjør jeg nå for at jeg skal slippe å gjøre dette stadig vekk.

Hadde i grunn tenkt å vaske m/rødsprit for etterpå å sette treverket inn

med Owatrol D1. Jeg vil ikke ha en speilblank overflate, men gjerne

noe mer matt. Ikke minst forholdvis vedlikeholdsfrtitt.  :cryin:

Her trenger jeg gode tips. :smiley:

Jeg har en del teak utvendig også, denne vil jeg at skal være blank.

Hva er det beste rådet her ?

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg forteller med glede hva som gjøres med teaken ombord i Poseidon. Der er nemlig ca 35 m teakrekker pluss diverse mindre plutter, etc.

 

Grunnarbeidet er å skrape godt ned, og pusse. Det er den kjedeligste delen og den er du jo ferdig med. Deretter vaskes godt med rødsprit.

 

Smurningen baserer jeg på god gammeldags Benarolje, den har jeg brukt i mange, mange år med god erfaring. De første 2-3-4 strøkene består av mer White Spirit enn Benarolje, men etterhvert øker jeg oljedelen. Hele tiden må det få trekke inn og/eller tørke mellom hvert strøk. Puss også gjerne lett med fint sandpapir og vask igjen med rødsprit hvis overflaten "reiser bust".

 

For hvert strøk øker andelen med Benarolje, så når jeg kommer til ca 10. strøket   -   da er det ren Benarolje. Du kan med fordel legge 2-3 strøk ren Benarolje til slutt for å ha noe godt å slite på, spesielt hvis det er steder hvor man tråkker.

 

Den vanlige Benaroljen er blank. Hvis du ønsker en matt overflate, så bruker du fortsatt blank olje   -   helt til det siste strøket. Det legges med matt olje, eller eventuelt en blanding hvis du vil ha halvblank.

 

- - - -

 

Neste år, og neste år, og neste år igjen kan du regne med å bare vaske grundig og eventuelt pusse lett med ganske fint sandpapir, vaske med rødsprit og legge på ett nytt strøk Benarolje.

 

- - - -

 

Lykke til med den koselige delen av jobben!

 

 

PS

Pass på at du ikke får kveldsdugg på nysmurt olje (eller lakk for den del) for da blir overflaten melkehvit   -   og du kan regne med å begynne på ny igjen .....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon! Blir ikke Benar klebette på varme sommerdager?

Jeg er ikke noe spessielt glad i lakk, og skulle gjærne brukt oljer. Men er som sagt blitt fortalt.

 

"Benar må du ikke finne på å bruke for det blir seigt på sommeren".  :lol:

 

Må selv snart gå igang med den jobben :eek: og håper flrere har synspunkter.

 

Per :lol:

 

 

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nei Benar blir ikke klebete om sommeren.

 

Såvidt jeg forstår ligger løsningen i å lese bruksanvisningen på boksen: å la den tørke godt mellom hvert strøk.

 

Får den ikke tørke, så blir der en slags "innelukket råhet", med innesperret tynner, og da får heller ikke de etterfølgende strøkene noe til å henge fast i   -   og da har man elendigheten gående.

 

Hovedfordelen som jeg ser med Benaroljen er at den er omtrent som en lakk, men den sprekker ikke slik som lakken  -  den bevarer alltid nok fleksibilitet til at treverket kan fortsette med sin naturlige bevegelse.

 

- - - -

 

Forslaget om å bruke amerikansk terpentin kan være bra; jeg har prøvet begge uten å merke forskjell  -  annet enn på prisen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Teakdekk har jeg ikke erfaring med, men derimot har jeg diverse blandet erfaring med furudekk.

 

Jeg var nemlig så uheldig å bruke en natemasse som heter "Jeffrey Marine Glue #2", det ble kalt for "Superbek" og skulle være helt suverent  -  i virkeligheten ble det en tragedie.

 

Denne "Jeffrey Marine Glue #2" viste seg nemlig i ferdig størknet tilstand å være oppløselig i omtrent alt: white spirit, terpentin, xylamon, parafin, diesel, you name it.....

 

Resultatet ble at natemassen løste seg delvis opp i Benaroljen og det mørke i natene trakk utover og gjorde det nyslipte furudekket svart   -   like svart som humøret mitt!!!!!

 

Men med forsiktig smøring, og minst mulig fukting/vasking av natemassen gikk det allikevel brukbart til slutt.

 

Mitt forslag er å sjekke hvordan natemassen oppfører seg sammen med alminnelige "tynnere" før man gjør for meget arbeid.

 

Jeg vil allikevel tro at på de fleste teakdekk velger man å bruke syntetisk natemasse  -   gjerne to-komponent   -   og da er vel reløselighet ikke noe problem. Men det skader allikevel ikke å legge noen klumper natemasse i bløt i dekkssmurningen bare for å være 110% sikker?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Innvending i båten bruker jeg kun lakk.

Har prøvd med Benar- og Edel-olje tidligere og er ikke fornøyd.

Overflaten blir for myk og det blir raskt riper. Benar er i tillegg klebete til langt ut på sommeren samtidig som den lett flasser.

 

Utvendig Teak. Badeplatform etc., bruker jeg kun teakolje og gir nye strøk hvert år.

Alt annet har jeg erfart flasser.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Innvendigt: jeg bruker kun teakvoks, rensligt og lett å påføre og resultatet blir halvmatt. Jeg bruker Seajet sin men det er nok flere gode produsenter.  :eek:


Teakvoks, hva i all verden er det? Gikk inn på seajet.no, men fant kun et olje og et lakkprodukt der.

Lars H.


Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars

Bivoks er det korrekte navnet, fikk det anbefalt av båtprodusenten og den lokale båtutstyrforhandler. Men plasser som dørk og bordplater så er det ikke slitesterkt nok.

Jeg påførte det med svamp, griser du på fingrene så er det bare å slikke de rene, gjerne med vaffler til....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...