Dykker Startet 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2011 I boblehavna hvor båten ligger (Solvik Båtforening, Oslo) er det bare på landstrøm ved bryggene i helgene. I ukedagene er den avslått. Dumt, da jeg har Hylite 80W varmerør i motorrommet i vinter. Vil ikke få mye nytte av det når strømmen stort sett er avslått. Solvik Båtforening tillater maks 100W strømforbruk pr. båt i boblehavn. Så lenge båten ligger i boblehavn, vil jo vannet (og dermed skroget under vann) holde seg over 0 grader. Stemmer dette? Har GMS alarmsender som jeg jevnlig sjekker temperatur i motorrommet via mobiltelefonen. Tenkte å bruke båten inntil isen kommer og konserverer motoren da. Er det vanlig i andre boblehavner at landstrømmen bare slås på i helgene? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Er vel ikke vanlig kanskje men det var vel opplyst på forhånd det vel? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
nordan family 27 Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Jeg har båten på land rett i nærheten, Oksenøya. I fjor var boblehavna mer eller mindre isfri, men det var så svinaktig kaldt at sjøvannet ble visstnok målt lavere enn 0 grader. Det var utfordringer med isen i boblehavna selvom pumpene gikk. Ferskvannsrørene som hang under bryggene var bonnfrosset ganske lenge under vårpussen , som gjorde at vi måtte bære vannet i kanner vi som var tidlig på'n. Nå fryser vel sjøvann ved minus fire eller noe slikt, så om den samme kulda kommer igjen like lenge kan det bli utfordringer med plussgrader. Har selv volvoleppe pakkboser, og i følge verkstedet som monterte dem kunne de være farlige i boblehavn om sjøvannet ble for kaldt. De mente en at jeg burde ha en varmekilde ved pakkboksene o m jeg skulle ligge ute i perioder med sprengkulde. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Kvifor skrur dei av straumen i utangspunktet? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
RSL Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Er det vanlig i andre boblehavner at landstrømmen bare slås på i helgene? Hvor vanlig det er, skal jeg ikke uttale meg om. Hos oss har alle båtplassene tilgang til 2500w hele året og alle plassene har egen teller. Fristende da å bruke litt mye og jeg er en av dem som velger å bruke mer enn det båten trenger. Jeg hadde i fjor 4 av 5 helger i båten og selv om det ser ut til å bli litt mindre i år, er det allikevel digg at det er over 10+ i båten når jeg kommer. Måleren blir avlest hver høst og vår. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Dykker Svart 3.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Kvifor skrur dei av straumen i utangspunktet? Det lurer jeg også på. Solvik er jo en moderne og fin marina med godt dimensjonert strømanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Hva sier båtforeningen om hvorfor det bare er strøm i helgene? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 (redigert) I begge havnene vi ligger i kan vi bruke så mye vi orker, bare å betale for det. I vinterhavne i Strømstad kjøper vi strø på forhånd og overfører til strømstolpen via en kort. Var en sværing for noen år siden som hadde 4 ledninger ombord, hadde visst 20 grader ombord hele vintern. Om sommeren ligger vi på Grimsøy, der har vi eget strømuttak og får regning for forbruket når sesongen er over. Alle uttak låst med egen nøkkel, helt kurrant. Tipper de skrur av hvis de ikke har systemer som ivaretar at hver enkelt betaler for det de bruker. I forrige hvn kunne vi ikke ligge på strøm hele tiden, men noen har over 20 grader i båten hele sesongen allikevel. Som regel de samme som ikke vil innføre Kwt målere på hvert uttak. Redigert 4.Desember.2011 av Marida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 I begge havnene vi ligger i kan vi bruke så mye vi orker, bare å betale for det. I vinterhavne i Strømstad kjøper vi strø på forhånd og overfører til strømstolpen via en kort. Var en sværing for noen år siden som hadde 4 ledninger ombord, hadde visst 20 grader ombord hele vintern. Bodde han i båten? Hvis ikke, er dette sløsing med energi Nesten like ille som hyttepalasser med oppvarmet boblebad og varmekabler i oppkjørselen Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Marida Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Tror ikke han bodde ikke i båten, nei. Forøvrig enig i at det er sløsing litt mye i overkant. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Hvorfor kutter dem strømmen? er det snakk om ekstremt mange strømuttak da eller? betaler ikke hver båteier strøm? Synes dette virka lit rart! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Vinke Lanke Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Du vet ihvertfall at strømmen er borte 5 dager i uka og kan ta dine forholdsregler. Der jeg hadde båten i boblehavn sist vinter var det en rakettforsker som mente jeg brukte for mye strøm og dro ut stikkontakten uten forvarsel! Jeg oppdaget dette dagen etter og fikk forhindret at jeg fikk frostskader på motorene. Dette skjedde mange ganger før jeg fersket denne rakettforskeren. Jeg konfroterte han med hva han hadde gjort og spurte hvorfor han nappet ut stikkontakten til landsrømmen. Svaret var at jeg brukte ca 3000W(!) og det var langt over hva som var tillatt i denne båthavna. Jeg spurte hvordan dette var målt da jeg kun hadde varmerør på 80w i motorrommet i tillegg til vedlikeholdslading av batteribanken og 3 automatiske lensepumper som kun trekker strøm når de går. Fyren kunne ikke gi noe svar mitt spørsmål. Da dette var et styremedlem i denne båtforeningen som nappet ut landstrømmen så meldte jeg fra at om det var noen frostskader på motorene så ville båtforeningen bli holdt økonomisk ansvarlig for dette samtidig som jeg personlig ville hive vedkommende på sjøen om landstrømmen ble frakoplet en eneste gang til før mildværet var et faktum. Det siste var kanskje ikke det lureste å si, men der og da så mente jeg det av hele mitt hjerte! Resultatet var ihvertfall at landstrømmen fikk være i fred resten av vinteren... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 ...Da dette var et styremedlem i denne båtforeningen som nappet ut landstrømmen så meldte jeg fra at om det var noen frostskader på motorene så ville båtforeningen bli holdt økonomisk ansvarlig for dette samtidig som jeg personlig ville hive vedkommende på sjøen om landstrømmen ble frakoplet en eneste gang til før mildværet var et faktum... Han hadde fortjent å blitt kastet på sjøen uansett, det går an å kontakte folk og si fra om mistanke om høyt strømforbruk, ikke bare ta seg til rette og risikere mange tusen kroner i skader på andres båter! Kjenner jeg blir varm av sånne folk. Godt det ordnet seg. I havna jeg ligger er det strøm året rundt, en 16A kurs til hver båt. Nummererte uttak langs bryggene med egne tellere slik at båthavna har kontroll med forbruket til hver enkelt. Burde ikke være så vanskelig å få til i de fleste båthavner, i alle fall for dem som ønsker og trenger det. Målere kan jo monteres løst i verste fall og kostes av dem som trenger vinterstrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Når båten ligger i boblehavn, betyr vel det at det er is på alle kanter og kun åpent vann der båten ligger? I så fall kan jo ikke båten brukes vinterstid, og da er det vel like godt å vinterkonservere motoren? En vinterkonservert motor trenger jo ingen varme noe sted for å greie seg gjennom vinteren. Når det er sagt så har jeg selv hatt båt på sjøen året rundt de siste 10 årene uten verken varme på eller vinterkonservering. Det kaldeste det har vært i motorrommet på disse årene er 1,5 pluss, da var det godt og vel 15 minus utenfor. Sjøvannet tilfører mye varme, og holder motorrommet frostfritt så lenge det ikke blåser inn. Kabinen holder seg fin og tørr også. Jeg tar ikke en gang sengetøyet med hjem lenger, det holder seg jo så fint der det er. Men jeg ligger ikke i boblehavn da, her golfstrømmen havna isfri hele vinteren. Ikke sånn å forstå at det er varmt, men varmt nok til å ikke fryse. Og det holder for meg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.