Jump to content

Yanmar 4JH-HTE med KBW21, giroljen er som grå geleaktig silikon


Sabrina

Recommended Posts

Ferskvann har blandet seg med giroljen. Er det håp om å spyle dette ut av giret, eller må giret demonteres helt i sine enkelte faktorer for ordentlig rengjøring?

Slik situasjonen er nå, nytter det ikke bare å åpne dreneringspluggen i giret da blandingen er for seig til å renne ut.

Lurer på om jeg kan spyle innmaten med diesel eller annet kjemikalie for å løse opp den seige massen, slik at jeg slipper å demonterer hele stasen.

Er imidlertid redd for å skape andre problemer i giret med denne fremgangsmåten. Jeg setter pris på råd og vink om hvordan jeg kan rense ut elendigheten.

Motoren er Yanmar 4JH-HTE med KBW21 gir.

 

Mvh

Sabrina

Link to post
Share on other sites

Prøv å blande inn varm tyntflytende olje? Giroljen er jo i utganspunktet seige greier så med en vannmiks så forstår jeg at den kan være problematisk å få ut.Jeg hadde satset på å få ut oljen vha varme og tynnn billig varm motorolje og derette skiftet girolje hyppig frem til den ikke lenger hadde tegn til å være grå. Bare ikke overdriv varmingen sånn at du på noe som helst måte risikerer å skolde deg selv eller sette fyr på båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt diesel til åp løse det opp. Og deretter skylt med ren diesel til det er borte. Til slutt ville jeg ha fylt på gearolje, kjørt den i gesr på tomgang en halvtimes tid og deretter byttet på ny. Hvordan høres dette ut?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tror alt vannet er løst opp i oljen. Peilepinnen indikerer ikke noe flytende, kun en grå seig masse.

 

Den ligner nesten smør i konsistensen.

 

Nøler med å spyle med diesel eller kjemikalier da jeg er redd det kan skade olje tetningene.

Varm olje er vel det som kan løse opp den grå massen, og forhåpentlig få den nok flytende til at jeg får den ut.

Link to post
Share on other sites

Gjør som du sier, varm opp oljen du skyller med og drei gearet rundt manuelt hvis du kan til du har fått skylt noen ganger. Når du mener det meste av gørret er løst opp kan du starte opp og la den gå på tomgang og fortsette derfra. Når du er ferdig og fornøyd drar du til en sjappe og skaffer deg en automatisk pumpe :giggle:

Link to post
Share on other sites

Siden det er tappeplugg så er det jo egentlig bare å fylle opp med varm olje og dreie gearet og tappe ut noen ganger. Blir jo litt søl men hvis du har en eller annen manuell pumpe klar i et trau under blir det sikkert ikke så galt, men du bør jo ha strøm på batteriene så du får startet når det ser greit ut.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er da hva som skjer med tetningsringene?

 

Diesel hadde nok vært det aller enkleste, men jeg frykter at O ringer og andre tetninger går fløyten.

 

Rødsprit har jeg også blitt anbefalt da det løser opp olje og absorberer vann, men felles for alle gode rådgivere er at ingen tør si hva det gjør med tetningsringene.

 

Olje er jo pakningene laget for å tåle, så derfor heller jeg mest til varm olje flushing.

 

Hvor varm bør oljen i så fall være, og hvordan får jeg varmet den uten at hele stasen tar fyr?

Link to post
Share on other sites

Er det egentlig noe vits i å prøve med diesel selv om eventuelt en ansatt i et båtverksted hevder at det sikker går bra, så vet man ingenting om vedkommende egentlig vet om det går bra. Er jo så lite penger å spare at jeg rett og slett ikke hadde giddet. Bruker man en ren

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fra autorativt hold fått bekrftet at både diesel og whitesprit er egnet til å løse opp gørra og få det ut ved flushing.

Pakningene blir ikke skadet, og det anbefales å forsiktig benytte trykkluft for endelig å blåse girkassen ren.

 

Takk til alle som har bidratt med gode råd og vink.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Oppdatering.

 

Trodde jeg hadde fått ut alt gørr etter diverse flushing med sprit, whitesprit, diesel og parafin.

 

Kikket inn i hullet for peilepinnen, og det så noenlunde rent ut. Oppdaget så at oljetetning på inngående gir aksling var lekk,samt slakk i lageret.

 

Endte opp med å strippe ned hele giret. Da girhuset kom av var det fullt av grå aktig gørr over alt, bortsett fra hullet under peilepinnen der jeg hadde klart å suge ut ca 10% av elendigheten!

 

Har nå vasket alt i diesel og det er rent og fint. Setter i nye oljetetninger og nye lager på inngående aksling. Sliter imidlertid veldig med å få av indre ringen på det ødelagte nålelageret.

 

Mvh

Sabrina

Link to post
Share on other sites

Lagerbanen er nå av takket være varme og en meisel. Hadde kke kamera for hånden der og da, men skal huske det til neste gang.

 

Mvh

Sabrina

Håper du ikke mener neste gang gearet blir fyllt med vann og lager trøbbel for deg :giggle: . Fint at du fikk det av ihvertfall :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Oppsummering av erfaringene..

Meget vanskelig å få renset giret ordentlig uten å strippe det helt.

Korrosjonskader på lager, aksling og ødelagt simring.

Lager, o-ringer og simringer er standard og kan kjøpes uten å måtte gå gjennom merke forhandler.

Nitid oppmerksomhet må til ved sammensetting av gir for å passe at alle tannhjul kommer på rett plass.

Det viste seg ved endelig tilbakemontering i båten at giret gikk feil vei, - et par tannhjul var montert feil.

Dette ble heldigvis løst ved å endre girhendelen og angrepsvinkelen på manøvre stangen.

Det er ufattelig hva en kan få til på egenhånd, dersom en bare tar mot til seg å sette i gang, og konsulterer ekspertisen og kompetansen blant medlemmene her på BP.

 

Mvh

Sabrina

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...