SVERRESBORG Startet 4.Desember.2011 Del på Facebook Startet 4.Desember.2011 hei. skal lage meg en flytebrygge. jeg har fått tak i 4 store isoporklosser på 120x60x50. det jeg lurer på er om jeg må kle inn klossene (dekke di til med plast/støpe di inn)for at di skal kunne ligge i saltvannet, di blir sikkert fulle av groe til slutt, eller går i oppløsning. noen som har erfaring med dette ? klossene skal kles inn med trykkimpregnert materiale. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Smør et lag flislim på isoporen og kle de med glassfiber/polyester! et strøk topcoat/antipest eller to blir heller ikke feil! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
SVERRESBORG Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 hei igjen. mener du her glassfiberstrie og polyester med herder, slik at det blir en hard overflate ? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Hei Dersom isoporen ikkje er dekka med eitkvart så kan det koma makk i den. Det reduserar flyteemna. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Flislimet hindrer polyesteren å komme i kontakt med isoporen,Hvis den kommer i kontakt så smelter isoporen! Polyester og glassfiberduk som i båtskrog! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Jon48 Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 (redigert) Har liggende brygger i området her som har ligget ute i 10 år nå , ingenting ble smurt på issopor klossene. Legger du glassfiber , gror de også... Problemet er is... Redigert 4.Desember.2011 av Skøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 hvorfor ikke male de med epoxy? veldig vanlig innen akvaristikk, når en lager bakgrunner til å ha oppi akvariet. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 eg har sett 20 år gamle flytebrygger uten dekking av isopor, men sjølvsagt kan det hende de fløyt høyere i ungdommen. Så vil du ha levetid over 20 år så kanskje støyp de inn. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Christel III Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 (redigert) Vanlig isopor (EPS-ekstudert polustyren) tåler ikke epoksy. Den vil smelte av løsemiddelet. Isopor trekker dessuten vann over tid, da den ikke har en lukket cellestruktur. (men den blir brukt likevel). Et mye bedre produkt er MX. Den har lukket cellestruktur, og trekker derfor ikke vann. Den er også litt hardere. Det beste hvis man skal bruke byggisolasjon, er nok å bruke XPS. Den er hard, og trekker ikke vann. (Den fåes ikke i tykke blokker, så man må bruke plater lagvis). Ingen av produktene tåler epoksy direkte pålagt. Jeg laget et flyteelement av EPS for etpar år siden, og det var da jeg oppdaget at EPS og epoksy ikke går helt godt ilag:-) Dette løste jeg ved å tape hele elementet med gaffatape, før jeg la på epokst og duk. Det funket. Redigert 4.Desember.2011 av Christel III (see edit history) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
-Luna- Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Må vel ikke det som andre her sier. Det vi har opplevd er at når det vokser blåskjell på isoporen forsyner fuglene seg av dette. Dette fører til at små biter av isoporen hele tiden forvinner. Er helt klart en fordel å dekke til med noe. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Pettern1972 Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 (redigert) Vanlig isopor (EPS-ekstudert polustyren) tåler ikke epoksy. Den vil smelte av løsemiddelet.Isopor trekker dessuten vann over tid, da den ikke har en lukket cellestruktur.(men den blir brukt likevel). Ikke nødvendigvis riktig Christel. Innen akvaristikken lager man ofte bakgrunner til akvarium i helt vanlig hvit isopor, lager profiler i det, på forsiden legges et tynt lag hus-fix for å få riktig struktur, maler det i jord/steinfarger og dekker det hele med epoxy. Baksiden males da med epoxy rett på isoporen. Har selv gjort dette flere ganger, og isoporen har ikke hatt noe som helst problem med det. Jeg brukte epoxy fra mapei beregnet for drikkevannskilder, i og med at det skal levende fisk oppi der etterpå. (mulig at denne epoxyen har andre løsningsmidler) Dette har stått i mange år. Redigert 4.Desember.2011 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Krimart Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 Som andre har svart vil et flyteelement av isopor som ikke lukkes inn ha begrenset levetid. Den vi trekke van p.g.a kapilæreffekt, du får frostspreng, problemer emd å fjeren groe uten å skade isoporen, etc. Vanlig isopor (EPS-ekstudert polustyren) tåler ikke epoksy. Den vil smelte av løsemiddelet. Det stemmer ikke. Har bygget flere seilbrett v.h.a to-komponent epoxy forsterket med vevet glassfiberduk. Epoxyen kan man ha rett på polstyren. (isopor, etc). Det er polyester du ikke kan ha rett på polystyren, det fordi styrenen til herding polysteren løser opp polystyrenen. Men unasett må du passe på at når epoxy (og polyseter) hereder så er det en eksoterm reaksjon , dvs det utvikler varme. Normalt er det uproblematisk når man laminerer 4-5 mm skal med glassfiberduk, men det kan være problem hvis man f.sks. leger for tykt på i et hjørne e.l. Sitér dette innlegget Link to post
runem Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 flytebrygga vår ble lagt ut i 1986, der er isoporen ikke tildekket. Den flyter enda. vi er ikke plaget av is/frostsprenging. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 Bare for å rydde litt opp i begrepsforvirringen her: Isopor er gått ut av handelen for flere år siden. Isopor var Rockwools merkenavn for EPS - ekspandert polystyren (ikke ekstrudert), som ble solgt til Brdr. Sunde som siden tok denne av markedet til fordel for sin egen Sundolitt. Ekstrudert polystyren - XPS - er den hardere som gjerne markedsføres i forskjellige pastellfarger. Det som populært omtales som Isopor er hvit hos alle leverandører. Forskjellen i egenskaper av betydning for flytebrygger er den svakere mekaniske styrken hos EPS. Det vil dermed begrense levetiden på flytebryggen dersom elementene ikke kles inn. Styren tåler ikke polyester (eller noen andre estere). mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 Petter og Krimart: Ja, det er godt mulig jeg har blandet kortene her, og at det var polyester jeg brukte istedenfor epoksy. Det er som sagt noen år siden:-) Helt riktig at Isopor er et varenavn. Men jeg valgte å skrive Isopor med EPS i parantes. Isopor er noe alle vet hva er, fremfor EPS... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
tuffff Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 Men den er altså ekspandert - ikke ekstrudert. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
yam2 Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 vi hadde flytebrygger i vår havn som var laget i 1984 isopor kledd med grunnmursplast og trykkimp. de ble fjernet i 2007 og isopor var helt ok Sitér dette innlegget Link to post
SVERRESBORG Svart 6.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 jeg takker for gode forslag, skal komme tilbake med mer informasjon når arbeidet er utført. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 Men den er altså ekspandert - ikke ekstrudert. mvh tuffff Selvfølgelig:-) Rett og slett en skriveleif:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Bearded Beast Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 (redigert) Har flytebrygge med ubeskyttede isoporklosser som har lagt ute i snart 30 år, ingen problemer overhodet så lenge man lar det være ifred. Groe er bare flott og en fordel både mht erosjon og stabilitet. Å ha treverk under vann til å holde klossene høres ut som en dårlig ide Redigert 6.Desember.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 skal skifte noen isoporklosser på en gammel flytebrygge, kor får en fatt i sånne klosser nå til dags ?( bur på vestlandet,) dei skal ikke vere dekket med noe Sitér dette innlegget Link to post
SVERRESBORG Svart 9.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Hei. jeg kjøpte mine isopor blokker/klosser hos Fosse Bruk i Kvamsvåg / Lindås kommune. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Husk. Søler du bensin på isopor, forsvinner den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.