Jump to content

Stålbåt positivt/negativt?


sjøman

Recommended Posts

Fordeler:

 

- Ingen plastpest

- Faraday-bur når det lyner

- Tåler bedre sammenstøt med flytende gjenstander

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Bakdelen er den enden roret henger i :giggle: . Om det er ulemper du mener så er det vel ting som høy vekt, lav fart og rustproblematikk som står mest tydelig for meg. Jeg har lurt litt på stålbåt selv, men så langt har det blitt med luringen. En ting du må være veldig obs på når du ser på stålbåter er rust under vannlinjen, om den er jevnt rustet kan det se fint ut men platene kan være nesten papirtynne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Banner jeg i kirka om jeg sier.... RUST ?

 

Så på en 32 fots verftsbygget motorseiler som hadde en god del rustangrep. Kun 6 år siden siste sandblåsing. (regner ærlig talt med at noen må ha slurvet....) Eier kunne tenke seg 80K for den. Fikk ikke solgt. Båten var såpass attraktiv at hadde den hatt plastskrog mener jeg den hadde gått for over 200k.

 

Jeg bør legge til at hadde planløsning passet meg bedre, hadde jeg vurdert å kjøpe. Men hadde først villet hatt grundig befaring med en som har god greie på stålbåter. Har inntrykk av at enkelte hjemmesveisede stålbåter kan være vedlikeholdssluk hvor man aldri blir kvitt rusten....

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordelene er at du får mye båt for pengene. Ofte en romslig hytte på sjøen. Solid, kan gå i is, tåler en trøkk i brygga. Går stort sett ikke så fort, men er derfor "billig" i drift. Har ofte store tanker. Ingen polering, bare vask og litt maling. Bruksbåt.

 

Ulemper: Har rusten fått "satt" seg kan det være både kostbart og mye arbeid f.eks bytte av plater. Er litt "sær" når det gjelder spesielt landstrøm/220v.

 

Min erfaring så langt er positivt.

Link to post
Share on other sites

Fordeler:

Solid

Lett å ettermontere tyngre ekstrautstyr

Enkelt vedlikehold og ikke så temperaturavhengig

Ca 10% større innvendig plass enn tilsvarende plastbåt

God varme og lydisolering ved isolert skrog

Lett å fikse skraper og riper kontra gelcoatskader

Sveisereperasjoner er oftere enklere å utføre enn plastrep. og ikke så avhengig av vær og temp.

Enkelt å finne skikkelig jording.....

 

Ulemper:

Ofte røff finish og kantete overflater

Dårlig stålkvalitet gir evige rustproblemer

Større kondensproblematikk

Link to post
Share on other sites

. En ting du må være veldig obs på når du ser på stålbåter er rust under vannlinjen, om den er jevnt rustet kan det se fint ut men platene kan være nesten papirtynne...

 

Det er det minste problemet for tykkelsen kan måles.

 

Når ble den sandblåst sist og hvilket malingsprogram er brukt er mitt spørsmål.

Platetykkelse under 5mm i skrog er skygg unna.

Må på land for å sjekke om det er nok sink og tilstanden aksel propell og gjennomføringer.

 

Min båt fra 77 hadde noen groptæringer 1mm+ i 1988, sinkanodene var like fine etter 10 år båten lå i ferskvann 290 dager i året.

Ingen utvikling på groptæringene da den ble sandblåst og malt opp på nyfra fenderlista og ned 2010, har båt i 40 år til.

 

Treverk på stålbåt er noe dritt.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har hatt stålbåt siden 2008 meget fornøyd stor plass. Den jeg har er bygd på verft i Holland succes bygger i dags dato rust er ikke et problem for meg . Tørr og fin året runt tar aldri med sengetøy eller puter hjem . Er meget fornøyd visse ting må man tenke på feks. Kompas dyrt for du må ha et til stålbåt. Kommer du nedover til Nederland tyskland er prisene på stålbåt høyere en her hjemme det er ikke populære båter her hvorfor vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Ja da hadde nok Archimedes lurt på hvordan din båt kan flyte! hehe

 

Det finnes mange flotte stålbåter! Det finnes også veldig mange med misslykket design også etter min smak da!

Hovedproblemet med eldre stålbåter som har rust og korrosjon er at grunnarbeider ikke er gjort fagmessig eller riktig!

Hvis man overflatebehandler stål riktig og at de elektriske instalasjonenen er gjort rett og fagmessig, så er ikke rust et veldig stort problem! Det er derimot en gigantjobb å gjøre dette i ettertid!

Dem eldre lit slitene stålbåtene kan man jo få til en billig penge! nye kvalitetsbåter der kvalitet er lagt vekt på er gjerne dyrere enn tilsvarende i plast! Synes forøverig stålbåter med høy finish blanklakkerte skrog og utstrakt bruk av polert rustfrittstål er veldig vakkert!

 

Index sakker om høy vekt kansje hjemme bygd båt men den jeg har er 1250 lang 350 brei veier 9870 tonn

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Stål er i utgangspunktet et korrosjonstregt materiale. Etter 10 år i sjøen, med tilsammen ca. 35 dager på land i denne perioden, er det ikke rust på undervannsskroget mitt. Stålet er sandblåst og malt meg vanlig malingprogram for skip, mulig at prosessen må gjentas med maling under vannlinjen i løpet av de neste 10 årene. Skroget er skummet innvendig, og har bedre isolasjon enn et vanlig hus. Depl. for denne båten som måler 13 meter over stevner er ca. 14 tonn. Herav ligger 5 tonn i kjølen. Dekksutrustningen er stort sett sveiset fast, det er ingen skruehull som lekker, eller glassfiber som krakelerer. Med profesjon innen stålmaterialer, så er jeg ikke videre hektet opp i tykkelse på stålet. Ikke heller i 'høyfaste' kvaliteter. Bare holdfasthet og konstruksjon matcher. Innvendig er båten min malt, den er tørr og det finnes ikke innvendig rust.

 

Så jeg vet ikke riktig hva jeg skal anføre som ulemper. Finish kan vel være en av ulempene. Det kan være vanskelig å få båten like 'pen' som en seriestøpt båt. Men ved bryggen der jeg ligger, er det også en Linssen. Den er lakkert sort som en Caddilac, og man kan speile seg i skroget. Bedre blir heller ikke en plast- eller trebåt. Mulig at en stålbåt blir tyngre. Men her må man igjen vurdere mot tilsvarende konstruksjoner i andre materialer. En plastbåt vil i teorien aldri dø, men det vil heller ikke en stålbåt.

 

Elektriske anlegg, her er jeg ikke helt enig med dem som hevder at dette skal være mer utfordrende i en stålbåt sammenlignet med en plast- eller trebåt. Propellen forsvinner uansett om man får koblet strømmen slik at den går den veien.

Link to post
Share on other sites

log_20110402_12.jpgFinnish på stål og Aluminium er ikke noe problem men er så klart mere tidkrevende og vanskeligere enn å støpe en glassfiberform! Jeg jobber med stålkonstruksjoner offshore og har vært bortti lit båtbygging. Har jobba lit hos et firma som pulverlakkerte alu båter opp til 40 fot. finishen ble veldig bra og mange trodde det var glassfiberbåter. Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Etter å ha hatt både treskøyter, plastbåter og nå sist to stålbåter, er det som så mye annet både fordeler og ulemper med alle.

 

Ser det nevnes over her at stålbåter er kantete og "røffe" i formen. Det kommer litt an på hvem som har laget de og hvileken tilgang de har på ordentlig verktøy. Begge stålbåtene mine har hatt dobbeltkrumme flater på samme måte som kan få til med en trebåt eller en plastbåt. Krever sikkert en hel del jobb for å få til. Skroget er helsparklet fra verft slik at det ikke er mulig å se en enste plateskjøt. Stålbåter behøver derfor ikke hverken være kantetete elle "røffe".

 

 

dsc07802.jpg

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt båter i tre, stål og plast. Stål er et utmerket materiale når det er av rett kvalitet og behandlingen og vedlikehold er riktig utført. Ulempen for hurtigseilende og hurtiggående båter er vekten, men for vanlige depl.båter gir vekten ofte behagelige og rolige bevegelser i sjøen. Og så er det selvfølgelig det sterkeste materialet.

 

Men så har jeg også sett skrekkeksemplarer hvor det er gjort noen konstruktive og/eller behandlingsmessige feil/tabber som har vært helt ødeleggende. Ekseml. Teakdekk på stål som ikke er riktig behandlet. Etter noen år var det en som nesten ramlet ned i salongen..det var bare "jord" under teaken. Båten står fremdeles i marinaen hvor jeg ligger. Den blir nok skrapet. Men det er selvfølgelig ikke typisk for stålbåter, men i alle fall er det bra å ha med noe kompetanse på området dersom en skal kjøpe en brukt stålbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...