Jump to content

Bensin igjen i tanken fra i år. Bør jeg tappe den før neste sesong


Sjøogvind

Recommended Posts

Jeg er ikke sikker, men mener å ha hørt at oktantallet kan endres ved langtidslagring.

 

I høst hadde jeg service på motorsaga hos en gammel og flink mekaniker. Så for å sjekke ut temaet med gammel bensin spurte jeg han om det. Han kunne ikke si noe om selve bensinen, men sa at han hadde mange sager inne med tette forgassere. Det var en stor drittjobb å få pella forgasserne fra hverandre og rensa dem. Han mente årsaken til dette var den oljeblanda bensinen – at olja tykna og blei til en tykk sei guffe.

 

Hans råd var å kjøre saga tom for bensin når den ble satt bort for lengre tid.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post

Tror trådstarter bare har fått svar på 2, 3 ,4 og 5 måneder gammel bensin og vinteren kan jo bli enda lenger. Jeg mener å ha klart faglig hold for å hevde at grensen går ved fem måneder tretten dager fire timer og tjueto minutter for deretter vill bensinen selfdestruct og ta med seg alle innen femten meters avstand!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Vi er mange på forumet som har startet et ukjent antall forskjellige motorredskaper på gammel bensin uten noen problemer; motorsag, snøfreser, aggregater, snøscooter, scooter, moped, mc, bil, gressklipper, kantklipper, hekksaks etc etc. Gjelder også oljeblandet. Har kjørt på 10 år gammel oljeblandet uten å merke noe unormalt.

Myten om gammel bensin har sannsynligvis sitt utspring i at det ikke er uvanlig at en motor krever litt ekstra når den skal startes første gang etter lagring. Da får 'gammel bensin' skylden.

Link to post

Galskap!!! Molboer landet med alt for mye penger slår til igjen...

Klart du skal bruke bensinen som har kostet deg mange kr inn i statskassa.

 

Hadde selv 400liter med minst 6 år gammel bensin. Ingen problem!

Om noen ikke skal bruke bensin så kommer jeg gjerne å henter. Send IM så kan vi avtale opphenting på sentrale østlandet.

Link to post

Ja, det er 'galskap', også fordi man både må erstatte det med nytt fossilt brennstoff samt at mye tømmes ut der det ikke skal. (i naturen)

Men ut fra alle spørsmålene vi har hatt om dette på forumet er jeg ikke i tvil om at det er store mengder bensin, og et stort antall batterier, som hvert år kastes pga myter som ikke lar seg avlive.

 

Apropos, det er vel ingen som lagrer batteriene på murgulv over vinteren..? :giggle:

 

https://baatplassen.no/i/topic/21346-baatlivets-myter-avsloert

https://baatplassen.no/i/topic/61119-baatlivets-myter-si-din-mening-om-kontroversielle-tema-naa

Link to post

I år Fikk jeg en 25 l med bensin fra biler som hadde blitt levert til høgging . Den ble kjørt opp og merket ikke noe forskjell fra denne bensinen og "fersk" bensin . Den var litt gulere enn ny bensin bare . Det er bare tull dette med gammel bensin i mine øyne . Har også brukt bensin iblandet 2% olje som har blitt lagret over vinteren .

Link to post

Om bensinen er gammel med lavere oktan kan enkelte motorer få tenningsbank,men fleste nyere motorer er utstyrt med bankesensor.

Motoren kan i noen tilfeller gå dårligere/mer tungstartet og dra litt mer suppe.

Kjenner til div personer som fyller full tank med 95 oktan september,når dem skal bruke båten igjenn i mai går den 2-3 Kn dårligere.

 

Merket selv på gressklipperen i vår at den var merkbart svakere med overvintret bensin,ble noe helt annet med ny....

Samme er det med motorsaga,har den stått noen Mnd med gammel 2T bensin er den svakere og vil ikke gå ordentlig på tomgang før den får ny bensin.

 

Kjøper av og til et 208L fat med filtrert bensin fra hugger,men kan si med hånden på hjertet at den har variabel kvalitet!

Selv tømmer jeg båten for bensin om høsten,men eneste grunnen til det er at jeg fyller det på bilen i og med at jeg er en lavtlønnet fjomp med innbilte erfaringer og selvoppfyllte profetier.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Har undret meg over dette med gammel bensin. Kommuniserer endel med amerikanere på motorsykkelforum, de synes det er grusomt å la bensin stå i forgasserne over en sesong. Eksempel:

 

jKSW5.png

 

To the right is a photograph of a carburetor that we rebuilt off a tiller. It sat up over the winter with the gas left in it. You can see what happened to the gas. The reason this engine wouldn't run is obvious!

 

http://www.shelbycycle.com/

 

Men jeg har aldri opplevd noe lignende selv. Forgasseren kan være tett av rust eller sandpartikler, men ikke den gørra der. Kanskje amerikansk bensin, evt etanoltilsetninger, er verre enn den norske? Vi skal jo få mer etanol her også etterhvert...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...