Sjøogvind Startet 6.Desember.2011 Del på Facebook Startet 6.Desember.2011 Det er bensin igjen i tanken fra i år. Bør jeg tappe den før jeg fyller på nytt til våren? Sitér dette innlegget Link to post
skipskokken Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 Ja Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 Kanskje du finner svar i en av dine tidligere tråder. Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Jeg er ikke sikker, men mener å ha hørt at oktantallet kan endres ved langtidslagring. I høst hadde jeg service på motorsaga hos en gammel og flink mekaniker. Så for å sjekke ut temaet med gammel bensin spurte jeg han om det. Han kunne ikke si noe om selve bensinen, men sa at han hadde mange sager inne med tette forgassere. Det var en stor drittjobb å få pella forgasserne fra hverandre og rensa dem. Han mente årsaken til dette var den oljeblanda bensinen – at olja tykna og blei til en tykk sei guffe. Hans råd var å kjøre saga tom for bensin når den ble satt bort for lengre tid. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
GlennIversen Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Kanskje du finner svar i en av dine tidligere tråder. :thumbsup: mener jeg har lest noen lignende tråder fra trådstarter ja Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Mouche Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Tror trådstarter bare har fått svar på 2, 3 ,4 og 5 måneder gammel bensin og vinteren kan jo bli enda lenger. Jeg mener å ha klart faglig hold for å hevde at grensen går ved fem måneder tretten dager fire timer og tjueto minutter for deretter vill bensinen selfdestruct og ta med seg alle innen femten meters avstand! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
GlennIversen Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Jeg mener å ha klart faglig hold for å hevde at grensen går ved fem måneder tretten dager fire timer og tjueto minutter for deretter vill bensinen selfdestruct og ta med seg alle innen femten meters avstand! Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Ingar Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Vi er mange på forumet som har startet et ukjent antall forskjellige motorredskaper på gammel bensin uten noen problemer; motorsag, snøfreser, aggregater, snøscooter, scooter, moped, mc, bil, gressklipper, kantklipper, hekksaks etc etc. Gjelder også oljeblandet. Har kjørt på 10 år gammel oljeblandet uten å merke noe unormalt. Myten om gammel bensin har sannsynligvis sitt utspring i at det ikke er uvanlig at en motor krever litt ekstra når den skal startes første gang etter lagring. Da får 'gammel bensin' skylden. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Jeg hadde rutine på å fylle på 10-20 liter med 98 oktan før gamleDracon gikk på vannet. Hadde aldri noe problem med bensina! (fyllte ca 90% full tank før opplag) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Galskap!!! Molboer landet med alt for mye penger slår til igjen... Klart du skal bruke bensinen som har kostet deg mange kr inn i statskassa. Hadde selv 400liter med minst 6 år gammel bensin. Ingen problem! Om noen ikke skal bruke bensin så kommer jeg gjerne å henter. Send IM så kan vi avtale opphenting på sentrale østlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Ja, det er 'galskap', også fordi man både må erstatte det med nytt fossilt brennstoff samt at mye tømmes ut der det ikke skal. (i naturen) Men ut fra alle spørsmålene vi har hatt om dette på forumet er jeg ikke i tvil om at det er store mengder bensin, og et stort antall batterier, som hvert år kastes pga myter som ikke lar seg avlive. Apropos, det er vel ingen som lagrer batteriene på murgulv over vinteren..? https://baatplassen.no/i/topic/21346-baatlivets-myter-avsloert https://baatplassen.no/i/topic/61119-baatlivets-myter-si-din-mening-om-kontroversielle-tema-naa Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 (redigert) HER , OG HER har du vel fått svar på dine spørsmål sjøogvind. Men når jeg leser feks Denne og denne ikke minst denne, eller denne, så anbefaller jeg deg å skaffe deg båt uten motor. :giggle: Redigert 7.Desember.2011 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
M/S Bastard Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Apropos, det er vel ingen som lagrer batteriene på murgulv over vinteren..? Joda, faktisk året rundt, de er plassert på betongballasten Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 (redigert) Et alternativ til båt uten motor, er såkalt Additiv Redigert 7.Desember.2011 av Havgap (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Joda, faktisk året rundt, de er plassert på betongballasten Huff, da er det bare å og håpe det beste. neida, men at batterier blir ødelagt av lagring på sementgulv er altså en av båtlivets mange myter. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 men at batterier blir ødelagt av lagring på sementgulv er altså en av båtlivets mange myter. Det er jo derfor vi oppbevarer de på varmekablene på badet Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Det er jo derfor vi oppbevarer de på varmekablene på badet Regner med at du har smørt membran på betongen, da tåler batteriene å lagres på badet Til tråstarter: Hadde ikke dumpet bensinen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Double Weber Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Takk for en god latter gutta. Trengte den Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
FjordHT Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Du burde tappe den over på en dunk, gå til den "pølsebutikken" du handler bensin hos og høre om de kan kjøpe den tilbake Etterpå kan du lese gjennom trådene GlennIversen referer til, for så å selge alt du har med motor. Finn.no er en grei plass å begynne. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Bilen stod 5 år med bensin på tanken, startet med en gang og gikk som ei klokke. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Hansi Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 startet med en gang og gikk som ei klokke. Må ha vært en kinaklokke det da... Sitér dette innlegget Link to post
argghhh Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 I år Fikk jeg en 25 l med bensin fra biler som hadde blitt levert til høgging . Den ble kjørt opp og merket ikke noe forskjell fra denne bensinen og "fersk" bensin . Den var litt gulere enn ny bensin bare . Det er bare tull dette med gammel bensin i mine øyne . Har også brukt bensin iblandet 2% olje som har blitt lagret over vinteren . Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Om bensinen er gammel med lavere oktan kan enkelte motorer få tenningsbank,men fleste nyere motorer er utstyrt med bankesensor. Motoren kan i noen tilfeller gå dårligere/mer tungstartet og dra litt mer suppe. Kjenner til div personer som fyller full tank med 95 oktan september,når dem skal bruke båten igjenn i mai går den 2-3 Kn dårligere. Merket selv på gressklipperen i vår at den var merkbart svakere med overvintret bensin,ble noe helt annet med ny.... Samme er det med motorsaga,har den stått noen Mnd med gammel 2T bensin er den svakere og vil ikke gå ordentlig på tomgang før den får ny bensin. Kjøper av og til et 208L fat med filtrert bensin fra hugger,men kan si med hånden på hjertet at den har variabel kvalitet! Selv tømmer jeg båten for bensin om høsten,men eneste grunnen til det er at jeg fyller det på bilen i og med at jeg er en lavtlønnet fjomp med innbilte erfaringer og selvoppfyllte profetier. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
68 GT Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Bilen stod 5 år med bensin på tanken, startet med en gang. Da var nok ikke dette en 76 Opel Commodore 2.8 GS/E....... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Ola M Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Har undret meg over dette med gammel bensin. Kommuniserer endel med amerikanere på motorsykkelforum, de synes det er grusomt å la bensin stå i forgasserne over en sesong. Eksempel: To the right is a photograph of a carburetor that we rebuilt off a tiller. It sat up over the winter with the gas left in it. You can see what happened to the gas. The reason this engine wouldn't run is obvious! http://www.shelbycycle.com/ Men jeg har aldri opplevd noe lignende selv. Forgasseren kan være tett av rust eller sandpartikler, men ikke den gørra der. Kanskje amerikansk bensin, evt etanoltilsetninger, er verre enn den norske? Vi skal jo få mer etanol her også etterhvert... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.