Jump to content

Lowrance HDS m Structurescan. Hvilken svinger og hvor kjøpe?

JensKH

Recommended Posts

Jeg har lest alle trådene her som omhandler structurescan samt en masse utenfor forumet. Jeg synes dette ser så interessant ut at jeg har bestemt meg for å anskaffe. Jeg har fra før en Lowrance 522 med en liten hekksvinger. Jeg er ikke særlig fornøyd med ekkoloddet i den, men pga all positiv omtale av ekkoloddmodulen i de nye Lowrance modellene, så har jeg bestemt meg for å gå for den.

Jeg planlegger å kjøpe en HDS 8. Den har jeg forstått at må kjøpes i Europa. Jeg fått et tilbud på ca 18000 fra lokal forhandler, og sammenlignet med priser jeg har funnet på nettet, så ser det ikke ut til å være noe særlig å spare på å handle fra f.eks England. Structurescan Lss-1 kan jeg få til ca 5900. Denne går jeg ut fra at jeg kunne ha kjøpt fra USA, men med frakt og moms så ser det ikke ut som jeg vil spare så mye at det er verdt bryet.

Så kommer jeg til svingeren. Jeg skal bruke loddet til fisking. Som regel blir det nok fra 100 m og grunnere, men jeg planlegger også å prøve meg vesentlig dypere, så det hadde vært flott med en svinger hvor jeg kunne se fisk på flere hundre meter. Jeg har en planende båt på 29 fot m hekkagregat. Jeg vil gjerne skape minst mulig drag med svingermonteringen. Jeg har ikke helt bestemt meg om jeg skal montere hekksvinger eller gjennomgående. Dersom jeg skal montere gjennomgående så må det vel bli B60 eller B164. Jeg tror eneste mulighet er i motorrommet. Jeg vet ikke om det er ideelt? Skroget hvor det kan la seg gjøre har en vinkel på ca 15 grader. Svingeren vil nok kanskje komme litt i veien og jeg er jo litt skeptisk til å lage et stort hull i bunnen.

Hekksvinger ser ut som et greit alternativ som også vil være helt ute av veien. Av hekksvinger så står vel valget mellom P66 og TM270. Dersom jeg skal se fisk på større dyp, så trenger jeg vel TM270? Den er jo litt stor, men ihht monteringsanvisningen så kan den monteres omtrent i flukt med bunnen på båten så da blir det vel ikke så mye drag? Prisen på TM270 ser ut til å være nesten 13000 her i Norge, mens det ser ut som jeg kan få den fra USA for 600- 700$. Her er det altså en grov forskjell. Det er vel ingen ting i veien for å kjøpe denne fra USA og koble på HDS'en kjøpt her?

Dette ble litt mye, håper noen har tid til å se på dette og komme med råd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...