Jump to content

Parafinlampe, stelton. er den virkelig verdt 4900kr?

Sjøga

Recommended Posts

Eg hadde ein slik lampe som dette, heilt til eg var uheldig og knuste glaset. Fungerte heilt fint, og kosta 1/11 av ein Stelton.

http://www.solberg-baat.no/productview/20185482/

Den lampen kan ikke sammenlignes i det heletatt. Den har flat veke og ikke en 20''' (20-liners) solbrenner.

Forskjellen på vanlig flat veke og en solbrenner, er formidabel, men derfra til å være i nærheten til å godta en pris på en stygg stållampe er veeeldig lang.

I min båt passer det mye bedre med en messinglampe av merket "Høvik" fra RK-Smia. Den kommer originalt med 14-liners solbrenner, men jeg valgte en 20-liners i stedet. Da er tanken litt i minste laget, men lampene som kommer originalt med 20'''s brenner, er litt i største laget for min båt. Det holder i massevis for å brenne fra ca kl. 16:00 til 24:00 litt avhengig av om hvor mye varme man orker/trenger. (Varmer inntil 1100W)

(Når man kjøper lampen med 20''' brenner, blir selvfølgelig prisen på 14'''s trukket ifra. Denne butikken har forresten 4 etasjer med deler til nesten alt av lamper, gassovner, dill og dall.)

Jeg har ikke angret et sekund, men det er viktig å følge bruksanvisningen nøye om man ikke liker vaske ned hele båten for sot. Om man ikke starter pent med lav flamme, kan du banne på at det begynner å sote i det du snur deg. Det er først når flammen som går "rundt" solbrenneren finner veien oppover i glasset at den soter. Dette unngås med å følge godt med det første kvarteret, eller lære seg til å starte med lav flamme og heller skru opp når hele brenneren og glasset er varmt. Starter du med for høy flamme, må du uansett snart skifte glass. pakke med to glass kostet sist jeg var der 220,-

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ser at Seatronic har fin og forseggjort lampe. Synes jo at en lampe i kahytten bør være litt over nivå "fjøslykt", selv om det er greit på mange måter det også. Men det er noe med gleden over ordentlige ting, og ikke bare no kina-ræl.. lampe seatronic Og made in Denmark Petrolux Se også delite.dk

Jeg mener fortsatt at en lampe med en 20''' solbrenner med en varmeeffekt på 1100W til godt under 2000,- er et bedre kjøp enn en Petrolux til 2500 med en 11''' rund vekebrenner med 220W.

Det er mang en gang vi bruker lampen som varmekilde i stedet for å starte Dieselbrenneren om det bare er litt "uggent". Får tørr og fin luft i salongen og et behagelig varmt lys. MEN.. smaken er som baken osv osv.

RSL

Er det ikke greit att vi kan velge sjøl etter smak og lommebok?

Helt klart.

Om noen velger å følge lommeboken mer enn smaken i enkelte tilfeller, forundrer meg mye mer enn det irriterer meg.

Jeg snakker da om de som velger det dyreste alternativet selv foran alternativet de liker best.

RSL

www.delite.dk

de hadde jo mye fint, til en del bedre priser, men skal si det koster for skikkelige parafinlamper.

ser det er wærners båtbu i sandefjor som forhandler, skal svinge innom å se om de har noe i butikken :thumbsup:

er stor tillhenger av runde veker, brenner mye finere

hva er en solbrenner??

hvordan er den i forhold til rund veke?

fant forskjellen nå ja

disse store messinglampene blir for brutale for meg.

vil ha en litt mindre i forniklet messing eller rustfri.

solbrenner lyser nok mye bedre, men rund veke(rundbrenner :rolleyes: ??)gir nok bra nok lys for min del.

får sydd inn punkt i kalesja nå i vinter samtidig med vask, over bordet ut og gjør noen forsøk med fjøslykt for å se hvordan det funker.har god takhøyde under kalesja så lampa blir hengende ca 0,5m fra tak, ca 2,5m takhøyde.

trur det går bra

Redigert av Cathrine. (see edit history)

er på jakt etter en god parafinlampe i blank rustfritt matriale til å henge i taket, kom over denne

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10524835;c:101848

noen som har lignene og tør anbefale den???

eventuelt vet om rimligere modeller i god kvalitet?

Har hatt denne http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10524833;c:101848 i en del år nå og er kjempefornøyd.

Kan trygt anbefales.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...