Sjøga Startet 7.Desember.2011 Del på Facebook Startet 7.Desember.2011 er på jakt etter en god parafinlampe i blank rustfritt matriale til å henge i taket, kom over denne http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10524835;c:101848 noen som har lignene og tør anbefale den??? eventuelt vet om rimligere modeller i god kvalitet? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Tja. Du får jo minst ti kopiar for same pris, så at det er verdt 4900 kr er vel heller tvilsamt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
ivar Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 er vel designet man betaler for på den stelton lampa... hva med en Petromax? http://www.techthor.com/lamp/default.asp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
BjornLie Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 En kamerat kjøpte 2 stk som var en temmelig lik kopi i Kristiansand i sommer for under 1000. Det var i en valig krimskrams forretning. Mao hvis du leter så finner du mye rimeligere alt. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Bøljan Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Kjøpte tilsvarende/kopi lampe i båtsjappa i Strømstad i sommer til 399,- Denne var også rustfri og funker helt fint Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Jeg har hatt min Stelton i fem år. Den er like fin som ny og fungerer flott. Om den er verdt prisen? Vel, jeg synes min er det Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Merket Stelton koster nok ca.4000,- resten koster lampa. Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Admiralen bare VILLE ha den så den ble kjøpt på salg for et par år siden. Synes den er vanskelig å justere riktig, enten brenner den for høyt og soter eller så går den på sparebluss. Ikke sikker på om det skyldes oljen eller lampa. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
S/Y Emma Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Eg hadde ein slik lampe som dette, heilt til eg var uheldig og knuste glaset. Fungerte heilt fint, og kosta 1/11 av ein Stelton. http://www.solberg-baat.no/productview/20185482/ Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
RSL Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Eg hadde ein slik lampe som dette, heilt til eg var uheldig og knuste glaset. Fungerte heilt fint, og kosta 1/11 av ein Stelton. http://www.solberg-baat.no/productview/20185482/ Den lampen kan ikke sammenlignes i det heletatt. Den har flat veke og ikke en 20''' (20-liners) solbrenner. Forskjellen på vanlig flat veke og en solbrenner, er formidabel, men derfra til å være i nærheten til å godta en pris på en stygg stållampe er veeeldig lang. I min båt passer det mye bedre med en messinglampe av merket "Høvik" fra RK-Smia. Den kommer originalt med 14-liners solbrenner, men jeg valgte en 20-liners i stedet. Da er tanken litt i minste laget, men lampene som kommer originalt med 20'''s brenner, er litt i største laget for min båt. Det holder i massevis for å brenne fra ca kl. 16:00 til 24:00 litt avhengig av om hvor mye varme man orker/trenger. (Varmer inntil 1100W) (Når man kjøper lampen med 20''' brenner, blir selvfølgelig prisen på 14'''s trukket ifra. Denne butikken har forresten 4 etasjer med deler til nesten alt av lamper, gassovner, dill og dall.) Jeg har ikke angret et sekund, men det er viktig å følge bruksanvisningen nøye om man ikke liker vaske ned hele båten for sot. Om man ikke starter pent med lav flamme, kan du banne på at det begynner å sote i det du snur deg. Det er først når flammen som går "rundt" solbrenneren finner veien oppover i glasset at den soter. Dette unngås med å følge godt med det første kvarteret, eller lære seg til å starte med lav flamme og heller skru opp når hele brenneren og glasset er varmt. Starter du med for høy flamme, må du uansett snart skifte glass. pakke med to glass kostet sist jeg var der 220,- RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
KDB Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Eg har denne lampen, fikk den på tilbud for ca 5 år siden. Den er laget i syrefast stål og ser derfor ut som ny ennå. Det er riktig at den må justeres det første kvarteret etter opptenning, ellers fungerer den utmerket. Om den er verdt prisen? Det får hver enkelt vurdere. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Det finnes en mindre variant, forøvrig er taklampen billigere på samme nettsted - men jeg kjenner ikke disse lampene. Færder båtutstyr Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 I min båt ville det blitt dennetil 149,- Men lamper bør jo stå i stil til bruk og behov. Førøvrig har vi mange lamper fra RK-smia på hytta Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Ser at Seatronic har fin og forseggjort lampe. Synes jo at en lampe i kahytten bør være litt over nivå "fjøslykt", selv om det er greit på mange måter det også. Men det er noe med gleden over ordentlige ting, og ikke bare no kina-ræl.. lampe seatronic Og made in Denmark Petrolux Se også delite.dk Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Har 2 Stelton-lamper ombord. Ikke av den store veggtypen, men 2 bordlamper. De brenner rent og flammen er stabil. Vi er meget fornøyde. Men 2 stk kostet kr 2000,- i DK. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
RSL Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Ser at Seatronic har fin og forseggjort lampe. Synes jo at en lampe i kahytten bør være litt over nivå "fjøslykt", selv om det er greit på mange måter det også. Men det er noe med gleden over ordentlige ting, og ikke bare no kina-ræl.. lampe seatronic Og made in Denmark Petrolux Se også delite.dk Jeg mener fortsatt at en lampe med en 20''' solbrenner med en varmeeffekt på 1100W til godt under 2000,- er et bedre kjøp enn en Petrolux til 2500 med en 11''' rund vekebrenner med 220W. Det er mang en gang vi bruker lampen som varmekilde i stedet for å starte Dieselbrenneren om det bare er litt "uggent". Får tørr og fin luft i salongen og et behagelig varmt lys. MEN.. smaken er som baken osv osv. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
pipp Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Er det ikke greit att vi kan velge sjøl etter smak og lommebok? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Er det ikke greit att vi kan velge sjøl etter smak og lommebok? Helt klart. Om noen velger å følge lommeboken mer enn smaken i enkelte tilfeller, forundrer meg mye mer enn det irriterer meg. Jeg snakker da om de som velger det dyreste alternativet selv foran alternativet de liker best. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
S/Y Emma Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Det viktigaste er vel at lampen lyser opp salongen utan at han sotar ut heile romet. At han ser grei ut er ein bonus. Min oljelampe gir nok lys til å lyse opp salongen, og eg treng ikkje passe på eller forvarme han i eit kvarter kvar gong eg fyrer opp. Men folk kjøper vel etter behov og lommebok.. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sjøga Svart 8.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 (redigert) www.delite.dk de hadde jo mye fint, til en del bedre priser, men skal si det koster for skikkelige parafinlamper. ser det er wærners båtbu i sandefjor som forhandler, skal svinge innom å se om de har noe i butikken er stor tillhenger av runde veker, brenner mye finere hva er en solbrenner?? hvordan er den i forhold til rund veke? fant forskjellen nå ja disse store messinglampene blir for brutale for meg. vil ha en litt mindre i forniklet messing eller rustfri. solbrenner lyser nok mye bedre, men rund veke(rundbrenner ??)gir nok bra nok lys for min del. får sydd inn punkt i kalesja nå i vinter samtidig med vask, over bordet ut og gjør noen forsøk med fjøslykt for å se hvordan det funker.har god takhøyde under kalesja så lampa blir hengende ca 0,5m fra tak, ca 2,5m takhøyde. trur det går bra Redigert 8.Desember.2011 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Hvis du er ute etter noe mindre kan denne anbefales Gruvelykt Eneste minus er at du må ha en minitrakt for å få fylt den med lampeolje. Skal den henges anbefales det å forlenge kroken litt da den blir litt "heit i toppen" når den brenner. Kan gå overende et øyeblikk uten at lekker også. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 er på jakt etter en god parafinlampe i blank rustfritt matriale til å henge i taket, kom over denne http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10524835;c:101848 noen som har lignene og tør anbefale den??? eventuelt vet om rimligere modeller i god kvalitet? Har hatt denne http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10524833;c:101848 i en del år nå og er kjempefornøyd. Kan trygt anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Lit OT men er det noen som forhandler Petromax eller Optimus i Trondheimsområdet? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Cirion Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Fant et par bilder og info om på http://www.stelton.dk/ProductView.aspx?id=74 Den Stelton lampen ser veldig fin ut da... Bildene er øverst til høyre på 2 linker. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Noget billigere i DK: http://smartclub.dk/product/stelton-skibslampe-981/ Jeg har to - men der er el-pærer i mine Om noget er pengene værd er en meget individuel sag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.