Jump to content

Værvarslet for skagerak oslo-kiel


GlennIversen

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har noen gode linker for været på sjøen ?

Tenkte da på litt annet enn feks yr og storm, gjerne en værmelding som også har med bølgehøyder osv.

 

Saken er at vi skal reise med colorline til kiel i morgen (fredag), på julebord, og jeg ser at yr og storm skriver at det skal bli heftig vind.

Vi skal ha med en del folk som er en del engstlige og noen har visst nok lett for å bli sjøsjuke.

Hvor høye bølger kan vi forvente, og kjører kielfergen når vinden er forventet opp i storm styrke?

 

Finnes det noen gode råd her inne mot sjøsjuken, som da gjerne også kan kombineres med alkohol (uten å måtte drikke seg full).

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Skal med København båten i morgen. Fruen er engstlig. Men det ser ikke så ille ut som Aftenposten melder....

 

Vi kom hjem fra den turen i dag, hadde "flatt hav" hjem, men turen nedover var nesten som prognosen er for i morgen, dere får en 1/2 mere mer sjø.

Burde ikke være noe og bekymre seg for, de i vårt selskap som, trodde at de ville bli syke tok en tablett og ble det ikke.

Og som en sa det er ikke meg som er pussa, men båten som ikke står stille.

 

En tablett og to "genever" i magen så tåler en det meste.

 

PS; Å Spise på første bodrsetning kl. 1745 kan være lurt..

Lunsje, på restauranten PUK, som ligger i gaten"Vandkunsten nr 8"; sentralt mellom Strøget og havnen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det blir så ille sydover i kveld/natt. Det har nok vært litt action ombord på nord gående sist natt.

Color line har kanselert 0700 turen med Bohus til Strømstad og begge avgangene med Superspeed2 Larvik/Hirtshals i dag.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Også Superspeed 1 ligger inne i dag

 

 

Innstiller ferja

- Vi innstiller begge avgangene i morgen. Det blir ganske heftige forhold der ute, sier linjedirektør Odd Grønberg i Color Line.

 

Kapteinen hadde siste ord og ved 15.40-tiden kom den endelige beskjeden om at ferjeavgangene fredag innstilles.

 

Det er meldt enda kraftigere vind utover natta og fredag formiddag. Været begynner å komme inn natt til fredag.

 

Foreløpig ser det ut til at uværet går fort over. Dermed skal lørdagens avganger gå som normalt.

 

 

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det værste været blir på vestsiden av Danmark.

Ett ganske hissig lite lavtrykk er vest av Skagen nå og går raskt østover.

Fergen passerer vel ikke Færder før 2000 eller noe sånt og har en god del timer igjen før de er nede i sydlige Skagerak. Da tror jeg det har roet seg betraktelig. (kun 4-5 meters bølger :rolleyes: )

Men de vil nok merke at de er på noe som flyter og ikke på ett hotell på landjorda. :giggle:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja, det er et ganske så kraftig lavtrykk på 968mbar som passerer. Mitt barometer her på Skjetten ved Lillestrøm viser 724mmHg, langt under "Storm" nå!

 

968mbar.jpg724mmhg.jpg

 

Lars H. :sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fergen passerer vel ikke Færder før 2000 eller noe sånt og har en god del timer igjen før de er nede i sydlige Skagerak. Da tror jeg det har roet seg betraktelig. (kun 4-5 meters bølger :rolleyes: )

Vel, her er YR sine varsler for bølgehøyden kl. 2000 i kveld!

 

bolger.gif

 

Lars H. :sailing::drink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om flere har det som meg, men jeg foretrekker faktisk heller en seilbåt under 40 fot enn en 30.000 tonner i bølger over 5 meter... Føles liksom at man ikke har kontroll på de store, og det enda før man går i baren..... Den ene gangen jeg har følt sjøsyke var faktisk på Color Festival for noen år siden...

 

Var for 30 år siden på seismikkbåten Malene Østervold Malene Østervold (ca 1000 tonn/70 meter) i Barenshavet, fikk en orkan fra vest med opptil 15 meters bølge. Vi måtte gå mot Island i 3 døgn før vi endelig fikk ei "flat slette" og kunne gå 180 tilbake mot Hammerfest. Var show å stå på broen når vi dykket så vannet var over forbygningen :giggle:

 

Kos dere ombord!! :cheers_wine::sailing:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Vel, her er YR sine varsler for bølgehøyden kl. 2000 i kveld!

Lars H.

 

Skal stikke nedom og ta en titt på Trudelutt i morgen, for å se om damen fremdeles står tørt på land. Skal gi beskjed om hun flyter i Sonsbukten. I Strömstad begynte det å flyte inn betydelige mengder med ekstra vann nå i ettermiddag.

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha, regner med at med 110cm ekstra vannstand kan damen bli våt på føttene!

 

plassering.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Yr har vannstandsberegninger også. bruk URLen http://www.yr.no/stad/Hav/59,01554_11,03566/ - bytt ut "mine" koordinater med de aktuelle, f eks posisjonene der "rute T" passerer Læsø og Anholt. Her kommer du til sida der du kan legge inn posisjonen sjøl (desimale grader)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...