Per Oves Startet 8.Desember.2011 Del på Facebook Startet 8.Desember.2011 Har sett på en 1999 mod Yamaha E30H, 2 sylindre. Er dette en "ny" motor som bygger på samme konseptet som tidlig 90 tall? Trodde at Yamaha bare hadde 30hk med 3 sylindrer på slutten av 90 tallet. Er det noen som har erfaring med denne modellen? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Dette er nok en Origin, såkalt arbeidsmotor. Det er sikkert ikke autolube på den heller. De laget både Pro-motorer og Originmotorer parallelt i endel år... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Her tror jeg muligheten er tilstede for at du kan bli grundig lurt på årsmodell, siste årgang med 2-syl 30hk er 1986. Har du bilde av type-skiltet? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 De laget 2 sylindret 30 hk (C30) så sent som i 1997, se denne linken : http://www.yamaha-motor.com/partviewer/default.aspx?ls=outboard#/Yamaha_Outboard/C30ELRV_-_1997/CRANKSHAFT_PISTON/C30ELRV_(1997_OUTBOARD_MOTORS)/CRANKSHAFT_PISTON_(C30ELRV_-_1997) Jeg har selv nettopp kjøpt en defekt 1996 modell av samme type.... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Jøss, jeg kjenner jo til 'origin', men at de beholdt utgåtte modeller så lenge visste jeg ikke. Den 2-syl 30 hesteren var heller ingen god konstruksjon, sannsynligvis derfor den ble erstattet med en helt ny modell allerede etter 7 år. Ville uansett dobbeltsjekket årgangen, vi har jo sett mange skrekk-eksempler på at folk har blitt lurt her. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Du har helt rett, vet ikke om det alltid er bevisst, men folk oppgir av og til årsmodell i annonser så feil at det er fristende å tilskrive dem. F.eks. bilde av en Yamaha 25 hk uten eksos i propell, og så skriver man 1999 modell Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Ja, det er nærmest regelen at motoren er eldre enn oppgitt. Verste tilfelle jeg kan huske er han som kjøpte en 1985 modell som viste seg å være 1969... https://baatplassen.no/i/topic/82123-hvordan-faa-av-undervannshus-mercury-35-1985-mod (Dette skrekkeksempelet er også nevnt i tråden som forklarer hvordan man finner årsmodell, se øverst her.) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 (redigert) 30H blir faktisk produsert fortsatt i dag for endel markeder, b.la Australia. Vet at det ble for kun få år siden importert en del 30-40-50-90 hk i såkalt "Enduro" versjon utenom de vanlige kanaler til Sverige, som ble markedsført i Norge b.la.på FINN 30H er en anerkjent og solid 2 sylindret arbeidshest på 496 ccm med propellstigninger fra 9 - 13" som har sitt utgangspunkt i 30AM som kom i 1980. En enkel konstruksjon med elektronisk tenning og singel forgasser. Leste en test for en del år siden der både den 2-sylindrede og 3 sylindrede motoren deltok i en test av de fleste aktuelle 30 hestere på den tilden - 2-taktere alle som en. Den 2-sylindrede versjonen var ørlite grann senere enn den 3-sylindrede i akselerasjonen, men slo den 3-sylindrede i toppfast med et par 10-dels knop. Har hatt en 1980 30 AML i 25 år, og hatt minimalt med trøbbel. Motoren er i bruk av en kamerat av meg den dag i dag - 31 år gammel. Men det er klart- som bruktkjøp er det jo hvordan vedlikeholdet er utført og behandling av motoren som er det avgjørende. Redigert 9.Desember.2011 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Per Oves Svart 9.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Takker for mange svar. Skal komme tilbake med meir opplysninger når eg har sett på den i morgen. Finner en del manualer på internett om 25b og 30h for 2003 modeller. Stemmer at det ikke er autolube på den. Den har snorstart og elstart. Den 25hk som er mest vanlig er de 25b eller 25n? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 ta bilder av den når du er og ser på den. har 20 hk yamaha orgin selv 1997 mod bra motor. de er muligens en enduro mod del dette. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Per Oves Svart 4.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2012 Har nå motoren i garasjen, modellen er 30GE L med årsmodell kode W Har ikke får prøvd den på båten enda men den ser bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Per Oves Svart 5.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.