Jump to content

Kjøp av Yamaha E30H

Per Oves

Recommended Posts

Jøss, jeg kjenner jo til 'origin', men at de beholdt utgåtte modeller så lenge visste jeg ikke. Den 2-syl 30 hesteren var heller ingen god konstruksjon, sannsynligvis derfor den ble erstattet med en helt ny modell allerede etter 7 år.

Ville uansett dobbeltsjekket årgangen, vi har jo sett mange skrekk-eksempler på at folk har blitt lurt her.

30H blir faktisk produsert fortsatt i dag for endel markeder, b.la Australia. Vet at det ble for kun få år siden importert en del 30-40-50-90 hk i såkalt "Enduro" versjon utenom de vanlige kanaler til Sverige, som ble markedsført i Norge b.la.på FINN

30H er en anerkjent og solid 2 sylindret arbeidshest på 496 ccm med propellstigninger fra 9 - 13" som har sitt utgangspunkt i 30AM som kom i 1980. En enkel konstruksjon med elektronisk tenning og singel forgasser.

Leste en test for en del år siden der både den 2-sylindrede og 3 sylindrede motoren deltok i en test av de fleste aktuelle 30 hestere på den tilden - 2-taktere alle som en. Den 2-sylindrede versjonen var ørlite grann senere enn den 3-sylindrede i akselerasjonen, men slo den 3-sylindrede i toppfast med et par 10-dels knop.

Har hatt en 1980 30 AML i 25 år, og hatt minimalt med trøbbel. Motoren er i bruk av en kamerat av meg den dag i dag - 31 år gammel.

Men det er klart- som bruktkjøp er det jo hvordan vedlikeholdet er utført og behandling av motoren som er det avgjørende.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...