Jump to content

Erfaring med frakt av båt på lastebil . ( Molde -Sola )


Ficher

Recommended Posts

Hei.

Blir mulig frakt av en båt ( 25 fot halvplaner) fra Mørekysten til Stavanger . Andre som har erfaring her ....... tenker da på behandling av båt / viberasjoner humper m.m Kan båten få en hard behandling med veitransport i forhold til fraktebåt? (gnissing av stroper m.m)? Blir et stort seriøst fima som mulig tar jobben på en trailer.

Link to post
Share on other sites

Har fraktet båter både på båt og bil. Ingen problemer uansett, så lenge du har med proffe transportører og ikke minst sjåfører æ gjøre. Solgte en 28 fots båt til Stavanger i fjor. Gikk for egen maskin til Ålesund, og der kranet vi den rett på dekk på en av båtene til NorLines. Det ble enklest og billigst, i og med at de har egen kran for lasting og lossing. Du må imidlertid ordne med krybbe selv. Kan også være litt utfordring med at de ikke vet nøyaktig når båten passerer, og ting kan derfor måtte skje på litt kort varsel.

Link to post
Share on other sites

Dekkslast på en lastebåt er nok det greieste. Flere små rederier som driver med det. Molde Sola må være en kurant strekning. De heiser båten rett opp fra sjøen med stropper, og setter den ut igjen , nesten "i fart".

 

Har brukt båtene Nyksund og With Junior til dette. Helt OK. Prisen er nok mye lavere enn for lastebil også. Tipper mindre enn 10 båtpenger.

 

http://www.ulvan-rederi.no/junior.htm

 

Vær obs på at erstatningsansvaret er mindre ved sjøverts transport enn på land, så pass på at du har forsikret båten.

 

Lykke til :smiley:

Redigert av Smellingen (see edit history)

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

.........Vær obs på at erstatningsansvaret er mindre ved sjøverts transport enn på land, så pass på at du har forsikret båten.

 

Lykke til :smiley:

 

Hvordan det er med forsikring på skipslast vet jeg ikke men

da jeg fraktet min snekke fra Søgne til Sola på lastebil, spurte jeg sjåføren/lastebileieren om jeg måtte tegne egen forsikring for transporten. Da fikk jeg til svar at jeg faktisk var den første som hadde spurt om akkurat det... selvfølgelig var lasten på bilen forsikret.... sa han :yesnod: .

Link to post
Share on other sites

Da jeg fikk fraktet min Cranchi 34 landeveien fra Drammen til Sola, gikk det finfint, bortsett fra at de nok var borti noe da båten ble heist på hengeren. Ett blad på en av propellene ble knekt av, samt en skrape i bunnstoffet langs bunnen var eneste ting å pirke i. De brukte gode spredere på stroppene ved løft. Båten stod trygt og godt og den var godt stroppet, uten gnissinger av noe slag. Slik frakt skjer ofte, og de som gjør dette kan sakene sine, sålenge man finner noen som er noenlunde proffe...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fraktforsikring, så må du sjekke. Standardforsikring i lastebilbransjen er basert på en øvre kg. pris. Båten skal være ganske gammel før verdien er så lav at den dekkes fullt ut av dette standardbeløpet. Vil forøvrig anbefgale at selger er representert ved opplasting og tar bilder når alt er på plass. Deretter at kjøper er med under lossing. Erfaring tilsier at det skjer for mye underveis

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...