Jump to content

Oversikt over medlemmer med AIS!


-morten-

Recommended Posts

Hei jeg er aktiv bruker av AIS på nettet, har det både på Iphone og Ipad også.

Det hadde vært arti å laga en oversikt over medlemmer/navn på båten som har AIS her på forumet. Rekner med det er en god del her som har instalert eller kommer til å instalere! Jeg har bare en Daycruiser så kommer ikke til å skaffe meg AIS til den. Men den dagen det blir større skute hadde det jo vært spennende.Vet at en del yrkesfartøy ikke har AIS høyt prioritert men for oss lystbåteiere er det jo et praktisk tiltak. Må jo være i alles fordel at også lystbåter etterhvert sender ut et signal! Er jo ikke altid småbåter er så lett å oppdage for større skip.

Jeg vet det er to båter i Trondheim som ligger ved skansen, men dem er kansje ikke medlemmer her på forumet?

Juliane, en seilbåt og Pecti Maximus II, en Minor

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Poseidon: Bare lurte på hva er fungsjonen med olje i isfinnene bak på kjølen? er det sirkulerende varm olje for å hindre at isklumper setter seg fast?

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Både vhf og ais bruker det samme mmsi nummeret, du må gjerne sammenligne det med ett telefonnummer. De vil alltid ha samme nummer på samme båt, det er litt av poenget, at en ser mmsi nummeret på aisen og kan kalle opp på vhf.

Jeg foreslår ett felt for vhf mmsi nummer og en avkryssing for ais transponder.

Link to post
Share on other sites

....... De vil alltid ha samme nummer på samme båt, det er litt av poenget, at en ser mmsi nummeret på aisen og kan kalle opp på vhf.

Jeg foreslår ett felt for vhf mmsi nummer og en avkryssing for ais transponder.

 

Enig med FF !

Men hvorfor ikke også inkludere båtens navn?

Det er lettere å forholde seg til et båt-navn enn et 9 sifret MMSI nummer!

 

:newyearsign:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår ett felt for vhf mmsi nummer og en avkryssing for ais transponder.

Det høres fornuftig ut, noen innsigelser eller andre forslag? Bør båtens navn også være med?

 

navn FRAMTIA ] Call Sign: LJ4685 , MMSI: 257750070 Flag: Norway [NO

Det vi må ta hensyn til er at vi i dag har feltet VHF/MMSI. Om vi skal splitte opp dette må det sannsynligvis gjøres manuelt siden folk kan ha skrevet det på mange forskjellige måter. I praksis en kjempejobb...

Link to post
Share on other sites

Har nå sjekket gjennom tabellen som inneholder VHF/MMSI feltet og her er der mye rart for å si det forsiktig.

tror det skal være mulig å splitte det opp slik at vi får tre separate felt: Båtnavn, kallesignal og mmsi. Så legger jeg til feltet som GeitT foreslår.

Spørsmål:

 

består alle kallesignal av 2 bokstaver + 4 siffer?

består alle mmsi nummer av 9 siffer?

 

Er det noen begrensing i hvor langt båtsnavnet kan være?

Link to post
Share on other sites

...................

Det vi må ta hensyn til er at vi i dag har feltet VHF/MMSI. Om vi skal splitte opp dette må det sannsynligvis gjøres manuelt siden folk kan ha skrevet det på mange forskjellige måter. I praksis en kjempejobb...

Ingar, er det ikke mulig å bare slette de eksisterende relevante data og oppfordre, i egen limt tråd, hvert enkelt medlem til å oppdatere sin egen profil når ny layout foreligger??

 

På den måten slipper administrator denne kjempejobben ved å gjøre endringene manuelt !

 

?

 

:flag_bp:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...