-morten- Startet 9.Desember.2011 Del på Facebook Startet 9.Desember.2011 Hei jeg er aktiv bruker av AIS på nettet, har det både på Iphone og Ipad også. Det hadde vært arti å laga en oversikt over medlemmer/navn på båten som har AIS her på forumet. Rekner med det er en god del her som har instalert eller kommer til å instalere! Jeg har bare en Daycruiser så kommer ikke til å skaffe meg AIS til den. Men den dagen det blir større skute hadde det jo vært spennende.Vet at en del yrkesfartøy ikke har AIS høyt prioritert men for oss lystbåteiere er det jo et praktisk tiltak. Må jo være i alles fordel at også lystbåter etterhvert sender ut et signal! Er jo ikke altid småbåter er så lett å oppdage for større skip. Jeg vet det er to båter i Trondheim som ligger ved skansen, men dem er kansje ikke medlemmer her på forumet? Juliane, en seilbåt og Pecti Maximus II, en Minor Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Poseidon Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 POSEIDON II har "selvfølgelig" AIS og du finner nødvendig informasjon i den faste bunnteksten i innleggene mine. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
-morten- Svart 9.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 (redigert) Poseidon: Bare lurte på hva er fungsjonen med olje i isfinnene bak på kjølen? er det sirkulerende varm olje for å hindre at isklumper setter seg fast? Redigert 9.Desember.2011 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Marwin Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 "Micro" (µ) har AIS, men ikke aktiv om vinteren. (Kanskje det minste yogurt-begret med AIS? 20 Fot!!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Faxen Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Astor har AIS (har fulgt ham på nett) Jeg har selv transponder, men blir vel montert til våren. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Framtia Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Framtia Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ingar Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Jeg kan legge til et eget profilfelt for dette. Er det bare båtens navn, eller skal det være på et spesielt format? Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=257750070 Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Januar.2012 Del på Facebook Svart 3.Januar.2012 Jeg kan legge til et eget profilfelt for dette. Er det bare båtens navn, eller skal det være på et spesielt format? MMSI nummer (9 siffer) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2012 I en oversikt her på BP er jo profilnavn,båtnavn og MMSI nok Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ingar Svart 3.Januar.2012 Del på Facebook Svart 3.Januar.2012 Aha, da har vi det allerede, men det er kombinert med VHF. Jeg trodde det var telefonnummeret i det nye digitale VHF-systemet... Da bør kanskje feltet som i dag heter VHF/MMSI deles opp i VHF og AIS(mmsi)? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Januar.2012 Del på Facebook Svart 3.Januar.2012 Både vhf og ais bruker det samme mmsi nummeret, du må gjerne sammenligne det med ett telefonnummer. De vil alltid ha samme nummer på samme båt, det er litt av poenget, at en ser mmsi nummeret på aisen og kan kalle opp på vhf. Jeg foreslår ett felt for vhf mmsi nummer og en avkryssing for ais transponder. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 3.Januar.2012 Del på Facebook Svart 3.Januar.2012 ....... De vil alltid ha samme nummer på samme båt, det er litt av poenget, at en ser mmsi nummeret på aisen og kan kalle opp på vhf. Jeg foreslår ett felt for vhf mmsi nummer og en avkryssing for ais transponder. Enig med FF ! Men hvorfor ikke også inkludere båtens navn? Det er lettere å forholde seg til et båt-navn enn et 9 sifret MMSI nummer! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Framtia Svart 3.Januar.2012 Del på Facebook Svart 3.Januar.2012 Se på signaturen min nå, er ikke det en grei måte å gjøre det på?. I tillegg kan jo folk poste i denne tråden. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger jo Svart 3.Januar.2012 Del på Facebook Svart 3.Januar.2012 (redigert) HVA med dette som i en link over navn FRAMTIA ] Call Sign: LJ4685 , MMSI: 257750070 Flag: Norway [NO Redigert 3.Januar.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Astor Svart 3.Januar.2012 Del på Facebook Svart 3.Januar.2012 Astor har også klasse-B ombord. Står på hele året. I hjemmehavn på vinterstid ligger vi trolig i et skyggefelt for AIS-mottak. Du finner oss her: Astor med AIS Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ingar Svart 3.Januar.2012 Del på Facebook Svart 3.Januar.2012 Jeg foreslår ett felt for vhf mmsi nummer og en avkryssing for ais transponder. Det høres fornuftig ut, noen innsigelser eller andre forslag? Bør båtens navn også være med? navn FRAMTIA ] Call Sign: LJ4685 , MMSI: 257750070 Flag: Norway [NO Det vi må ta hensyn til er at vi i dag har feltet VHF/MMSI. Om vi skal splitte opp dette må det sannsynligvis gjøres manuelt siden folk kan ha skrevet det på mange forskjellige måter. I praksis en kjempejobb... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Januar.2012 Del på Facebook Svart 4.Januar.2012 Hvis man utvider antallet lovlige bokstaver i feltet for VHF/MMSI, kan man f.eks. skrive: LD1234 / 257921330 / AIS trx Er det en enkel løsning? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
GeirT Svart 4.Januar.2012 Del på Facebook Svart 4.Januar.2012 Kan du ikke bare lage ett nytt felt som heter AIS ? Det kan du 3 valg. A = Class A, B = Class B eller R = Kun mottaker. De endre feltene viser jo resten. (Båtnavn, kalle/kjennings-signal/MMSI) Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Ingar Svart 4.Januar.2012 Del på Facebook Svart 4.Januar.2012 Har nå sjekket gjennom tabellen som inneholder VHF/MMSI feltet og her er der mye rart for å si det forsiktig. tror det skal være mulig å splitte det opp slik at vi får tre separate felt: Båtnavn, kallesignal og mmsi. Så legger jeg til feltet som GeitT foreslår. Spørsmål: består alle kallesignal av 2 bokstaver + 4 siffer? består alle mmsi nummer av 9 siffer? Er det noen begrensing i hvor langt båtsnavnet kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 4.Januar.2012 Del på Facebook Svart 4.Januar.2012 navn FRAMTIA ] Call Sign: LJ4685 , MMSI: 257750070 Flag: Norway [NO "Flag" må være unødvendig; det er entydig i både kallesignal og MMSI. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Ribtjenester Svart 4.Januar.2012 Del på Facebook Svart 4.Januar.2012 http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=257750070 Det er bra da kan vi ribgutta se hvor i fjorden bølgene er;) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Roger jo Svart 4.Januar.2012 Del på Facebook Svart 4.Januar.2012 Dette sier min AIS manual. NAME: Only can be inputted for 20 characters. • CALL SIGN: only can be inputted for 7 characters. • MMSI: Enter your MMSI (Maritime Mobile Service Identity) number. 9 siffere Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mateco Svart 4.Januar.2012 Del på Facebook Svart 4.Januar.2012 (redigert) ................... Det vi må ta hensyn til er at vi i dag har feltet VHF/MMSI. Om vi skal splitte opp dette må det sannsynligvis gjøres manuelt siden folk kan ha skrevet det på mange forskjellige måter. I praksis en kjempejobb... Ingar, er det ikke mulig å bare slette de eksisterende relevante data og oppfordre, i egen limt tråd, hvert enkelt medlem til å oppdatere sin egen profil når ny layout foreligger?? På den måten slipper administrator denne kjempejobben ved å gjøre endringene manuelt ! ? Bjørn Redigert 4.Januar.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Roger jo Svart 4.Januar.2012 Del på Facebook Svart 4.Januar.2012 Ser du det på en annen måte enn lista over alle nasjoner? Danmark 219, 220 Finland 230 Færøyene 231 Norge 257, 258, 259 Sverige 265, 266 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.