mateco Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Om det er så påkrevet med flag, så er det kanskje mulig for Ingar & co å lage et lite script som utifra de tre første sifrene i MMSI nummer og definert tabell automatisk viser flagg-tilhørighet?? Men det minst arbeidskrevende for administrator vil jo selvfølgelig være at hver enkelt medlem angir denne i sin egen profil! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ingar Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 @mateco: Ut fra erfaring vil det føre til at kun en ørliten del av det som ligger i basen kommer tilbake igjen. @roger: takk for data-format, det ligger en haug med MMSI nummer i basen som har mindre enn 9 siffer... Inntil jeg er ferdig med opprydningen er muligheten for å legge inn/redigere spesialfeltene fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Tar du en titt på MarineTraffic kan du klikke inn på ett par båter, det skal være 9 siffer i mmsi, kun landstasjoner kan ha færre siffer. Det med flagget er vel mest nyttig for de uten mmsi, og det er det endel av! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Ingar skrev On 4.1.2012 at 18.11: det ligger en haug med MMSI nummer i basen som har mindre enn 9 siffer... Her og er det 9. færre enn 9 merkelig??? http://en.wikipedia....ervice_Identity Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Sikkert bare snakk om misforståelser og skrivefeil. Det med flagget ser vi på senere, først må VHF/MMSI feltet splittes og ryddes. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Ingar skrev On 4.1.2012 at 16.51: består alle kallesignal av 2 bokstaver + 4 siffer? Nei, de kan ha 4 bokstaver, 4 bokstaver og strek og et siffer (NIS), og 2 bokstaver+4 siffer. Sitat består alle mmsi nummer av 9 siffer? Nei, kyststasjoner har færre. roger-jo skrev On 4.1.2012 at 17.47: Ser du det på en annen måte enn lista over alle nasjoner? (klipp) Norge 257, 258, 259 Sverige 265, 266 Ja: Norske kallesignaler begynner på 3Y, LA-LN, JW, JX. Svenske begynner på SA-SM, 7S, 8S. Tilsvarende kallesignalgrupper for alle land, utstedt av ITU (FN-organ) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
ÅtteGlass Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Salt - JanP skrev On 4.1.2012 at 19.45: ... Nei, kyststasjoner har færre.... De har ikke færre siffer. Kyststasjoner har også 9 siffer, men MID (landkoden) er forskjøvet to plasser til fordel for to nuller. F.eks Tjøme Radio 002570100. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Salt Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 right you are... Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
ÅtteGlass Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 ... og som båtskole med skolekonsesjon har jeg 2 bokstaver, ett siffer og en bokstav. Utenlandske båter følger heller ikke alltid den norske malen med 4 bokstaver eller 2 bokstaver og 4 sifre. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Sjøga Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Jeg skal registrere VHF. Brukes NOR reg.nr som kallesignal på VHF?? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 (redigert) 20 tegn i navn, 6 i callsign og 9 i MMSI burde funke for alle. Man vil sikkert finne ett og annet som avviker fra dette, men jeg tror ingen av disse frekventerer baatplassen.no MMSI skal være 9 siffer. Som andre har nevnt har basestasjoner og kyst stasjoner færre, men de manglende fylles på med nuller foran, slik at det blir 9 stk. Uansett er vel heller ikke disse i "målgruppen" for MMSI registeret på baatplassen.no. Geir PS. Cathrine <--- Ja kjenningssignaler i NOR blir brukt som radio kallesignal. Redigert 4.Januar.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sjøga Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 GeirT skrev On 4.1.2012 at 20.50: PS. Cathrine <--- Ja kjenningssignaler i NOR blir brukt som radio kallesignal. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Ingar skrev On 4.1.2012 at 18.34: ...først må VHF/MMSI feltet splittes og ryddes. Kanskje den enkleste måten Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
shaukaas Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Nadun har AIS transponder, men er kun aktiv når fortøyningene er løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 GeirT skrev On 4.1.2012 at 20.50: 20 tegn i navn, 6 i callsign og 9 i MMSI burde funke for alle> Man vil sikkert finne ett og annet som avviker fra dette, men jeg tror ingen av disse frekventerer baatplassen.no Ja, hvis du skal utelukke en del svensker og dansker fra Baatplassen Internasjonelt er det plass til 7 tegn i callsign Og våre svenske og danske venner har tatt i bruk 7 tegn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Ok, det forklarer noe jeg har lurt på. Og det ekstra sifferet står først, altså f.eks. 7SY9999 Skal ta hensyn til dette. Hva med kallesignal som består av ett siffer + 3 bokstaver? Eller kun 4 bokstaver? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Ikke nødvendigvis de nye svenske danske har en 3 bokstav og 4 siffere SFCXXXX XPEXXXX denne er ikke oppdatert. http://en.wikipedia....wiki/ITU_prefix Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Salt Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 (redigert) ikke noe ekstra siffer, det - Danmark har 7SA-7SZ i tildelingene fra ITU. Akkurat som Norge har JWA-JXZ og 3YA-3YZ (og LAA-LNZ) Redigert 5.Januar.2012 av Salt - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
GeirT Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Kan du ikke bare lage kallesignal feltet til ett 7 tegn fritekst felt ? Så slipper du ta hensyn til alskens varianter. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Roger jo Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 roger-jo skrev On 4.1.2012 at 17.28: NAME: Only can be inputted for 20 characters. • CALL SIGN: only can be inputted for 7 characters. • MMSI: Enter your MMSI (Maritime Mobile Service Identity) number. 9 siffere GeirT skrev On 5.1.2012 at 21.32: Kan du ikke bare lage kallesignal feltet til ett 7 tegn fritekst felt ? Så slipper du ta hensyn til alskens varianter. Ja da blir det rett. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 6.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 (redigert) Ble endel frem og tilbake her.. , men nå er det ryddet opp og vi har følgende radio-relaterte felt Navn (inntil 20 karakterer) Kallesignal (inntil 7 karakterer) MMSI (må være 9 siffer) AIS (man velger type fra meny, R, A, B) Fint om alle nå kan sjekke sine profilfelt. Spesielt båttype, her ligger det veldig mye rart. Skal søkemuligheten fungere er det viktig at fabrikat og modellnavn er skrevet korrekt. Samt at man oppgir modell, ikke bare fabrikat. 102 har oppgitt kun Askeladden, 75 kun Bayliner, 91 kun Draco, 61 kun Nidelv osv... frustrerende for de som forsøker å finne andre som har samme båtmodell. Redigert 6.Januar.2012 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 6.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 Ble bra det der Ingar. Men class C AIS ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Ingar Svart 6.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 Sorry, rettet opp nå, takk for tips. Btw så har 231 medlemmer oppgitt MMSI, 1220 kallesignal, og 716 båtnavn. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 Jeg savner å kunne oppgi NOR nummer som kallesignal. For de som ønsker å kalle opp en seilbåt er det kjekt å forholde seg til seilnummer som jo ofte kan leses på lang avstand. Så kanskje kunne det vært er fritekstfelt på minimum 8 karakterer, evt legge til et ekstra felt for NORnr.?. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger jo Svart 6.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 Framtia skrev On 6.1.2012 at 10.11: For de som ønsker å kalle opp en seilbåt er det kjekt å forholde seg til seilnummer som jo ofte kan leses på lang avstand. Så kanskje kunne det vært er fritekstfelt på minimum 8 karakterer, evt legge til et ekstra felt for NORnr.?. Kan en skrive det inn etter navnet,? Der er det jo plass til 20 karakterer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.