Jump to content

Oversikt over medlemmer med AIS!


-morten-

Recommended Posts

Hvorfor er det så viktig med å registrere hva en har av AIS utstyr i båten? Er det av ren og skjær nysgjerrighet for å vite hvor profilerte båtfolk befinner seg? Selv har jeg AIS mottaker for å ha en viss kontroll på Danskebåten og hvor den befinner seg i tåken da jeg ikke radar, men tante Agathe har da null med hvor jeg har tenkt å finne et hemmelig sted alene å fortøye for å ha meg med min elskede?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Min transponder har medført mange hyggelige bekjentskaper og jeg synes det er en hyggelig måte å komme i kontakt med andre BP-medlemmer på. Som Frøken Fryd sier er det jo et fritt valg, noen velger å delta på treff og samlinger, noen legger ut bilder og lenker til hjemmesider, og noen har til og med webcam med på tur.

 

Skulle det være behov for privatliv, ja da er det jo bare å slå av senderen...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg savner å kunne oppgi NOR nummer som kallesignal. For de som ønsker å kalle opp en seilbåt er det kjekt å forholde seg til seilnummer som jo ofte kan leses på lang avstand.

Mulig jeg misforstår, men så lenge man ser seilnummeret er det jo ikke behov for å ha det i vår database. Men du tenker kanskje på at man kan søke i basen for å se om det er er BP medlem man har i 'kikkerten'?

 

Ellers så har jeg akkurat endret litt på registreringssiden slik at det tydelig fremgår at alle disse profilfeltene er frivillige.

Men vi håper så mange som mulig kan legge inn data som ikke er personlige, men kan benyttes i statistikk. Bosted, båtmodell og båtdata.

F.eks. gir søk på båttype (klikk på søkealternativer) 541 sider med motorbåter og 101 sider med seilbåter. Som jeg har skrevet tidligere tror jeg det tilsier at prosentdelen av seilbåteiere er større på baatplassen enn totalt i landet. For det går vel mer enn 5.4 motorbåter på hver seilbåt? Iallfall her i Søgne...

Link to post
Share on other sites

For det går vel mer enn 5.4 motorbåter på hver seilbåt? Iallfall her i Søgne...

Ja vel, men i båthavna mi, er det utrolig mange "pinner" i forhold til motorbåter. Kanskje det har noe med å gjøre at Heitmann har sin hjemmebase her? Importør av Jeanneu?

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det så viktig med å registrere hva en har av AIS utstyr i båten?

Jeg vet ikke helt hvor Lars H vil men tanken min var at hvis noe skulle intreffe spesiellt vinterstid hvor vi som oftest ferdes uten andre båter rundt oss følte vi en viss sikkerhet når AIS signalene kunne følges av andre bla. Horten kontroll og Tjøme radio. Jeg tenker i dag ikke på at AISen står på. Og jeg bryr meg lite om at folk vet hvor vi befinner oss. Vi har etter at vi opplevde en båtbrann på nært hold har vi økt sikkerhetsnivået betaktelig ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi som har AIS transpondere har dette registrert i ITU/MARS databasen som også inneholder alle opplysninger vedr. radioutrustning og eiers fulle navn.

 

At det er mulighet å legge noen av disse opplysningen her på baatplassen syntes jeg er helt OK.

 

For å forstå resonementet ditt Lars. Kan du gi et eksempel på hva du mener er "profilerte båtfolk" ?

 

Syntes du heller at vi med AIS transpondere burde ha begrenset oss til å ha mottaker ?

 

Jeg kan slå av senderen og fortsatt ha mottakeren inntakt. Men det gjør jeg ikke -

jeg syntes det er greit at vakthavende på danskebåten også ser meg om jeg skulle havne i kurslinjen hans.

 

Hva tante ditt og datt måtte mene om hvor jeg befinner meg, gir jeg forøvrig blanke f... i.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi har etter at vi opplevde en båtbrann på nært hold har vi økt sikkerhetsnivået betaktelig ombord.

Det er jeg enig i Astor, da jeg og min frue observerte det samme. Ære være deg for din reaksjon i en sådan situasjon.

 

PS! Hvordan håndterer du landgangen til vanlig. DS! :lipseal::flag_bp:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hvor Lars H vil men tanken min var at hvis noe skulle intreffe spesiellt vinterstid hvor vi som oftest ferdes uten andre båter rundt oss følte vi en viss sikkerhet når AIS signalene kunne følges av andre bla. Horten kontroll og Tjøme radio.

Men Horten kontroll og Tjøme radio trenger da ikke å gå inn på baatplassen.no for å finne ut dette? Hvor du er og hvem du er ser de da på sin egen plotterskjerm?

 

Kan du gi et eksempel på hva du mener er "profilerte båtfolk" ?

Syntes du heller at vi med AIS transpondere burde ha begrenset oss til å ha mottaker ?

Med profilerte, mente jeg enkelt og greit å vise hvem en her her på baatplassen.no. Selvfølgelig mener jeg ikke at de med transponder skal slå av senderen for AIS. Til sommeren kommer jeg selv til å bytte ut AIS-mottakeren til en transponder slik at danskebåten kan se meg i tåken.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja vel, men i båthavna mi, er det utrolig mange "pinner" i forhold til motorbåter.

Osloområdet har vel tradisjonelt alltid hatt en større andel seilbåter enn resten av landet, er vel noe som stammer helt fra den tiden da seiling var forbeholdt 'fiffen'.. KNS og det der... :rolleyes:

 

Tar jeg mye feil om jeg antar at andelen seilbåter er omvendt proporsjonal med avstanden til Oslo....? Med mulig unntak for Stavangerområdet?

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt hvor "Unge Lars" vil hen med dette ,,hvorfor skal gud og hvermansen oppgi informasjon om hvem som står bak "nicet" for er jo det er jo det en gjør i det man legger ut AIS/mmsi info ...men det er jo heldigvis frivillig ...har dessuten ingen problemer med å være offentlig her inne ...

:flag:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i Astor, da jeg og min frue observerte det samme. Ære være deg for din reaksjon i en sådan situasjon.

Landgangen er ganske tung å håndtere alene. Trenger hjelp fra brygga når den skal ut men klarer den alene når vi tar den inn.

 

 

Men Horten kontroll og Tjøme radio trenger da ikke å gå inn på baatplassen.no for å finne ut dette? Hvor du er og hvem du er ser de da på sin egen plotterskjerm?

Beklager Lars, jeg trodde du mente at med en transponder ombord ville vise "verden" hvor man er. Tolket deg feil.

At de legger dette ut i min signatur tenker jeg lite på. De som leter finner oss allikevel.

At AIS er et nyttig sikkerhetsmiddel er jeg i dag fullt overbevist over. God investering!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg savner å kunne oppgi NOR nummer som kallesignal. For de som ønsker å kalle opp en seilbåt er det kjekt å forholde seg til seilnummer som jo ofte kan leses på lang avstand.

 

Veldig bra forslag! Jeg synes det har en verdi. Jeg vet om en del båtplassmedlemmer her i Bergensområder. Oppgir disse sine NOR numrene her ville jeg nok lagt merke til den ene eller andre når jeg er ute. Eller om man har mistanke om at det er medlem x, så er det fort gjort å slå opp på baatplassen (via mobilen).

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...