Jump to content

Blir syrefast anker på galvanisert kjetting problem.


Luna III

Recommended Posts

Hei BP venner. Jeg har tenkt litt på å bytte ut dreggtauet og kabularet på vinsjen med kjetting.

Hadde kjetting på forrige båt og var mer fornøyd med det enn tau. Men så tror jeg at en båtnabo i en uthavn i sommer sa at han år om annet måtte kutte litt kjetting pga syrefast anker.

Og jeg har syrefast anker. Har noen her erfaringer for eller i mot så er jeg takknemlig for tips før jeg gjør noe dumt.

PS: om 12 - 13 dager "snur sola"

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke galvanisert anker også? Løser vel alle problemene..

Hva med anker laget i andre materialer da?

 

Galvanisert anker er ikke så pent. Dessuten vil den ru overflaten ikke grave seg så lett ned. Den ru overflaten vil ikke være så lett å gjøre ren.

Anker i andre materialer? Da må det i såfall være plast for at ikke sink skal opptre anodisk. Sink ligger meget lavt i spenningsrekken.

Link to post
Share on other sites

Er langt i fra noen metallurg så ikke skyt meg nå: Finnes anker i aluminium og magnesium legering, vil ikke dette være snillere enn syrefast? Både for anker og kjetting? Som sagt ingen bastant påstand fra min side..

 

Angående det å grave seg ned så er det vel sjelden noen av de syrefaste ankerne vinner på det eller hold evne. Søkte masse på det tidligere i sommer før jeg byttet på jolla mi.. Klarer ikke å legge inn link men google på anchortest..

Link to post
Share on other sites

Har man allt for mye penger, eller ønsker vise at man har det, henger man på et syrefast anker. Syrefast kjetting har en funksjon. Syrefast anker ingen funksjon alls :nonod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

ser at man vil "jåle" opp båten med syrefast anker, men ser for meg at Luna har sikkerheten like høyt. Derfor jeg nevnte galva eller abdre materialer.

 

PS: Egentlig ikke den største utgiften man har å oppgradere til syrefast, forutsatt størrelse( er mobil i dag så ser ikje noe info annet enn nick).

Link to post
Share on other sites

Galvanisert anker er ikke så pent. Dessuten vil den ru overflaten ikke grave seg så lett ned. Den ru overflaten vil ikke være så lett å gjøre ren.

 

 

Så mitt originale Bruceanker er med andre ord bare noe dritt.

Jeg har en syrefast Brucekopi, men det er godt gjemt nede i et skott bak i cocpit.

Kunne godt tenkt meg syrefast kjetting, da det ikke "kiler" seg så lett og "bråker" på en litt annen måte enn galvanisert. Galvanisert kjetting høres litt "tørr" ut om dere skjønner hva jeg mener, men om det er et problem med å blande galv og syrefast, får ting være som de er.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Sjøl anskaffet jeg meg syrefast kjetting, men beholdt den galv. Brucekopien. Funker bra så langt, ingen rustdannelse på ankeret. (men så er det bare brukt en sessong) Vi får se etterhvert.

Uansett, den syrefaste kjettingen la seg ut mye flatere på dørken, og jeg slapp problemene jeg hadde hatt med at kjettingen bygget opp høy pyramide, og tilslutt la seg over eksosrøret.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Syrefast anker er vel mer en visuell sak. For egen del valgte jeg det på forrige båten da den ble tatt ut som ny da jeg synes disse galvaniserte ankrene ser trasige ut mot en ny flott og blank skute. Og på den båttypen jeg har i dag har jeg aldri sett noen bruke galvaniserte ankre. Det ville sett shabby ut. Men alt til sitt bruk. Det selges nok mange ganger fler galvaniserte ankre enn syrefaste. For min del er det uaktuelt med galv. Etterser heller spesielt den siste løkka med jevne mellomrom. Rent funksjonsmessig går det nok på det samme.

Link to post
Share on other sites

Mye bra her. Takker og bukker. :thumbsup:

Når det gjelder penger fra eller til og syrefast kontra galv så er'e no' med, hva gjør'u da når Seatronic plutselig slår til med "det tilbudet" på syrefast Brucecopi. :crazy:

Visst er'e jåleri, Men hvor mye i en båt er ikke det? Ang syrefast kjetting så har jeg tenkt tanken, men også tenk: Hvis en fikk satt ankeret skikkelig fast da. Ikke lett å skjære syrefast kjetting med baufil. Heller ikke kutte med boltsaks.(Hadde det i gamlebåten).

Ett alternativ er da å løsne endesikringen og la hele sullamitten gå til sjøs. Dyrt,ja. Ergerlig,ja.

Men kan løse flere problemer samtidig ved at en etterpå kjøper galv anker og galv kjetting. :yesnod:

Akkurat som jeg skulle ha gjort først. Men sånn er det. Kjøper du båt, så dukker det opp ett bedre tilbud rett etterpå. Kjøper du bil så skjer det samme. :headbang: Har inntrykk av at det er sånn med det meste jeg. Helt ned til de minste duppeditter.

Er det bare meg som har det sånn da? :confused:

Redigert av Luna III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke lett å skjære syrefast kjetting med baufil.

Joda, bare du har nytt blad og får låst fast løkka du skal sage over :yesnod:

 

 

Ett alternativ er da å løsne endesikringen og la hele sullamitten gå til sjøs. Dyrt,ja. Ergerlig,ja.

Nei, det er ikke nødvendig! Slipp ut hele kjettingen og skjøt på med et tau og legg en fender i enden. Da er det bare til å komme tilbake med svømmeføtter og dykkemaske :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Var ikke ment som kritikk det med jåleri, båt er altfor viktig til ikke å tenke på utseende og design. Fordelen med et Bruce anker er også at det er i ett helt stykke, ikke noe som kan rakle eller riste.

 

PS: Tidenes tilbud kommer alltid etter at man selv har handlet...

Redigert av Olsen83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøl anskaffet jeg meg syrefast kjetting, men beholdt den galv. Brucekopien. Funker bra så langt, ingen rustdannelse på ankeret. (men så er det bare brukt en sessong) Vi får se etterhvert.

Uansett, den syrefaste kjettingen la seg ut mye flatere på dørken, og jeg slapp problemene jeg hadde hatt med at kjettingen bygget opp høy pyramide, og tilslutt la seg over eksosrøret.

 

Det var interessant REM. For det med "oppbygging" av kjettinghaugen hadde jeg litt av på gamlebåten. :yesnod:

 

 

Var ikke ment som kritikk det med jåleri, båt er altfor viktig til ikke å tenke på utseende og design. Fordelen med et Bruce anker er også at det er i ett helt stykke, ikke noe som kan rakle eller riste.

 

PS: Tidenes tilbud kommer alltid etter at man selv har handlet...

 

Tok det overhodet ikke som kritikk Olsen. Og jeg er helt enig i det med utseende og design. :yesnod: Og heldigvis er vi forskjellige, også vi båtfolk. Derfor blir det så mange forskjellige fine båter å se og med mange forskjellige løsninger når det gjelder ankere osv. :saint:

 

Hadde forresten veldig lyst på en spesiell paraplydregg for noen år siden. Den var tro kopi utskjært i tre. Tenk å komme til ei uthavn en fin sommerkveld med høy stemning på land og mye godt flydium. :cheers_wine: Og så kaste den dreggen,nymalt med aluminiumsmaling. Ser for meg reakskjonen på land når dem ser dreggen flyter i vannskorpa. :confused:

Men..... den var for dyr. Nesten like dyr som en syrefast en. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Og på den båttypen jeg har i dag har jeg aldri sett noen bruke galvaniserte ankre. Det ville sett shabby ut.

???

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Galv er grått, men rustfritt kan være brunt hvis man er uheldig med kvaliteten. Spesielt det akter som får mye mer sjøsprøyt enn det i baugen.

 

Forrige båt hadde jeg rustfritt i baugen og galvanisert akter. Begge fra 97 og holder ennå.

 

Nå har jeg galvanisert i baugen og rustfritt?? akter.

 

Har vurdert 30 kg rustfri Brucekopi i baugen fra Seatronic, men er usikker på kvaliteten(og nytten).

Link to post
Share on other sites

Syrefast stål og sink (galv) ligger forholdsvis langt fra hverandre i spenningsrekka. Sink vil oksydere fortere ved en kombinasjon av disse metallene enn om den er er alene.

Du kan forhindre dette ved å ha et ikke ledende materiale mellom anker og kjetting.

 

Om dette blir et problem avhenger av kvaliteten på kjettingen. Dersom det er lagt på tykt med galv så tar det mye lengre tid å tære vekk alt enn om det bare er pregalv.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm...jeg har 8 mm galv. kjetting på syrefast anker på 15. året. Har ikke skiftet eller fjernet noen ledd noen gang. Båten er nærmere 4 tonn tung. Om dette med tæring i overgangen er er problem, da må jeg ha hatt griseflaks, eller...?

Neida, tyngden på båten har ikke relevans til korrosjonshastigheten. Det har kun å gjøre med elektrisk kontakt og elektrolyttens beskaffenhet. Det handler heller ikke om flaks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...