Jump to content

Mye vann/kondens under presenning for vinterlagring

Gabi

Recommended Posts

Jeg har en 22 fot Uttern D66. For vinterlagring hjemme i hagen kjøpte jeg opplagstativ i aluminium fra Maritim. Kjøpte også den billigste presseningen der i str 6x8 meter. Har snøret sammen foran og bak på båten men det er lufting både foran og bak fra undersiden. Men jeg opplever svært mye kondens eller fukt i båten. Det ligger dammer med vann på gulvet og det er vanndråper overalt. Treplateluke over batterirommet er skikkelig myk av fukt også. Kan det være at presseningen ikke er helt vanntett? Jeg legger også merke til at det er store dråper på selve aluminiumstanga på stativet i toppen som går lang hele båten. Kan det være at når det regner så kondenserer vannet på stanga og så renner vannet på innsiden av presseningen og faller ned overalt? Noen som kan ha noen ideer om hva problemet kan være? Jeg startet med å ha litt store lufteglipper foran og bak men det var samme problem da....

Som Opus sier : To presenninger løser problemet. Hadde sjøl samme opplegget som du beskriver tidligere med mye kondens/vann på innsiden helt til en båtnabo anbefalte meg å bruke dobbel presenning, da blei det tørt innvendig. Muligens du vil få noe drypping i fra aluminiumsrøret som ligger under, men det er vel vanskelig å unngå.

Støtter de som sier at du bør ha 2 presenninger. Kondensen dannes ved at den den "varme" fuktige luften inne under presenningen kommer i kontakt med den kaldere presenningen (for eksempel om natten). Den fuktige "inneluften" blir nedkjølt og kondenserer. Ved å ta på en presenning til lager du et isolerende luftsjikt mellom preseningene, og problemet med at den innerste presenningen lager kondensregn blir mindre.

Nå har jeg kjøpt en billigpressening til fra Biltema. Tok av den gamle først, den var full av fukt uansett og egentlig akkurat litt kort. La på den nye med den gamle oppå. Blir spennende å se hva som skjer i løpet av noen dager om det hjelper! Jeg kjøpte også polystyren isolasjon rør på 2m og tredde den på aluminium røret midt i båten. Da skal jeg følge med på om det isolerer slik at det ikke blir drypping fra røret.

Det med lufting oppe trodde jeg også skulle virke men som sagt det hadde jeg aller først uten hell. Så nå har jeg tatt omslag slik at det blir et lokk med lufting kun under. Så da får vi se om det er noe bra eller ikke...

..... Men du må ha to stk. presenninger utenpå hverandre uansett, for da får du kondensen i mellom presenningene.

Hæ?

Hvordan skal kondensen/luftfuktigheten vandre fra inni båten, gjennom den første presenningen - for så å felles ut mellom de to presenningene?

Jeg tipper at det i utgangspunktet var høyere luftfuktighet inne under presenningen enn ute - da det ble kaldt. For sånn jeg har skjønt det så har:

· varm luft har den egenskapen at den kan holde på mye fuktighet

· mens kald luft klarer ikke det – og er dermed tørrere med lavere luftfuktighet.

· Kondens er varmere lufts møte med kaldere luft - eller kaldere flater

Dette kan en se når en dusjer - og dermed skaper høy luftfuktighet i rommet. På kaldere glatte flater som dotank, vindu og speil vil du se kondens fordi luften i møte med kaldere glatte flater ikke evner å holde på den relativt høye luftfuktigheten

En ser det også på temperatursvingninger, fra varmere til kaldere, om vinteren med nydelig rimfrosne trær. Og rim er jo frossen kondens.

Nybygde hus med ”Glavaisolering” er avhengig av å ha diffusjonstett plast rett bak innepanelet. Ellers ville den varme innelufta, med sin høye luftfuktighet, kondensere ved møte av den kalde utelufta midt inni Glavaen. Glava tørker ikke fort opp - så på litt sikt vil det oppstå mugg sopp og råte i veggen. Det gjelder altså å holde luftfuktigheten inne slik at den ikke vandrer inn i veggen.

Eldre hus uten Glavaisolasjon trenger ikke noe diffusjonstett skikt da fuktigheten ventileres bort

Altså er det forskjell på inne og utettemperatur - som skaper kondens. Sånn er det vel i båten også. Og problemet er at det i båten er en så stor mengde med kalde og glatte flater som luftfuktigheten kan felles ut på.

Så lenge det ikke er vannlekkasje inn i båten, på den ene eller andre måten, er det vel bare luftavfukter som bøter på problemet. God ventilasjon er nok ikke så effektivt – men avhjelper nok en del.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Etter at jeg begynte med to lag presenning er kondens som drypper fra presenning og inn i båt helt borte. Har alltid hatt god åpning øverst foran/bak og ingen varme/avfukter. Synes dette er et enkelt tiltak for å slippe fukten. Prøvde en vinter med krympeplast og rikelig med ventiler, dette ga kondens i båten, så etter 1mnd la jeg en tynn presenning på innsiden, og tørr båt resten av vinteren.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Takk for tips! Ville det vært bedre med 1 stk skikkelig kvalitetspressening av typen Ob Wiik istedet mon tro? Er billigpresseningen for tynn til å isolere godt nok..?

Jeg har en sånn gammel grønn OB Wiik-burka, over en formsydd presenning. Kondenserer uansett, men i mindre grad enn det gjør uten "grønningen" Og hos meg er det mer enn nok gjennomlufting.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Dorsken-teoretisk sett har du helt sikkert rett. Men spørsmålet er kanskje om det ekstra laget med pressening gjør at vi får isolasjon i 2 omganger. Dermed møter det utsiden av det ytterste laget litt kaldere luft mot uteluften men bare halvparten av temperatuforskjellen mellom inne og ute. Siden lufta mellom lagene er litt varmere enn med bare ett lag er det her det kondenseres?

Hvordan skal kondensen/luftfuktigheten vandre fra inni båten, gjennom den første presenningen - for så å felles ut mellom de to presenningene?

Presenningene er vel heller for å forhindre fuktighet inn i båten. Min erfaring er at en i utgangspunktet tørr båt med litt lufting (ikke for mye)holder seg tørr gjennom vinteren. I Kristiansand har vi mye variasjon i temperatur over og under null grader, med fuktig klima. 2 presenninger er definitivt mye bedre enn 1. Jeg har benyttet en lett presenning innerst med en tung/ tykk over. Stabilt og tørt. Ikke mye vann som har havnet i tørrballene ombord.

Hva gjør vi om sommeren når sola går ned. Jo vi tar opp kalesjen for å ikke få fuktighet inn i båten. Litt lufting må vi ha, men ikke for mye.

Men heldigvis er båten vår under tak denne vinteren, fint å slippe bekymringer når stormene avløser hverandre fortløpende.

• 3 år senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...