Jump to content

Hvilken nødpeilesender skal jeg velge?


Medusa

Recommended Posts

For å øke sikkerheten vil jeg montere en EPIRB på båten, men hvilken. Ser i katalogen til Seatronic at de har en hel del å velge mellom med pris fra kr. 3.500,- og til nesten 10.000,-.

Er det noe poeng i å handle dyrt, eller er den rimeligste fullt på høyde?

Er det noen viktige fungsjoner på de dyre som man går tapt ved å handle billig?

Link to post
Share on other sites

Skulle jo ha fortalt at det er snakk om en 28-fots motorbåt til stort sett innaskjærs bruk, men jeg tror nok det blir som Enzo, den billigste på Seatronic..

 

Sammen med de aller fleste her på BP har jeg en mye mer standar fritidsbåt en det du har Poseidon, så jeg må nok følge rådene fra dem jeg kan samenligne meg med...

Link to post
Share on other sites

Warum nicht SPOT? Mange som bruker disse både på land og til havs, så i Seilas at en gjeng som runder Kapp Horn i disse dager har SPOT ombord. Da kan de der hjemme holde følge med båten også, samt at man kan sende to forskjellige meldinger; help og SOS. For innaskjærs bruk hadde jeg ikke kastet bort penger på noe så spesialisert som en epirb..

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

Skjønte ikke helt det spot greiene. Det som er poenget med en nødpeilesender er jo at den utløses automatisk om man må forlate fartøyet fort, der båten f.eks havarerer eller synker. Fungsjonen til spot kan jo tildels en VHF gjøre samme nytten for. Tror ikke jeg hadde brukt så mye penger på en nødpeilesender uansett om jeg bare hadde gått innaskjærs. Skal man derimot krysse åpene havstrekk langt unna sivilisasjon hadde det nok vært en ekstra sikkerhet. Hdde jeg vært deg ville jeg valgt den billigste med GPS utsendelse i hvertfal!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

..... Sammen med de aller fleste her på BP har jeg en mye mer standar fritidsbåt en det du har Poseidon, så jeg må nok følge rådene fra dem jeg kan samenligne meg med...

 

Ja, det er klart. Med fritidsbåt kan man gjøre som man selv vil. Men hos meg slår kravene fra sjøfartsdirektoratet inn med full tyngde . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det finnes en annen mulighet for å øke sikkerheten; en personlig AIS SART. Denne sender et alarmsignal som kommer opp på kartplottere med AIS tilkoblet. Hvis det finnes båter innen rekkevidde med AIS mottak, er det trolig at noen vil komme til unnsetning mye raskere enn med nødsignaler via satelitt. Din nødposisjon direkte på plotteren til nærliggende båter gjør at du raskt lokalisers. På havet derimot er nok en EPIRB eller en PLB det beste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...