Medusa Startet 10.Desember.2011 Del på Facebook Startet 10.Desember.2011 For å øke sikkerheten vil jeg montere en EPIRB på båten, men hvilken. Ser i katalogen til Seatronic at de har en hel del å velge mellom med pris fra kr. 3.500,- og til nesten 10.000,-. Er det noe poeng i å handle dyrt, eller er den rimeligste fullt på høyde? Er det noen viktige fungsjoner på de dyre som man går tapt ved å handle billig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 10.Desember.2011 Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 Kjøp en som har innebygget GPS. Da blir du funnet raskere om uhellet er ute. Skal den brukes på langtur - så kjøp en som har 96t batteri kapasitet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 10.Desember.2011 Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 Jeg stod nettopp overfor det samme valget og endet med DENNE som ble montert ombord i går. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 10.Desember.2011 Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 Jeg kjøpte meg en GME MT 403 m/GPS EPIRB hos seatronic i vår http://www.seatronic.no/nodpeilesender-c-87 Håper jeg aldri får bruk for den, mitt valg var å velge den billigste jeg fant som samtidig hadde innebygd GPS samt fra et merke jeg har hørt om å lest litt om på nett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 10.Desember.2011 Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 Jeg kjøpte denne her (Ocean signal m/GPS) fra England. De programmerte den gratis.¨ Mener jeg gav ca. 5000 NOK med frakt/moms. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 10.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 Skulle jo ha fortalt at det er snakk om en 28-fots motorbåt til stort sett innaskjærs bruk, men jeg tror nok det blir som Enzo, den billigste på Seatronic.. Sammen med de aller fleste her på BP har jeg en mye mer standar fritidsbåt en det du har Poseidon, så jeg må nok følge rådene fra dem jeg kan samenligne meg med... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen K Svart 11.Desember.2011 Del på Facebook Svart 11.Desember.2011 Warum nicht SPOT? Mange som bruker disse både på land og til havs, så i Seilas at en gjeng som runder Kapp Horn i disse dager har SPOT ombord. Da kan de der hjemme holde følge med båten også, samt at man kan sende to forskjellige meldinger; help og SOS. For innaskjærs bruk hadde jeg ikke kastet bort penger på noe så spesialisert som en epirb.. Sitér dette innlegget http://www.blueboatblog.com"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Har du link til dette SPOT systemet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 www.findmespot.com Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Skjønte ikke helt det spot greiene. Det som er poenget med en nødpeilesender er jo at den utløses automatisk om man må forlate fartøyet fort, der båten f.eks havarerer eller synker. Fungsjonen til spot kan jo tildels en VHF gjøre samme nytten for. Tror ikke jeg hadde brukt så mye penger på en nødpeilesender uansett om jeg bare hadde gått innaskjærs. Skal man derimot krysse åpene havstrekk langt unna sivilisasjon hadde det nok vært en ekstra sikkerhet. Hdde jeg vært deg ville jeg valgt den billigste med GPS utsendelse i hvertfal! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 ..... Sammen med de aller fleste her på BP har jeg en mye mer standar fritidsbåt en det du har Poseidon, så jeg må nok følge rådene fra dem jeg kan samenligne meg med... Ja, det er klart. Med fritidsbåt kan man gjøre som man selv vil. Men hos meg slår kravene fra sjøfartsdirektoratet inn med full tyngde . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 For mange vil nok en PLB være vel så bra. Hvis man har den med seg da! Ulempen i Norge er den avgiften post å tele tilsynet skal ha i året på 600,- Fordelen er jo at de er registrert i Norge! Men 600,- i året er drøyt synes jeg. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Zhik Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Det finnes en annen mulighet for å øke sikkerheten; en personlig AIS SART. Denne sender et alarmsignal som kommer opp på kartplottere med AIS tilkoblet. Hvis det finnes båter innen rekkevidde med AIS mottak, er det trolig at noen vil komme til unnsetning mye raskere enn med nødsignaler via satelitt. Din nødposisjon direkte på plotteren til nærliggende båter gjør at du raskt lokalisers. På havet derimot er nok en EPIRB eller en PLB det beste. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 SPOT er tatt i bruk av langtur seilere. En enkel grei og billig sak til å sende posisjonsrapporter og status ombord. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.