Sirrams Startet 11.Desember.2011 Del på Facebook Startet 11.Desember.2011 På`n igjen! Nye sylindre med gummimuffer montert for under ett år siden, nå kommer det vakre oljeflekker opp rundt hekken igjen når drevet dreies. Skulle ikke disse nye sylindrene være mye bedre? Lurer også på om den lokale VP-forhandleren har rett til å belaste meg for kranhiv og en andel av reparasjonskost i et slikt tilfelle? Burde ikke VP bære all kost? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 11.Desember.2011 Del på Facebook Svart 11.Desember.2011 Om dette er en reklamasjonssak så har du krav på utbedring uten at det koster deg noe som helst. Typisk VP å prøve å få noen kostnader over på kunden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 11.Desember.2011 Del på Facebook Svart 11.Desember.2011 Vet du hvor mye de koster? Mine lekker også, men er redd de er for gamle til å dekkes av reklamasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelsjeger'n Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Ikke kjøp nye sylindre!! Har akkurat vært og kjøpt nye pakninger til mine styresylindre hos et firma i Lillestrøm. Husker ikke hva firmaet heter men skal skrive opp delenummere og firmanavn senere når jeg er hjemme og har tid. Ikke fått satt de sammen og testet de enda men regner det som sikkert at dette i alle fall ikke blir dårligere enn de er originalt. Hvis jeg ikke tar feil koster nye sylindere ca 5000,- pr stk og disse pakningene kostet rett under tusenlappen for alt jeg trengte til begge. Test får jeg ikke gjort før til våren uansett. Det kreves en viss teknisk ferdighet for å bytte disse men er slett ikke umulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Supert, Pelsjeger`n. Da hører vi fra deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sirrams Svart 12.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Pris: Det er nok verre enn som så - de koster i overkant av 8000 pr. stk, så kommer slipsetting i tillegg. Håpløst å drive å betale for dette som om det skulle vært normalt årlig vedlikehold! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Dette er jo rett og slett tragisk. Flere der ute med samme problem? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelsjeger'n Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 På mitt DPH fra 2005 oppdaget jeg oljeflekker i våres etter sjøsetting. Fortsatte å bruke båten gjennom sommeren for å sjekke nærmere etter opptak. Det viste seg at det var lekkasje fra den ene styresylinderen. VP sier at de ikke kan repareres, noe jeg mener må være tullprat. Jeg demonterte sylindrene og startet reisen rundt til forskjellige leverandører av pakninger til slikt. På STEMA A/S på Lillestrøm fikk jeg napp, de var velvilligheten selv og fant frem pakninger som skal passe. Jeg har enda ikke montert disse men som tidligere nevnt regner jeg med at dette blir OK. Det er 4 forskjellige pakninger i sylinderen. 2 av disse er en nokså spesiell type. Den ene av disse sitter som tetting på selve stempelet og de anbefalte meg å ikke bytte denne så lenge jeg ikke hadde problemer med vesentlig innvendig lekkasje. Årsaken var at denne krever en nokså spesiell prosess for å få montert den riktig. Innvendig lekkasje er ikke så farlig heller såfremt den ikke er av en størrelse som gjør at manøvreringen blir ugrei eller at man hele tiden må korrigere på rattet. En viss lekkasje her kan man godt leve med er min mening og erfaring. Den andre spesielle tettingen er mellom pakkboks og stempelstang. Det er sannsynligvis denne som er synderen når det gjelder lekkasjeproblemet vi opplever. Denne tettingen er i 2 deler og består av 1 O-ring med en teflonring som ligger mot stempelstang. Her MÅ man passe på å få teflonringen rette veien ved montering slik at den skarpe vinkelen på en liten oppbygging på overflaten vender mot "trykksiden". Denne kan virke dårlig hvis den monteres feil vei. Ellers er det en dobbeltvirkende skrapering og en O-ring mellom pakkboks og sylinder. Jeg kjøpte disse tettingene til begge sylinderene(ikke den nevnte på stempelet) hos Stema a/s på Lillestrøm og betalte kr 935,- for disse. Delenummer ref faktura er: 1623332 16-23,3-(3,2)Stangtetning S9 PTFE/NBR 2 stk 1624468 16-24-4/6/8 Dobbel avskraper A11 2 stk 3299262 32,99-2,62 Oring nitril 70 shore 2 stk Vær OBS på følgende: Mitt hydraulikksystem for styringa hadde trukket inn vann når olje lakk ut og dette forårsaket at all olja i systemet var blandet med sjøvann. Ikke bra at dette står igjennom vinteren. Sørg for å flushe igjennom med ren olje (rød automatgirolje). Dette gjelder hele systemet: Rattpumpe, styreventil, servopumpe på motor og alle slanger inkl reservoir. Tips til hvordan å gjøre dette med båten i opplag er å ta av drivreima og kjøre servopumpa med en drill, ta av sylinderene og flush også rattpumpa. Dette har jeg gjort med hell selv og mener dette ble bra. Tror man må være noe teknisk kyndig for å gjøre dette riktig. Husk også renslighet når man jobber med hydraulikk. En siste ting jeg oppdaget var at belgen på utsiden av sylinderen var svellet pga oljen og bør også byttes. Jeg ønsker dere og meg selv lykke til med sylinderene :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Takk for bra beskrivelse! Du har ikke tatt noen bilder underveis vel? Kan man se på oljen at det har kommet vann i den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Dersom du dokumenterer bytte av pakninger med foto og beskrivelse steg for steg, og legger det ut her, så tror jeg mange kommer til å finne stor glede og nytte av det i årene som kommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelsjeger'n Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 (redigert) Jeg skal ta bilder under monteringen av sylinderene. Tar nok noe tid før jeg kommer i gang med det. Du ser at fargen på olja ikke er klar rød lenger men mer grumsete og rosa når den har trykket vann. Virker ikke som dette skiller seg på samme måte som andre oljer men det blir avleiringer som likner fett av det. Redigert 13.Desember.2011 av Pelsjeger'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Får ta en tur ned i havna for å sjekke olja. Jeg lurer på om mine kan være byttet tidligere. Motor og drev er fra 2005, men det er montert gummimuffe og flensen som muffa er tredd på er annerledes en en annen i havna som er nyere men uten gummimuffer.Får ta en telefon til tidligere eier. Kan ta et bilde av mine hvis det kan være av interesse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 (redigert) Her er bilder av sylindrene. Redigert 13.Desember.2011 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelsjeger'n Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 (redigert) Denne sylinderen er av samme type som min. Umiddelbart (hvis ikke bilde lurer meg) ser det ut til at gummibelgen er svellet. Mistenker at belger er ettermontert på mine sylindere som er fra 2005. Belgene mine er av samme type som avbildet her. Redigert 14.Desember.2011 av Pelsjeger'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Har nå vært i kontakt med forrige eier, og han bekrefter at sylindrene var nye føre jeg kjøpte båten våren 2010. Så da bør jo dette være en reklamasjonsak. Tar kontakt med Volvo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.