Jump to content

VP DPH hydraulikksylindre, under ett år gamle, lekker olje.


Sirrams

Recommended Posts

På`n igjen! Nye sylindre med gummimuffer montert for under ett år siden, nå kommer det vakre oljeflekker opp rundt hekken igjen når drevet dreies. Skulle ikke disse nye sylindrene være mye bedre? Lurer også på om den lokale VP-forhandleren har rett til å belaste meg for kranhiv og en andel av reparasjonskost i et slikt tilfelle? Burde ikke VP bære all kost?

 

 

Link to post
Share on other sites

Ikke kjøp nye sylindre!!

Har akkurat vært og kjøpt nye pakninger til mine styresylindre hos et firma i Lillestrøm.

Husker ikke hva firmaet heter men skal skrive opp delenummere og firmanavn senere når jeg er hjemme og har tid.

Ikke fått satt de sammen og testet de enda men regner det som sikkert at dette i alle fall ikke blir dårligere enn de er originalt.

Hvis jeg ikke tar feil koster nye sylindere ca 5000,- pr stk og disse pakningene kostet rett under tusenlappen for alt jeg trengte til begge.

Test får jeg ikke gjort før til våren uansett.

Det kreves en viss teknisk ferdighet for å bytte disse men er slett ikke umulig.

Link to post
Share on other sites

På mitt DPH fra 2005 oppdaget jeg oljeflekker i våres etter sjøsetting. Fortsatte å bruke båten gjennom sommeren for å sjekke nærmere etter opptak. Det viste seg at det var lekkasje fra den ene styresylinderen. VP sier at de ikke kan repareres, noe jeg mener må være tullprat. Jeg demonterte sylindrene og startet reisen rundt til forskjellige leverandører av pakninger til slikt.

På STEMA A/S på Lillestrøm fikk jeg napp, de var velvilligheten selv og fant frem pakninger som skal passe.

Jeg har enda ikke montert disse men som tidligere nevnt regner jeg med at dette blir OK. Det er 4 forskjellige pakninger i sylinderen. 2 av disse er en nokså spesiell type.

Den ene av disse sitter som tetting på selve stempelet og de anbefalte meg å ikke bytte denne så lenge jeg ikke hadde problemer med vesentlig innvendig lekkasje. Årsaken var at denne krever en nokså spesiell prosess for å få montert den riktig. Innvendig lekkasje er ikke så farlig heller såfremt den ikke er av en størrelse som gjør at manøvreringen blir ugrei eller at man hele tiden må korrigere på rattet. En viss lekkasje her kan man godt leve med er min mening og erfaring.

Den andre spesielle tettingen er mellom pakkboks og stempelstang. Det er sannsynligvis denne som er synderen når det gjelder lekkasjeproblemet vi opplever. Denne tettingen er i 2 deler og består av 1 O-ring med en teflonring som ligger mot stempelstang. Her MÅ man passe på å få teflonringen rette veien ved montering slik at den skarpe vinkelen på en liten oppbygging på overflaten vender mot "trykksiden". Denne kan virke dårlig hvis den monteres feil vei. Ellers er det en dobbeltvirkende skrapering og en O-ring mellom pakkboks og sylinder. Jeg kjøpte disse tettingene til begge sylinderene(ikke den nevnte på stempelet) hos Stema a/s på Lillestrøm og betalte kr 935,- for disse.

 

Delenummer ref faktura er:

1623332 16-23,3-(3,2)Stangtetning S9 PTFE/NBR 2 stk

1624468 16-24-4/6/8 Dobbel avskraper A11 2 stk

3299262 32,99-2,62 Oring nitril 70 shore 2 stk

 

Vær OBS på følgende: Mitt hydraulikksystem for styringa hadde trukket inn vann når olje lakk ut og dette forårsaket at all olja i systemet var blandet med sjøvann. Ikke bra at dette står igjennom vinteren. Sørg for å flushe igjennom med ren olje (rød automatgirolje). Dette gjelder hele systemet: Rattpumpe, styreventil, servopumpe på motor og alle slanger inkl reservoir. Tips til hvordan å gjøre dette med båten i opplag er å ta av drivreima og kjøre servopumpa med en drill, ta av sylinderene og flush også rattpumpa. Dette har jeg gjort med hell selv og mener dette ble bra. Tror man må være noe teknisk kyndig for å gjøre dette riktig. Husk også renslighet når man jobber med hydraulikk.

En siste ting jeg oppdaget var at belgen på utsiden av sylinderen var svellet pga oljen og bør også byttes.

Jeg ønsker dere og meg selv lykke til med sylinderene :)

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ta bilder under monteringen av sylinderene.

Tar nok noe tid før jeg kommer i gang med det.

Du ser at fargen på olja ikke er klar rød lenger men mer grumsete og rosa når den har trykket vann.

Virker ikke som dette skiller seg på samme måte som andre oljer men det blir avleiringer som likner fett av det.

Redigert av Pelsjeger'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får ta en tur ned i havna for å sjekke olja. Jeg lurer på om mine kan være byttet tidligere. Motor og drev er fra 2005, men det er montert gummimuffe og flensen som muffa er tredd på er annerledes en en annen i havna som er nyere men uten gummimuffer.Får ta en telefon til tidligere eier. Kan ta et bilde av mine hvis det kan være av interesse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...