Jump to content

Roland 23 erfaringer?


Vegard k

Recommended Posts

Hei.

Jeg går ut fra at du snakker om Roland 23 som ble bygga i Hannevika, og ikke av de Rolandbåtene som ble bygga i elva.

hvis det er de første, så er det greie båter. De er litt grunne under vannlinja, lik at i grovere sjø kan de slå endel.

(Tromøyen som er like lang stikker f.eks 80 cm, mens jeg tror Roland 23 stikker 50-60)

Som prosjekt mener jeg dette er en bra båt, for den er så enkel og ærlig i oppbygginga. Tror det var en i Søgne som gjorde den om til åpen båt for fiske. Den er jo bygga som hyttebåt, så jeg ville vel prøvd å bygge på det konseptet - åluss at hytta på Roland 23 er pen og fører videre formen på hyttebne han hadde elvert på tresjektene i 30 år før han begynte i plast.

 

En erfaring fra mitt prosjekt, er at det lønner seg å ta ting helt fra begynnelsen fra start av. Å klatte blir både dyrt og treigt. Vil du ha ny motor, så tror jeg det kan være lurt. Du kan f.eks høre med båt og maskin eller med Maritronics om de har noen brukt moter, evt med Marntek i Mandal - om de er i svev enda.

 

Jeg gleder meg til du legger ut bilder og mere planer!

Link to post
Share on other sites

Vi (familien) hadde en slik sjekte på 70 tallet, slik jeg husker den var den helt ok, skroget er en direkte kopi av de gamle tre( fiske)sjektene med de fordeler og ulemper de hadde. Med litt ballast i var det en grei båt. Ble byttet ut med DC da faderen etterhvert fikk "makk i haue" av å snile rundt i 6 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...