Jump to content

Seiljolle for barn, forslag?


bjoris

Recommended Posts

I fjor kjøpte vi motorbåt av praktiske hensyn, etter 8 år med seilbåt. Mor syns det er glimrende, far er ikke like begistret, men innser at det er mye enklere så lenge vi har småbarn.

 

Men seil-abstinensene gir seg ikke så nå lurer jeg på å anskaffe meg en seiljolle, skulle gjerne hatt en større seilbåt, men jeg kan ikke ha to båter og passe på/vedlikeholde osv... derfor må den være liten og mulig å ta enkelt på land og rigge opp/ned.

 

Jeg vil gjerne ha en jolle som både er morro å seile for en voksen med en del seilerfaring og som barn og voksne kan lære seg og seile med. Helst skulle den også kunne romme en familie med to barn og to voksne på en liten skjærgårdstur i pent vær...

 

Noen forslag, jeg er rimelig grønn på jollemarkedet så alle forslag mottas med interesse....

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Walker Bay finnes i både 8 og 10 fot og med forskjellige typer seil. I tillegg kan den fåes med opplåsbar pølse rundt, slik at den blir nærmest en RIB.

 

Det er ikke alle variantene som selges i Norge, men alle detaljene finner du her:

http://www.walkerbay.com/

 

Jeg har sett en del av disse til salgs på http://blocket.se for en overkommelig sum.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

To voksne og to barn - - - da har du vel forlatt jollestørrelsen?

Men du verden så artig det er å seile en god jolle! Hadde en OK-jolle en gang og det var virkelig raske saker, planet i lett bris.

Du finner nok noe, er det vilje er det vei.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

... derfor må den være liten og mulig å ta enkelt på land og rigge opp/ned.

 

Jeg vil gjerne ha en jolle som både er morro å seile for en voksen med en del seilerfaring og som barn og voksne kan lære seg og seile med. Helst skulle den også kunne romme en familie med to barn og to voksne på en liten skjærgårdstur i pent vær...

Hva veier tyngst av disse to kravene da? Du kunne jo kjøpt deg et eksemplar av verdens minste "havseiler" en Leisure 17 foter?

 

Velger du å gå for en mini havseiler og ikke en jolle så er kanskje trikset å finne en som er trailbar. Finnes en del av disse da britene er harde på å ha båten på henger. En tyvefoter med senkekjøl og lett nedleggbar rigg kan du ta med hjem til huset etter tur.

 

Et tips kan uansett være å lese litt i engelske båtblad. Der har selv voksne mennesker små seiljoller fra 15 fot og oppover som de driver å steller og restaurerer. Slike båter har en helt annen status i england enn her.

 

Har forresten tenkt litt i samme baner selv. Det ligger en Lærling som virker ganske forsømmt her i området og jeg lurer på å legge inn et lavt bud. Hva er noe sånt verd og kan denne brukes av voksne eller er det en ren barnebåt?

Link to post
Share on other sites

Har forresten tenkt litt i samme baner selv. Det ligger en Lærling som virker ganske forsømmt her i området og jeg lurer på å legge inn et lavt bud. Hva er noe sånt verd og kan denne brukes av voksne eller er det en ren barnebåt?

Hei Sebaldus. Vi er en liten lokal naboseilklubb i Bergensområdet som i høst kjøpte 2 komplette Lærlinger. Vi betalte 7 - 8000 for dem. De var ikke i det som engelskmennene kaller "mint condition", men de skal brukes av barna og da spiller ikke det noen rolle. Min erfaring med Lærlingen så langt er at de er lettseilt, du trenger ikke mye vind for å få fremdrift, de klarer seg godt i vind opp mot liten kuling - MEN du kan ikke reve. Alternativet er å ta ned fokken. Den føles trygg under alle forhold. Cockpit gir kjempefin plass til en voksen og et barn, men i rolige vinder kan du nok få med to småtasser. Alt i alt mye artig seiling for lite penger..

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

I fjor kjøpte vi motorbåt av praktiske hensyn, etter 8 år med seilbåt. Mor syns det er glimrende, far er ikke like begistret, men innser at det er mye enklere så lenge vi har småbarn.

 

Men seil-abstinensene gir seg ikke så nå lurer jeg på å anskaffe meg en seiljolle, skulle gjerne hatt en større seilbåt, men jeg kan ikke ha to båter og passe på/vedlikeholde osv... derfor må den være liten og mulig å ta enkelt på land og rigge opp/ned.

 

Jeg vil gjerne ha en jolle som både er morro å seile for en voksen med en del seilerfaring og som barn og voksne kan lære seg og seile med. Helst skulle den også kunne romme en familie med to barn og to voksne på en liten skjærgårdstur i pent vær...

 

Noen forslag, jeg er rimelig grønn på jollemarkedet så alle forslag mottas med interesse....

Du kunne jo prøvd å få tak i en Askeladden seilbåt. Produseres ikke lenger, men kom i sin tid i 14 og 16 fots utgaver. Jeg har prøvd 16-foteren, og her har du et hav av plass! Seiler også ganske brukbart, så vidt jeg husker (Noen regattabåt er den nok ikke!). Den er i alle fall meget lett å håndtere, og føles trygg for alle ombord. Den har også senkekjøl, slik at den er lett å dra på land når det skal gjøres.

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en OK-jolle en gang  og det var virkelig raske saker, planet i lett bris.

Jaså, har du også bakgrunn i denne.

Har man seilt en slik i frisk bris på slør i fullt plan, med kun en fot i ristroppen og resten av kroppen utafor, ja da vet men hva det vil si å seile.

Jeg ble en gang målt til 17 knop med min.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Om du skal ha plass til "far og unger" oppi jolla på en gang ville jeg kikket på en Linge båt:Lærling, Yngling, Soling (de to siste er kanskje ikke definert som jolle :crazy: ligger en Yngling på Finn ).

 

Det finnes også en annen båt som Son seilforening har brukt i "alle år". Den heter Andunge. Fin båt - ca. 20 lang - men smal og klassisk i linjene.

 

Jeg søkte på Google - og her var litt mer info http://www.soon-seilforening.no/andunge/Index.shtm.

 

Svensk Andungklubb ligger mer info - også et og anet bilde av Andunger i tre.

Bilde

 

Båtene som jeg har sett ligger i Son er glassfiber båter

 

Skal dere bare være 1 ombord av gangen - da hadde jeg satset på en Laser. Den ser stor nok til at du kan ha med deg 1 barn på treningsseilas av gangen - også har jeg hørt at den er livlig nok til å tilfredsstille far.

Bilde

Jeg går med "noen løse tanker" om å anskaffe en slik selv. Har alltid hatt lyst til det. Men så sier noe inni meg at jeg skal ha tid til å bruke det jeg har også...

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oslojolla er en interessant liten sak. Når ungene var noen år mindre hadde vi en sånn så de skulle lære å seile. Artig sak for meg også. Kjøpte en i plast, såvidt jeg husker var den utstyrt med rullerev om bommen.

Monterte feste for åregafler også slik at den ble mulig å ro hjem om de ikke fikk greie på seilinga.

Link to post
Share on other sites

Her var det mange gode tips... Skal surfe litt rundt å se nærmere på de forslagene dere har kommet med. Fant selv en som tilfredsstiller alle mine krav (tror jeg), men det er dette med pris da... vet ikke om det er verdt å bruke så mye penger på en slik jolle, det blir fort mye tap dersom andre interesser kommer susende og den må selges igjen...

 

http://www.toppersailboats.com/

 

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...gDU203531&pos=1

 

Likte spesielt godt Topaz og Magno modellene som kan utstyres med et utal seil og riggkominasjoner... (men prisen blir jo enda dyrer dersom en både skal ha barne og voksen/erfaren rigg)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Noen som har hørt om Mørebas Duett?

 

Finner ingenting på nettet. Dette skal være en 18 fots seiljolle som iflg annonsen både skal passe til 2 og være rask... Er spesielt interessert siden den har spinnaker, det er jo halva moroa med seilbåt... :yesnod:

 

Ellers har jeg også funnet en som kalles Westermoen Oslojolle, ser ut som en vanlig Oslojolle. Den er fra 1995 og er selvlensende og i plast...

 

Begge kunne gjerne vært mindre mtp transport og lagring, men så var det dette med å få resten av familien til å fatte interesse, da tror jeg en laser/Europajolle blir bom...

 

Bilde

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

KNS bruker "2 Krona" på noen av sine kurs. Dette er en jolle flere seilforeninger har kjøpt inn for å holde på dem som vokser ut av Optimistjollen en sesong til. Mer info http://www.kronaboats.com/

Liker veldig godt denne båten, men det er antakelig vanskelig å finne brukt å 50.000 lapper pluss spinnaker og annen morro er litt mye, men det er jo sikkert en sak som holder seg meget godt i pris hvis den blir tatt vare på... Vet du noe mer om denne, planer den skikkelig i mye vind?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har bare prøvd den i lite vind. Med to voksne om bord gikk den litt saktere enn en Europajolle på kryss. Uten spinnaker gikk lensen sakte. Kjentes ut som en trygg og grei jolle å drive opplæring i.

Det jeg er usikker på med denne er om den tilfredsstiller mine ønsker om litt mer livlig seiling. Jeg regner meg som viderekommen, har hatt seilbåt i 8 år. Den er sikkert glimrende for fruen til å få litt mer interesse for seilingen, men jeg vil gjerne ha to ting i en båt (minst)...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Jeg vil anbefalle at dere tar en titt på Wayfarer jollen, den er 16 fot, forholdsvis stø og har en aktiv klasse i Danmark og England. Det er en 8 til 10 aktive båter i Norge. Her kan du få mye båt for pengene. Klassen fik ny bygger av båtene for noen år siden. Det gjorde at de gammele, som stadig er konkerangsedyktige, er til salgs billig.

 

Åimpotere fra England er enkelt, men regn med å plusse på 25% på prisen. Det er spesielt viktig hvis du kjøper en på tilhenger. Da er det en forutseting for å få registrert den...

 

Mer info hos wayfarerklubben i danmark. Eller send meg en IM så kan jeg formudle kotakter og eventuelt prøvesilinger...

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...