Jump to content

Varmgang i dynamo - for stramme drivremmer?


Walter_S

Recommended Posts

På min gamle 2 cyl. FM bensinmotor med dynastarter er det er plass til 2 drivremmer fra motorens svinghjul til dynastarterens drivhjul.

Ved overtagelse av båten var det bare montert 1 rem. Uvissheten over hvor gammel denne remmen var, og det faktum at den ved fuktig vær sluret noe, gjorde at jeg kjøpte 2 nye remmer og monterte disse. [bilde] Fra bilhold husket jeg at dynamoen skal strammes godt. Jeg strammet derfor de nye dynamo-remmene skikkelig godt! De er teite!

 

Kjørte motoren ca 1 time i dag og la merke til at dynastarteren ble nokså varm. Den ble så varm at jeg ikke klarte å holde handa mi på den over lengre tid (hvor mange grader :lol: tåler en hånd?), noe som gjør meg litt urolig!

 

Nå lurer jeg på:

Er det mulig å stramme slike remmer for hart? Kan det være at den nye belastningen som slike stramme remmer gir, sliter ekstra på dynamo-akslingen og / eller dens lager (Vet ikke en gang hvordan :lol: en slik ser ut innvendig) med varmgang som følge?

 

Noen synspunkter på det? Gode råd, eller forslag?

 

Skal en slik dynastarter vedlikeholdes på noen måte? Er det noen lager som skal smøres (den ser ut til å være tett hele veien rundt) ?

Takknemlig for tips! :lol:

Bilde

Walter :eek:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, reimer kan strammes for hardt, Det ser ut til å være ganske korte reimer du har da er det emda lettere å starmme for mye. En mye brukt tommelfinger regel er at du skal kunne trykke inn reimene på midten av spennet ca 10 mm  med fingrene (det er den vansklige vurderingen, med vilken kraft hvis man ikke har erfaring)

 

Du klarer ikke holde hånda mer en noen sekkunder på 60-70 grader Co

 

:eek:

Link to post
Share on other sites

Walter,

 

Nå må du være forsiktig så du ikke ødelegger dynastarten når du først har fått den til å  virke så bra, med ny startknapp og det hele....

 

For meget klinger det absolutt som om du har vært "for flink" å stramme remmene. Jeg ville ihvertfall ha slakket litt  -  og fulgt med om dynastarten fortsatt ble varm. For varmen kan jo komme fra at den gjør jobben sin: nemlig lader batteriet for harde livet.....

 

Når det gjelder håndvarme bruker jeg som rettesnor at med 40-45 grader kan du holde ganske lenge, passerer det 50 grader kan man fortsatt holde adskillige sekunder, men over 60 grader blir det direkte ubehagelig med mer enn noen korte "klaps".

 

- - - -

 

Den enkleste "lagertesten" du kan gjøre er å ta av begge remmene, snurre rotoren for hånd samtidig som du lytter godt og føler med et par fingre om du merker en "knurrende" lyd/vibrasjon.

 

Å skifte lager i drivenden på dynastarten er ikke noe "hekseri", men den må demonteres fullstendig og remskiven må trekkes av akslingen  -  og den kan av og til sitte fordømt fast. Skifter du lager, så skift til et som har ...2Z i slutten av betegnelsen, eller eventuelt ...2RS. Disse er nemlig tette lagre, som er smurt en gang for alle.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Strammme ikke remmene mer enn nødvendig til at de ikke slurer under starting av motoren. Der er ved start de skal overføre størst krefter. Du får eventuelt prøve deg frem.

 

For hårdt stramma remmer går ut over dynamolager.

 

Det var nevnt kulelager av typen 2RS, det står for 2stk rubber seal og er den lagertypen

som er å foretrekke ved utskifting. De er tette og smurt en gang for alle.

Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

Var i båten i dag for å slakke litt på de opprinnelig superteite remmer - det skulle ikke så mye til. Det er tydelig at de helt nye remmene faktisk har strukket seg litt etter gårsdagens snurring!! Går ut i fra at det er vanlig.......

 

Etter oppskrift til Poseidon har jeg først tatt av remmene og (med  :lol: hjerte i halsen) "befølt" rotoren med fingrene, snurret den og lyttet intenst. Det kjentes bra ut, rotoren roterte lett og uten noe form for ulyd.

 

Har også gjennomført ny "håndspåleggelses-test" etter 40 min. med motorgange - denne gang uten å brenne meg!  :smiley:

 

En hjertelig takk til alle som bidro med råd og veiledning!  :lol: Vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten dette Forumet!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det høres jo lovende ut Walter_S,

 

du har nok berget dynastarten denne gangen og skulle du kjenne etter av og til når den er i gang, så merker du kanskje også om varmgangen kommer fra remskiveenden (altså fra varmgang i lageret) eller om den kommer fra midten av dynastarten slik at det kunne være varme som var oppstått fra viklingene.

 

Når det gjelder kommentaren om lagertyper, så regnes både 2Z og 2RS for å være tette lagre, forskjellen er at 2RS ganske riktig har 2 stk rubberseal (ett på hver side) mens 2Z har 2 stk tetninger med noen tynne rustfrie stålplater.

 

Innerst inne så mener jeg vel at dynastarter ikke akkurat er den mest vellykkede oppfinnelsen på Guds grønne (eller blå) jord......

Men det gjelder jo så mange forhold; når to eller flere funksjoner skal kombineres  -  slik som dynamo og startmotor  -  da blir det hverken det ene eller det andre.

 

Jeg kunne selvfølgelig trukket frem eksempler med radar/plotter/ekkolodd, osv, men lar det heller være  -   det får bli en separat diskusjon ved en senere anledning.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Jeg også sliter med at dynamoen og derfor også reimen går varm. Mener bestemt at jeg har mer enn 1cm slakk. Både reim og dynamo er nytt.

Kan jeg bare slakke litt til å sjekke om den slurer?

Hva annet kan være galt? Lagrene er neppe slitt på en ny dynamo......

 

*Anabelle*

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Har du mer enn 1 cm slakk kan det hende at den allerede slurer. Det ser en gjerne etter noe tid at der er sort gummistøv på motoren i nærheten av reima. Ellers er det ikke lett å se om den slurer. En vekselstrømsdynamo kan bli svært varm når den lader for fullt...........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Anabelle

 

Jeg vet det er uhøflig, men jeg tillater meg allikevel å svare på spørsmålet med et motspørsmål: hva mener du med "varm"?

 

Kan du holde hånden på den under vanlig bruk? Kan du bare holde noen sekunder før du må slippe?  Eller kan du bare gi den noen korte "klaps" før du må slippe?

 

En moderne dynamo har nemlig så god isolasjon at den godt tåler å gå med en yttertemperatur på 40-50, og opp mot 60 grader   -  og da er det ikke lenge du klarer å holde hånden på den!

 

Men når det er sagt: varmen må jo komme fra ett eller annet sted, og det er vanligvis viklingene eller lagrene. Er det viklingene så stiger varmeutviklingen i takt med ladestrømmen som dynamoen leverer. Men hvis det er lagrene så er varmeutviklingen nokså uavhengig av ladingen, for da er det lagrenes tilstand, og tildels remstrammingen som lager problemer.

 

Noen ganger forekommer det at man bruker feil remprofil. Remmene leveres jo i minst 3 forskjellige bredder og hvis man bruker en rem som er for smal, da vil den "bunne" i sporet og virker som en gammel og lite effektiv flatrem. Sjekk derfor gjerne om rem og/eller remhjul bærer preg av at remmen "bunner" istedenfor å overføre belastningen til sidene i remhjulet.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det var IKKE et uhøflig spm. Poseidon, glad for tips jeg vet du :confused:

 

Den blir KJEMPEVARM - klarer ikke å holde på dynamoen. Reimen avgir masse småstøv, og ryker. Lukter svidd gummi i hele "Anabelle" etter kort tid.....  Kanskje den faktisk er for slakk?

 

Er temmelig sikker på at jeg har rett type reim. Kjøpte hos merkeverksted, og den er helt identisk som den gamle. Remhjul er ikke deformert.

 

*Anabelle*

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Anabelle,

 

Ja alt tyder på at remmen er for slakk, slik som også SveinHa er inne på. Men hvis den virvler støv og lukter svidd gummi, så har du kanskje klart å ødelegge den nye remmen allerede ....

 

Du kan jo forsøke å stramme opp den remmen du har, men først ville jeg tatt den av og tørnet dynamoen ettertenksomt for hånd. Den skal gå helt fritt og lett, og hvis du gir den fart med hånden så bør den faktisk fortsette å rotere litt. Gjør den ikke det, så kan du allikevel ha et mekanisk problem som i sin tur har ført til overbelastning på removeroverføringen.

 

Jeg håper du finner utav det, og ønsker deg en helg uten lukten av svidd gummi!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:confused:

Takk det samme Poseidon!

 

Det må legges til at batteribanken var ganske nedkjørt, og så vidt jeg vet går da dynamoen tyngre. Den jobber da for fullt, og de to siste turene har det nok vært et stort behov for å lade litt ja......  Tipper at også dette kan ha utløst "spinningen".

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Dynamo reima skal generellt være ganske stram for å kunne overføre nødvendig effekt, men dette er igjen avhengig av omslutningsvinkelen på det lille hjulet. Er du i tvil får du konsultere en fagmann som kan kjenne på reima.

 

Den skal ikke bunne i sporet og må om nødvendig fornyes om den har sluret mye.

 

Ny reim må etterstrammes etter noe tids bruk.

 

Sjekk også at reimhjulene linjerer slik at reima ikke går skjevt innpå remhjulene noe som forårsaker stor slitasje.

 

Husk også at dynamoen skal ha god tilgang på kald kjøleluft. Legg om nødvendig frem en friskluftkanal.

 

Veldig mange dynamohavari i båt skyldes overoppheting pga for lite tilgang på kjøleluft.

Link to post
Share on other sites

Hei og hå!

Siden det var meg som har startet denne tråden, må jeg vel bidra litt igjen :wink: ...man har jo lært litt i løpet av de siste månedene....... :cool: ... ikke minst, her på baatplassen.no!!!! :lol:

 

Et lite tips får å sjekke tilstanden på lagere i dynao'en: og det fungerer faktisk - er, å sette en skrutrekker, med metall-enden på selve dynamo'en, og så sette øret mot skrutrekkerens håndtaket, da hører man godt evetuell lagerstøy. En jevn susing tilsier at lageret er i orden, rumle-lyd tilsier at lagere(t)ne er i ferd med å gå.

 

Når det gjelder det sorte gummistøvet, som både SveinHa og Poseidon nevner, kan jeg fortelle en "grusom" historie. Sjømannen jeg kjøpte i våres så ut som en "kølabinge" nede i motorrummet. Fin, fin sort støv over alt, værst var det i nærheten av dynamo'en! Spesiellt lyddemningsmattene sugde til seg dette svineriet. Hver gang jeg jobbet nede i motoren, ble armene mine svarte. Dynamoremmen var svært slakk og håpløst slitt.

Har siden skiftet både dynamorem og lyddemningsmatter. :cheers:

 

Før::sad:http://www.minebilder.no/show_image_stream...7&dx=527&dy=395

Etter: :lol:http://www.minebilder.no/show_image_stream...1&dx=527&dy=395

 

Nå er det bare fryd og gammen :lol: nede i "kjelleren" og "dieseldyret" puster sikkert lettere!

Hilsen,

Walter - som skal montere nytt Teleflex styresystem i dag

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...