I.E Startet 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2004 Godkväll, Har en förbrukningsbatteribank på 480 Ah i båten. Hade ett laddningshaveri där batterierna var totalt urladdade i några dygn och sedan dess har har jag inte fått upp syravikten mer än till max 1,24-1,26 i cellerna. Batteriladdaren som användes var en 40 A Pulsotronic som var fastmonterad i båten. Jag var helt säker på att batterierna tagit skada av urladdningen och att de inte gick att skrämma liv i igen. Tog en sista chans och kopplade på en E-Tec 7000 ( 7 A ) laddare som egentligen bara är avsedd för 225 Ah batteribank och efter 65 h laddning visade displayen att batterierna var fulladdade. Mätte syravikten och alla cellerna visade 1,30 ! Det verkar ha varit Pulsotronicladdaren som inte fungerat och nu undrar jag om man kan vara säker på att batterierna verkligen är okej ? Innebär 1,30 i syravikt att batterierna är bra eller finns det något annat som säger att de trots detta kan vara förstörda ? Kan man testa batterierna genom att sätta på en känd förbrukningskälla ( ex 40 W ) och sedan mäta syravikten efter ex 24 h ? Finns där ett enkelt test som ger mig information om jag kan lita på batterierna eller om de är förbrukade ? mvh / dan Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 1,28 er normalt den syrevekten batterien skal ha nå de er fulladet. Jeg har mange ganger målt syrevekt på 1,30. Jeg tror det kan komme av blandingen som er fylt på batteriene er for sterk blandet. Jeg har aldrig sett at batteriene har tatt skade av dette. Det er vanskelig å kunne belaste batteriene og på den måten finne ut om de er bra eller ikke. Sannsynligvis har de ikke tatt så mye skade hvis de har vært utladet en kort tid. Det beste for deg er nok å holde de oppladet og vente til båtsesongen starter. Da ser du om du merker noe forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 28.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Kurt, Tack för svaret ! Jag menade inte att 1,30 var något negativt snarare tvärtom ! Att mätaren visar 1,30 istället för 1,28 kan ju bero på kalibrerings orsaker e.t.c. Har dock hört att ett batteri kan verka bra men trots detta tappa spänningen direkt och vara oanvändbara. Mina batteri verkar vara okej eftersom det tog ca 65 h att nå 14,4 volt och då hade syrahalten gått från ca 1,20 till 1,30. Hoppas i alla fall det ! / dan Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 (redigert) Hei. I og med at batteriene er kommet opp til bra syrevekt, har de nok overlevd. Men batterier har begrenset levetid. De svekkes for hver eneste utlading/opplading, og svekkes mye mer av en dyputlading enn en vanlig utlading. Så levetiden på batteriene dine er nok noe redusert. Men hvor mye, er vanskelig å si. Kanskje de kun lever i 7 år og ikke 8? Og dette er også avhengig av hvor gamle batteriene dine var da det skjedde. Et nytt friskt batteri tåler mye mer enn et gammelt. Glemte lyset på i bilen i to dager for noen uker siden. Fikk ladet startbatteriet opp, men kjøpte straks nytt da det på det tidspunket var over 11 år gammelt. Og at du leser av så mye som 1,30 og ikke 1,28, skal du ikke ta så høytidelig. Hvilken nøyaktighet kan du forvente av en syremåler til kr.29,90 (som vel er vanlig Clas Olsson pris)? En forskjell på 0,02 er jo ikke mer enn 1,6% feil! Ha en fortsatt God Jul og et Godt Nytt Båtår! Lars H. Redigert 28.Desember.2004 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
atletico1 Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Godkväll, Tog en sista chans och kopplade på en E-Tec 7000 ( 7 A ) laddare som egentligen bara är avsedd för 225 Ah batteribank och efter 65 h laddning visade displayen att batterierna var fulladdade. Mätte syravikten och alla cellerna visade 1,30 ! Det verkar ha varit Pulsotronicladdaren som inte fungerat och nu undrar jag om man kan vara säker på att batterierna verkligen är okej ? Innebär 1,30 i syravikt att batterierna är bra eller finns det något annat som säger att de trots detta kan vara förstörda ? Kan man testa batterierna genom att sätta på en känd förbrukningskälla ( ex 40 W ) och sedan mäta syravikten efter ex 24 h ? Finns där ett enkelt test som ger mig information om jag kan lita på batterierna eller om de är förbrukade ? mvh / dan Har også C-Tek 7000 (7A) svensk batterilader - (samme som E-Tek eller var "E" et typo?). Min billige syremåler viser også 1.30 sg syrevekt. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 (redigert) Hei. Syrevekten ved fulladet batteri, 1.28, er vel oppgitt ved 20 eller 30 grader C. Da kan det stemme at syrevekten er 1.30 ved 5 eller 10 grader. Egenvekten øker ved lavere temperatur. Husker ikke helt forholdet. Men unøyaktighet i blandingen er heller ikke uvanlig. Og så blir de noen flere amperetimer i batteriet uten at det brukes mer masse. Og kortere levetid? Syren er nok mye billigere. (juks?) Redigert 28.Desember.2004 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Hei. Det er riktig at temperaturen har innvirkning på syrevekten. ved fulladet batteri og null grader skal den være 1,30. Se også denn linken: http://www.sonnak.com/annonser/pdf/batterikurs.pdf Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 29.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 bara för rättfärdighetens skull... Min laddare heter inte E-tek som jag skrev, den heter C-tek 7000. Var på Hjertmans igår och hittade där en ny större modell som heter C-tek 25000 ( 25 A ), suveräna laddare tycker jag. 25000 modellen kostade 3300 sek, mycket pengar men det kostar att ligga på topp... / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 1,28 er normalt den syrevekten batterien skal ha nå de er fulladet. Jeg har mange ganger målt syrevekt på 1,30. Jeg tror det kan komme av blandingen som er fylt på batteriene er for sterk blandet. Jeg har aldrig sett at batteriene har tatt skade av dette. Det FINNES selgere som blander for sterk syre. (Heldigvis er det få!) Dette resulterer i nedsatt levetid på batteriene! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
atletico1 Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 bara för rättfärdighetens skull... Min laddare heter inte E-tek som jag skrev, den heter C-tek 7000. Var på Hjertmans igår och hittade där en ny större modell som heter C-tek 25000 ( 25 A ), suveräna laddare tycker jag. 25000 modellen kostade 3300 sek, mycket pengar men det kostar att ligga på topp... / Dan Har også lurt på om jeg skal bytte til Ctek 25000 for raskere å få fullladet batteriene mens jeg ligger i havn. Så litt på denne på jeg var innom Torshov bilrekvisita ( http://www.torshovbil.no/ ) tror de skulle ha rundt 2500 NOK. Ctek 7000 laderen koster nå rundt 1100 på Torshov, mens jeg ga over 1700 i en båtrekvistiva butikk for 2 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Godkväll, Mätte syravikten och alla cellerna visade 1,30 ! Det verkar ha varit Pulsotronicladdaren som inte fungerat och nu undrar jag om man kan vara säker på att batterierna verkligen är okej ? Innebär 1,30 i syravikt att batterierna är bra eller finns det något annat som säger att de trots detta kan vara förstörda ? Du har nok forkortet batterilevetiden med et antall måneder. Utover det burde batteriene være helt utmerket nå som syrevekten er 1,30.1,30 ved 0°C tilsvarer 1,28 ved 25 °C. Det FINNES selgere som blander for sterk syre. (Heldigvis er det få!) Dette resulterer i nedsatt levetid på batteriene!Stemmer, men det resulterer også i sprekere batterier og batterier med mye futt om vinteren. Det hele er egentlig bare en avveining. I land som er en tanke varmere enn vårt, er maks syrevekt 1,26 -1,27 for toppladede batterier ved 25°C. De varer ikke lengre likevel, for forhøyet temperatur er en faktor som også dreper batterier. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 (redigert) ... for forhøyet temperatur er en faktor som også dreper batterier. Lotus Riktig Lotus. Men påfylling av for sterk syre dreper batteriene også!! Redigert 30.Desember.2004 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.