Jump to content

1,30 syravikt=ok batterier ?


I.E

Recommended Posts

Godkväll,

 

Har en förbrukningsbatteribank på 480 Ah i båten. Hade ett laddningshaveri där batterierna var totalt urladdade i några dygn och sedan dess har har jag inte fått upp syravikten mer än till max 1,24-1,26 i cellerna. Batteriladdaren som användes var en 40 A Pulsotronic som var fastmonterad i båten. Jag var helt säker på att batterierna tagit skada av urladdningen och att de inte gick att skrämma liv i igen.

 

Tog en sista chans och kopplade på en E-Tec 7000 ( 7 A ) laddare som egentligen bara är avsedd för 225 Ah batteribank och efter 65 h laddning visade displayen att batterierna var fulladdade. Mätte syravikten och alla cellerna visade 1,30 ! Det verkar ha varit Pulsotronicladdaren som inte fungerat och nu undrar jag om man kan vara säker på att batterierna verkligen är okej ? Innebär 1,30 i syravikt att batterierna är bra eller finns det något annat som säger att de trots detta kan vara förstörda ? Kan man testa batterierna genom att sätta på en känd förbrukningskälla ( ex 40 W ) och sedan mäta syravikten efter ex 24 h ? Finns där ett enkelt test som ger mig information om jag kan lita på batterierna eller om de är förbrukade ?

 

mvh / dan

Link to post
Share on other sites

1,28 er normalt den syrevekten batterien skal ha nå de er fulladet. Jeg har mange ganger målt syrevekt på 1,30. Jeg tror det kan komme av blandingen som er fylt på batteriene er for sterk blandet. Jeg har aldrig sett at batteriene har tatt skade av dette.

 

Det er vanskelig å kunne belaste batteriene og på den måten finne ut om de er bra eller ikke. Sannsynligvis har de ikke tatt så mye skade hvis de har vært utladet en kort tid. Det beste for deg er nok å holde de oppladet og vente til båtsesongen starter. Da ser du om du merker noe forskjell.

Link to post
Share on other sites

Kurt,

 

Tack för svaret !

 

Jag menade inte att 1,30 var något negativt snarare tvärtom ! Att mätaren visar 1,30 istället för 1,28 kan ju bero på kalibrerings orsaker e.t.c. Har dock hört att ett batteri kan verka bra men trots detta tappa spänningen direkt och vara oanvändbara. Mina batteri verkar vara okej eftersom det tog ca 65 h att nå 14,4 volt och då hade syrahalten gått från ca 1,20 till 1,30. Hoppas i alla fall det !

 

/ dan

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I og med at batteriene er kommet opp til bra syrevekt, har de nok overlevd. Men batterier har begrenset levetid. De svekkes for hver eneste utlading/opplading, og svekkes mye mer av en dyputlading enn en vanlig utlading. Så levetiden på batteriene dine er nok noe redusert. Men hvor mye, er vanskelig å si. Kanskje de kun lever i 7 år og ikke 8?

 

Og dette er også avhengig av hvor gamle batteriene dine var da det skjedde. Et nytt friskt batteri tåler mye mer enn et gammelt. Glemte lyset på i bilen i to dager for noen uker siden. Fikk ladet startbatteriet opp, men kjøpte straks nytt da det på det tidspunket var over 11 år gammelt.

 

Og at du leser av så mye som 1,30 og ikke 1,28, skal du ikke ta så høytidelig. Hvilken nøyaktighet kan du forvente av en syremåler til kr.29,90 (som vel er vanlig Clas Olsson pris)? En forskjell på 0,02 er jo ikke mer enn 1,6% feil!

 

Ha en fortsatt God Jul og et Godt Nytt Båtår! :fireworks2:

Lars H. Bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godkväll,

 

Tog en sista chans och kopplade på en E-Tec 7000 ( 7 A ) laddare som egentligen bara är avsedd för 225 Ah batteribank och efter 65 h laddning visade displayen att batterierna var fulladdade. Mätte syravikten och alla cellerna visade 1,30 ! Det verkar ha varit Pulsotronicladdaren som inte fungerat och nu undrar jag om man kan vara säker på att batterierna verkligen är okej ? Innebär 1,30 i syravikt att batterierna är bra eller finns det något annat som säger att de trots detta kan vara förstörda ? Kan man testa batterierna genom att sätta på en känd förbrukningskälla ( ex 40 W ) och sedan mäta syravikten efter ex 24 h ? Finns där ett enkelt test som ger mig information om jag kan lita på batterierna eller om de är förbrukade ?

 

mvh / dan

Har også C-Tek 7000 (7A) svensk batterilader - (samme som E-Tek eller var "E" et typo?). Min billige syremåler viser også 1.30 sg syrevekt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Syrevekten ved fulladet batteri, 1.28, er vel oppgitt ved 20 eller 30 grader C. Da kan det stemme at syrevekten er 1.30 ved 5 eller 10 grader. Egenvekten øker ved lavere temperatur. Husker ikke helt forholdet. Men unøyaktighet i blandingen er heller ikke uvanlig. Og så blir de noen flere amperetimer i batteriet uten at det brukes mer masse. Og kortere levetid? Syren er nok mye billigere. (juks?)

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bara för rättfärdighetens skull...

 

Min laddare heter inte E-tek som jag skrev, den heter C-tek 7000. Var på Hjertmans igår och hittade där en ny större modell som heter C-tek 25000 ( 25 A ), suveräna laddare tycker jag. 25000 modellen kostade 3300 sek, mycket pengar men det kostar att ligga på topp...

 

/ Dan

Link to post
Share on other sites

1,28 er normalt den syrevekten batterien skal ha nå de er fulladet. Jeg har mange ganger målt syrevekt på 1,30. Jeg tror det kan komme av blandingen som er fylt på batteriene er for sterk blandet. Jeg har aldrig sett at batteriene har tatt skade av dette.

Det FINNES selgere som blander for sterk syre. (Heldigvis er det få!) Dette resulterer i nedsatt levetid på batteriene!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

bara för rättfärdighetens skull...

 

Min laddare heter inte E-tek som jag skrev, den heter C-tek 7000. Var på Hjertmans igår och hittade där en ny större modell som heter C-tek 25000 ( 25 A ), suveräna laddare tycker jag. 25000 modellen kostade 3300 sek, mycket pengar men det kostar att ligga på topp...

 

/ Dan

Har også lurt på om jeg skal bytte til Ctek 25000 for raskere å få fullladet batteriene mens jeg ligger i havn. Så litt på denne på jeg var innom Torshov bilrekvisita ( http://www.torshovbil.no/ ) tror de skulle ha rundt 2500 NOK. Ctek 7000 laderen koster nå rundt 1100 på Torshov, mens jeg ga over 1700 i en båtrekvistiva butikk for 2 år siden.

Link to post
Share on other sites

Godkväll,

 

Mätte syravikten och alla cellerna visade 1,30 ! Det verkar ha varit Pulsotronicladdaren som inte fungerat och nu undrar jag om man kan vara säker på att batterierna verkligen är okej ? Innebär 1,30 i syravikt att batterierna är bra eller finns det något annat som säger att de trots detta kan vara förstörda ?

Du har nok forkortet batterilevetiden med et antall måneder. Utover det burde batteriene være helt utmerket nå som syrevekten er 1,30.

1,30 ved 0°C tilsvarer 1,28 ved 25 °C.

 

 

Det FINNES selgere som blander for sterk syre. (Heldigvis er det få!) Dette resulterer i nedsatt levetid på batteriene!

Stemmer, men det resulterer også i sprekere batterier og batterier med mye futt om vinteren. Det hele er egentlig bare en avveining. I land som er en tanke varmere enn vårt, er maks syrevekt 1,26 -1,27 for toppladede batterier ved 25°C. De varer ikke lengre likevel, for forhøyet temperatur er en faktor som også dreper batterier.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...