Zitt Startet 15.Desember.2011 Del på Facebook Startet 15.Desember.2011 Jeg kjøpte båten(Wiking26) i sommer, og oppdaget raskt at det dannet seg vann i kjølsvinet. Enten vi er på tur, eller om båten ligger i ro noen dager, så er det alltid et par liter vann i båten. Alle tips har gått ut på at det er ved propellaksling det lekker, og jeg har drøyet til båten skulle på land for vinteren. Båten ligger fremdeles på sjøen, og det viser seg at det er ved roraksling det lekker. Fra et hydraulisk stag går rorkult inn i en liten utsparing bak til toppen av roraksling. Inne i denne utsparing er det dyttet en boks med grease, som selger mener er vanlig og gjort for å tette eventuelle lekkasjer. Selger sier også at han har skiftet pakninger(simmerringer) i roraksling i fjor. Når jeg nå endelig har funnet årsak til lekkasje samler jeg vannet opp i kar. Hvor om fattende utfordring er dette, mon tro? Kan jeg bare be "Firma Fiks" fikse uten at de tømmer lommeboken min? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 "Firma Fiks" fikse uten at de tømmer lommeboken min? Man spør ofte etter bilde for å kunne gi et mer eller mindre bra svar. Ta også av oppslått seddelbok. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Kanskje et bilde hadde belyst saken litt bedre, men for meg høres "en boks med grease er dyttet inn i en utsparring" noe merkelig ut. På rorhylsa på min båt er det to simringer og mellom de er det en smørenippel der kan man presse inn litt fett. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 15.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Jeg må se litt nærmere på saken i morgen, og se om jeg kan få tatt noen brukbare bilder! Hang in there!!! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 16.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Hei igjen! Håper dette bildet er illustrerende nok til å stille en diagnose! Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Vart ikke så mye klokere av bildet. Som Stålmarken sier så høres dette merkelig ut; "en boks med grease er dyttet inn i en utsparring" Ser ut som rorkulten ender i et "rør" med en liten låseskrue inn i akselen. Evt med kile i kilspor på motsatt side? Tetningen ligger trolig under og tetningsring tetter mellom hylse og aksel, ikke på toppen ved/i kulten. Vil tro du må opp for å fikse dette. Kjenner ikke båttypen men var det min hadde jeg ordnet det selv. Vanskelig å si hva det koster å få andre til å gjøre jobben før man har sett båten både inn og utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 (redigert) Mye mulig det er en rorløsning som beskrevet her på Sleipner sine sider. I så fall er det vel to mulige steder det kan lekke. Enten ved akslingen og dens gjennomføring, eller der hele roret med festebraketten er skrudd i skroget. Uansett må båten på land, men dette er ikke vanskelig å fikse selv. På noen versjoner er det også smørenipler på utsiden. Redigert 16.Desember.2011 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 17.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 Takker så mye for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.