seilnerd Startet 17.Desember.2011 Del på Facebook Startet 17.Desember.2011 Da jeg fikk en alvorlig diagnose for to måneder siden fikk jeg hjelp til å få montert opp to webcams i båten, slik at jeg kunne følge litt med på skuta fra sykesenga. Dette er ganske moro, og ikke nødvendigvis så dyrt. Selve kameraene koster fra en drøy tusenlapp og oppover. I tillegg må man ha f.eks. et ICE.net abonnement. Det dyreste koster 150 kroner måneden (halv pris nå). Med IP-kamera, som jeg har, behøver man ikke noen egen datamaskin ombord i båten. Selv har jeg et rimelig kamera inne i båten, og et veldig flott og desto dyrere kamera i masta. Begge viser gode bilder når det er kålmørkt også, men da i sort/hvitt. Kameraet i masta har en litt klønete plassering, men noen kompiser skal flytte det for meg en av de nærmeste dagene. Stillbilder eller live video kan enkelt hentes fram i nettleseren på en hvilken som helst PC eller Mac – eller på en iPad eller iPhone med en liten app til 7 kroner. Skjermbildet nedenfor er live video fra iPad. Med videovisning senkes bildekvaliteten en del, men som stillbilde er det mulighet for sylskarpe bilder i full HD, 1080x1920 pixler. Mange funksjoner er mulig, som f.eks. automatisk fotografering hvert minutt over en egendefinert tidsperiode – eller at all bevegelse foran kameraet (tyven!) blir tatt opp og sendt til deg på epost. Nå sier legene at jeg trolig bare har 2-3 uker igjen å leve, så da blir det liksom ikke helt det samme å glede seg til sommeren, men med litt duppeditter som dette kan man drømme seg litt bort, og tar bort de negative tankene for en stakket stund. Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
Tom Rør Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 Sånn webutstyr kunne leg tenkt meg selv. Trist å høre at du har fått denne diagnosen, men det virker som du ihvertfall klarer å tenke noen positive tanker oppi det hele. Leger har tatt feil før, og håper virkelig at legen tok feil i ditt tilfelle. Lykke til Mvh: Tom Rør Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 Flott skute du har der, ikke dumt med dette kamera, enig i at det er litt klønete plassert så det er jo fint om du kan få flyttet litt på det så du får med deg mest mulig, godt at du kan ha noe å glede deg over når alt annet ser veldig leit ut. Har et IP kamera selv men har dessverre aldri fått det til å funke, hvordan software bruker du? Det er dette kameraet jeg har: http://www.networkcamerareviews.com/networkcameras/gadspot/NC1000-W10/camera_details.html burde kanskje se litt på dette igjen å se om jeg klarer å få det til. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 Trist å høre om din diagnose, håper utfallet blir noe helt annet enn du har blitt forespeilt. Fint å se at du klarer å hente ut positive tanker fra båthobbyen i en slik livssituasjon. Krysser fingrene for deg! Tipset om webkamera var forøvrig veldig bra, skulle gjerne hatt noe slikt selv. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
finnmarken Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 Alle gode ønsker til deg seilnerd Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 (redigert) Har ICE routeren. Noen som vet hva webkameraet koster? Ser at ICE skriver at den må settes opp på vanlig PC. Regner med at jeg kan bruke Imacen og Ipadden til å se på webkameraet Redigert 17.Desember.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 Til info har ICE nå såkalte "hyttepakker" med router og kamera. Den finnes både for innendørs og utendørs bruk. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Jeg har en trådløs router fra Ice ombord. Hva slags kamera må til for at jeg kan overføre bilder til min Apple Imac? Jeg fortår at jeg må bruke en pc for å sette opp kamera, noe jeg har en bærbar pc liggene som jeg kan nebytte. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 (redigert) Så langt jeg kan forstå, trenger du et IP-kamera. Og det kan enten være et kamera med ethernet-kabel til routeren, eller et trådløst WiFi kamera. ICE sin "hyttepakke" bruker kablet IP-kamera. Lars H. Redigert 18.Desember.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hustvedt Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Her finner du mange kamera som kan brukes: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11070 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Jeg har ice modem og ipkamera, trenger jeg da bare en billig router så er jeg i gang? Hadde vært veldig kjekt og overvåket tempraturen ombord Jeg kjører abbonemntet "ofte", vil det holde til og kjøre kamera tro, tenker på datamengden Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Har funnet ut at mitt kamera skal tilkobles pc med krysset kabel for å sette det opp med programvaren, noen som vet hva som pleier å stå på en krysset nettverkskabel? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 (redigert) Du kan ikke bruke en hvilken som helst router Bastard, den må ha USB inngang for å kunne koble til D-50 modemet ditt og håndtere det. Dette har det vært flere tråder om her tidligere. Om "Ofte" abonnementet ditt rekker, er avhengig om du kun skal overføre enkeltbilder en gang iblant eller streame video kontinuerlig. Det blir jo stor forskjell i datamengden mellom disse to ytterpunktene. Lars H. Redigert 18.Desember.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S Bastard Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Usb kabelen hadde jeg glemt,men da skal jeg nok finne en router som passer. Får finne specen på kamera og se hva det bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 I dette innlegget anbefaler alidal en Dovado router han har god erfaring med sammen med ICE modemet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S Bastard Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Så ikke noe pris på den routeren, men jeg har funnet noen til under 500 hos komplett med usb inngang. Bla D-link, som er greit nok til mitt bruk. Får se hva jeg finner på i løpet av julen Sitér dette innlegget Link to post
seilnerd Svart 22.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2011 Tusen takk for hyggelige hilsener vedrørende min sykdom! Kreft er noe kjipe greier uansett type, men typisk meg måtte jeg pådra meg verste sort hjernekreft som ifølge legene bare gir meg et par-tre måneder fra diagnosetidspunkt. Men jeg skal se om ikke jeg klarer å klamre meg fast til denne planeten litt lenger enn det. Det ønsker iallefall kona og jentene mine på ett og seks år. Ettersom jeg er syk fikk jeg en kompis til å sette sammen nødvendig hardware for meg, men det er ikke så avansert som mange av dere tror. Du trenger bare et ICE.net abonnement med den medfølgende trådløse routeren og et IP-kamera. That's it! Ettersom jeg ville ha et kamera nr 2 i masta behøvde jeg også et utendørs IP-kamera, en lang kat-5 kabel og en PoE-boks ("Power over Ethernet", slik at man ikke behøver egen strømkabel). Jeg har toppmodellen til Vivotek utendørs. Dette er et skikkelig fint kamera, og koster nok så mye som 7.000,- Innendørs har jeg et rimeligere kamera fra TP-Link til 2.000,-. Begge har IR lys for bruk om natten. Begge har dessuten grei programvare for de viktigste funksjonene. Veldig moro å følge med! Vivotek-kameræt leverer høy oppløsning med gode detaljer. Skulle gjerne gitt dere innloggingsinfo til videostreamen, men da ville jeg nok brukt opp hele kapasiteten. God jul Ny kameravinkel av min og kompisens båt: Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
Lovart låring Svart 23.Desember.2011 Del på Facebook Svart 23.Desember.2011 Men jeg skal se om ikke jeg klarer å klamre meg fast til denne planeten litt lenger enn det. Det ønsker iallefall kona og jentene mine på ett og seks år. En nær variant av denne setningen der var setningen som holdt min beste venn i livet lengre enn noen hadde tørt å tro da han også ble syk av kreft gitt. Godt å lese det du skriver der Seilnerd! Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
-morten- Svart 23.Desember.2011 Del på Facebook Svart 23.Desember.2011 Flott at du deler info med oss Seilnerd! Må si jeg blir utrolig lei meg når jeg leser ordet hjernekreft! Du får bare gjøre det beste ut av det og nyte båten din og båtlivet. Som nevnt har leger tatt feil før. Ønsker deg lykke til og jeg tror jeg med sikkerhet kan si at alle her på båtplassen sympatiiserer og har stor respekt for tøffe typer som deg! Hilsen Morten Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
mons Svart 23.Desember.2011 Del på Facebook Svart 23.Desember.2011 Hei Leser at "Begge har IR lys for bruk om natten". Funker dette så bra at det kan brukes til å se personer ol i vannet på litt avstand? Tenker fortrinnsvis på dykkere som kommer opp etter nattdykk, og kanskje i dagslys med litt sjø også. FLIR-kameraene som redningsskøytene bruker er vel i grunnen bare et IR-kamera det også, men det koster fort 6-800 000. Håper ellers at du får strekt tiden du har igjen lengst mulig! Hvis du er i stand til det og har lyst er det mulighet for en juletur på sjøen i nærområdet. Bare å si ifra. God jul Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
free Svart 23.Desember.2011 Del på Facebook Svart 23.Desember.2011 Ny kameravinkel av min og kompisens båt: Dette var en betydelig bedre kameravinkel ja. Jeg har endelig fått ut fingeren å fått bilde fra mitt eget ip kamera, det har desverre en helt annen oppløsning å softwaren er krevende for en med litt for lite kunnskaper om dynamiske ip adresser å ppop eller hva det nå heter alt sammen. Ønsker deg å tullene dine en riktig god jul å lykke til med kampen mot sykdommen! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Desember.2011 Del på Facebook Svart 24.Desember.2011 båtliv og minner fra turen er god tankeflukt. Ta vare på deg selv, familien og tiden. Med beste ønsker fra Ålesund. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Ser at seilnerd ikke har vært aktiv siden 27.12.11, håper du fremdeles er med oss. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
askeladden78 Svart 2.Mars.2012 Del på Facebook Svart 2.Mars.2012 håper du fortsatt er her Seilnerd, dette er virkelig trist........ Merker jeg tenker mye på denne posten.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.