Jump to content

kyndig på volvo penta?


tommyola

Recommended Posts

I forbindelse med spørsmål om det er mulig å montere turbo på en MD40 fikk jeg det svaret (sylinderservice i Trondheim) at det kunne tenkes at det på turbomotoren var andre eksosventiler

med et matriale som tåler mer varme. Det kan man sjekke ved å se om ventilene fra de to

motorene har samme delenummer. Ettersom TD40 tilsvarer TMD40 med ca 125-130hk vil jeg tro at det også kan være forskjell på ventilene fra TMD40 til TAMD40 som tilsvarer AQAD40 med 165hk.

 

En annen ting er at det kan godt være forskjell fra båtmotor til bilmotor.

Det er jo skjelden en bilmotor går på full belastning over lengre tid.

 

Jeg ville ha sjekket delenumrene for både eksos og innsugsventiler på TD40 og AQAD40.

En lastebilmotor som har gått 180000km tilsvarer ca. 3500timers drift.

Selv har jeg en MD40 (85hk) som har gått 5500timer, så 3500 timer høres ikke så mye ut.

På den anne side vil toppen få et mye varmere og hardere liv som AQAD40!

 

På Cylinderservice sa de at prisen for en overhaling av toppen kom på ca 3500kr pluss deler.

Jeg tror jeg ville ha tatt den kostnaden når toppen først er demontert.

 

Når det gjelder spørsmålet om å bruke lastebilmotoren som den er ved å flytte over mariniseringsutstyret blir det jo et vurderings-spørsmål. hva er mest slitt?

 

Hvor mange timer har AQAD'n gått?

Link to post

Du kan bruke en lastebil topp på motoren din. Har en bekjent som har gjort det og det fungerer utmerket. Har også snakket med en pensjonert volvo penta mekaniker som bekrefter dette. God tur!

Hva med å bruke Per Svein Iglebekk sine erfaringer, han kjenner motoren ut og inn
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...