Jump to content

kyndig på volvo penta?


tommyola

Recommended Posts

I forbindelse med spørsmål om det er mulig å montere turbo på en MD40 fikk jeg det svaret (sylinderservice i Trondheim) at det kunne tenkes at det på turbomotoren var andre eksosventiler

med et matriale som tåler mer varme. Det kan man sjekke ved å se om ventilene fra de to

motorene har samme delenummer. Ettersom TD40 tilsvarer TMD40 med ca 125-130hk vil jeg tro at det også kan være forskjell på ventilene fra TMD40 til TAMD40 som tilsvarer AQAD40 med 165hk.

 

En annen ting er at det kan godt være forskjell fra båtmotor til bilmotor.

Det er jo skjelden en bilmotor går på full belastning over lengre tid.

 

Jeg ville ha sjekket delenumrene for både eksos og innsugsventiler på TD40 og AQAD40.

En lastebilmotor som har gått 180000km tilsvarer ca. 3500timers drift.

Selv har jeg en MD40 (85hk) som har gått 5500timer, så 3500 timer høres ikke så mye ut.

På den anne side vil toppen få et mye varmere og hardere liv som AQAD40!

 

På Cylinderservice sa de at prisen for en overhaling av toppen kom på ca 3500kr pluss deler.

Jeg tror jeg ville ha tatt den kostnaden når toppen først er demontert.

 

Når det gjelder spørsmålet om å bruke lastebilmotoren som den er ved å flytte over mariniseringsutstyret blir det jo et vurderings-spørsmål. hva er mest slitt?

 

Hvor mange timer har AQAD'n gått?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...