Jump to content

Hva skal jeg smøre hengslene til denne dekksluken med? (bilde)

Stoffi

Recommended Posts

Hei.

På min nyanskaffede båt, så er dekksluken (annet navn på denne?)

_veldig_ treg å åpne. så treg at jeg ser glassfiberen rundt

hengslene gi etter littegranne.

Jeg skal skru opp hengslene på denne luka, (om nødvendig?)

og smøre opp.

Hva burde jeg smøre med? tykt? tynt? finnes det noe spesiellt

å anbefale for dette?

luke.jpg

Jeg setter pris på all hjelp :)

Kristoffer

Min erfaring er at wd40 er fin til å løse opp ting som sitter, men har alt for kort levetid om den brukes ute eller i utsatt miljø.

Har også erfart at den skyller vekk tykkere smøring, feks grease, og at det er vanskelig å få grease til å sitte om man først har brukt wd 40.

En litt tykkere og blank låsolje vil vel være greit på slike hengsler? Grease blir vel fort grisete på en sånn plass..? Jeg ville prøvd å løse opp hengslene med den oljen jeg skulle bruke til slutt.

Jeg ville rett og slett satt inn hengslet med vannfast fett, og tørket bort det oversytende. Går hengselpinnen (316 eller tilsv.) direkte i aluminium bør du bruke antiseise for at pinnen ikke skal gro fast i alu.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Sjekk om det er friksjon med vilje på den der. Se etter en unbrako på den ene siden og forsøk å løsne litt på den. Ganske kjekt at luka blir stående i den posisjonen du vil ha den.

Godt poeng.

Jeg sprayet mine i våres med WD40 og de ble veldig mye lettere å åpne og lukke. Problemet nå, er at jeg ikke får luken til å stå på de forskjellige hakkene for åpning. Ergo må luken være HELT åpen eller så smeller den igjen av seg selv. Etter smurningen har vi vært nødt til å benytte bøker og tomflasker for å holde lukene halvåpne. Jeg skal helt klart se om jeg finner en mulighet til å stramme med en Umbrakoskrue eller noe slikt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Takk for alle svar så langt. Jeg mener det er en unbraco på siden.

Denne skal jeg prøve å løsne på, før jeg mest sansynlig skrur hele hengselen opp,

og prøver å smøre.

Etter det dere skriver her, så skal det gå greit å smøre med det meste,

bare det ikke er alt for tyntflytende. Jeg har litt strekkfiskolje som jeg tenker å prøve,

den er klar, og ikke alt for tyntflytende (tror jeg).

Ellers så har jeg tilgang på vannfast fett, men jeg tenker

å prøve med noe klart først, om det kan fungere.

Det (røde )vannfaste fettet er noe svineri å tørke vekk.

Får du smurt de med kjedespray (til mc) el. tilsvarende vil de være smurt i lang tid.

Har god erfafring med det.

Hengslene bør demonteres og renses først.

Har også god erfaring med kjedespray. Undervurdert smøremiddel som fungerer ypperlig ombord i båt. Bruker dette på alle bevegelige deler under "panseret" på påhengeren også, funker veldig bra. .

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Har også god erfaring med kjedespray. Undervurdert smøremiddel som fungerer ypperlig ombord i båt.

Tjaaa? Hvorfor ikke benytte det som er utviklet til formålet, nemlig vannfast fett.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har også god erfaring med kjedespray. Undervurdert smøremiddel som fungerer ypperlig ombord i båt.

jeg kjenner et par stykker som bruker kjedespray på Furleksen i stedet for fett. De sier de riktignok må spraye en gang midt på sommeren også, men ellers sverger de til kjedespray da de mener de da har friksjon enn ved bruk av Furleksfettet.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...