Stoffi Startet 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2011 Hei. På min nyanskaffede båt, så er dekksluken (annet navn på denne?) _veldig_ treg å åpne. så treg at jeg ser glassfiberen rundt hengslene gi etter littegranne. Jeg skal skru opp hengslene på denne luka, (om nødvendig?) og smøre opp. Hva burde jeg smøre med? tykt? tynt? finnes det noe spesiellt å anbefale for dette? Jeg setter pris på all hjelp :) Kristoffer Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Spray aka WD40? Grease? Du får se hvor mye du tar luken i deler, og hvor godt du kommer til :-) Sent from my GT-I9100 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
larsstraalheim Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Min erfaring er at wd40 er fin til å løse opp ting som sitter, men har alt for kort levetid om den brukes ute eller i utsatt miljø. Har også erfart at den skyller vekk tykkere smøring, feks grease, og at det er vanskelig å få grease til å sitte om man først har brukt wd 40. En litt tykkere og blank låsolje vil vel være greit på slike hengsler? Grease blir vel fort grisete på en sånn plass..? Jeg ville prøvd å løse opp hengslene med den oljen jeg skulle bruke til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Jeg ville rett og slett satt inn hengslet med vannfast fett, og tørket bort det oversytende. Går hengselpinnen (316 eller tilsv.) direkte i aluminium bør du bruke antiseise for at pinnen ikke skal gro fast i alu. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Vidar0 Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 (redigert) Får du smurt de med kjedespray (til mc) el. tilsvarende vil de være smurt i lang tid. Har god erfafring med det. Hengslene bør demonteres og renses først. Redigert 18.Desember.2011 av Vidar0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 (redigert) Sjekk om det er friksjon med vilje på den der. Se etter en unbrako på den ene siden og forsøk å løsne litt på den. Ganske kjekt at luka blir stående i den posisjonen du vil ha den. Redigert 18.Desember.2011 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Sjekk om det er friksjon med vilje på den der. Se etter en unbrako på den ene siden og forsøk å løsne litt på den. Ganske kjekt at luka blir stående i den posisjonen du vil ha den. Godt poeng. Jeg sprayet mine i våres med WD40 og de ble veldig mye lettere å åpne og lukke. Problemet nå, er at jeg ikke får luken til å stå på de forskjellige hakkene for åpning. Ergo må luken være HELT åpen eller så smeller den igjen av seg selv. Etter smurningen har vi vært nødt til å benytte bøker og tomflasker for å holde lukene halvåpne. Jeg skal helt klart se om jeg finner en mulighet til å stramme med en Umbrakoskrue eller noe slikt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Stoffi Svart 18.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Takk for alle svar så langt. Jeg mener det er en unbraco på siden. Denne skal jeg prøve å løsne på, før jeg mest sansynlig skrur hele hengselen opp, og prøver å smøre. Etter det dere skriver her, så skal det gå greit å smøre med det meste, bare det ikke er alt for tyntflytende. Jeg har litt strekkfiskolje som jeg tenker å prøve, den er klar, og ikke alt for tyntflytende (tror jeg). Ellers så har jeg tilgang på vannfast fett, men jeg tenker å prøve med noe klart først, om det kan fungere. Det (røde )vannfaste fettet er noe svineri å tørke vekk. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Jeg tror at det er nylonforinger i hengslene og da er det silikon som gjør susen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Pettern1972 Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 (redigert) Får du smurt de med kjedespray (til mc) el. tilsvarende vil de være smurt i lang tid. Har god erfafring med det. Hengslene bør demonteres og renses først. Har også god erfaring med kjedespray. Undervurdert smøremiddel som fungerer ypperlig ombord i båt. Bruker dette på alle bevegelige deler under "panseret" på påhengeren også, funker veldig bra. . Redigert 19.Desember.2011 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
REM Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 Har også god erfaring med kjedespray. Undervurdert smøremiddel som fungerer ypperlig ombord i båt. Tjaaa? Hvorfor ikke benytte det som er utviklet til formålet, nemlig vannfast fett. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
index Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 Fordi kjedesprayen har en unik evne til å krype inn på utilgjengelige steder, før drivmiddelet fordamper og etterlater et godt fettlag. Glimrende på deler som ikke lar seg demontere for smøring med vanlig fett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 Har også god erfaring med kjedespray. Undervurdert smøremiddel som fungerer ypperlig ombord i båt. jeg kjenner et par stykker som bruker kjedespray på Furleksen i stedet for fett. De sier de riktignok må spraye en gang midt på sommeren også, men ellers sverger de til kjedespray da de mener de da har friksjon enn ved bruk av Furleksfettet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.