Jump to content

Ombygging av Mercury Optimax

Bonus

Recommended Posts

Mens vi venter på våren ...., er det noen som har bygget om, eller har kunnskap om å bygge om Mercury Optimax 135 til 150 (el. 175)?

Disse tre motorer har samme blokk med samme borring og slag;

Displacement (cc): 2507, Bore & Stroke (mm): 89 x 67

Den eneste forskjellen jeg finner ut ifra tekniske data, er gearutvekslingen

135: Gear Ratio: 2.00:1

150: Gear Ratio: 1.87:1

175: Gear Ratio: 1.87:1

Så hva er det da som gjør at man får ut 135hk, hhv 150hk og 175hk?

Forskjellig systemprogram i motormanagement? Hvilket vil si at (i tillegg til endring av utvekslingen) skulle det gå an å laste inn ny SW? Som chiptuning for biler? :confused:

Trond

Det er flere motorfabrikanter som har "samme motor" med forskjellige HK antall. Som du nevner er det kanskje forskjell på undervannshuset.

Jeg er ingen ekspert, men jeg vil anta at dette styres helt elektronisk. Dersom du skal "bygge om" en Optimax fra 135Hk til 150Hk så må du mest sannsynlig bytte elektronikk hjerne. Den er ikke helt billig, vil anta at den koster like mye i tusenlapper som forskjellen mellom 150 og 135 Hk.

Har selv en Yamaha 2004 modell av Vmax 150 Hk HPDI, denne motoren er den samme som 175Hk og 200Hk.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Det er flere motorfabrikanter som har "samme motor" med forskjellige HK antall. Som du nevner er det kanskje forskjell på undervannshuset.

Jeg er ingen ekspert, men jeg vil anta at dette styres helt elektronisk. Dersom du skal "bygge om" en Optimax fra 135Hk til 150Hk så må du mest sannsynlig bytte elektronikk hjerne. Den er ikke helt billig, vil anta at den koster like mye i tusenlapper som forskjellen mellom 150 og 135 Hk.

Har selv en Yamaha 2004 modell av Vmax 150 Hk HPDI, denne motoren er den samme som 175Hk og 200Hk.

Hei John_Kr, takk for svar.

Undervannshuset (sluttutvekslingen) er definitivt forskjellig. Men, jeg mener å ha hørt/lest et sted at selve motor management elektronikken (Hardware) er identisk, men at styreprogrammet, parametersetting - tenning - timing etc., er spesifikk for hver motor.

Jeg får sjekke videre.

Trond

Hei John_Kr, takk for svar.

Undervannshuset (sluttutvekslingen) er definitivt forskjellig. Men, jeg mener å ha hørt/lest et sted at selve motor management elektronikken (Hardware) er identisk, men at styreprogrammet, parametersetting - tenning - timing etc., er spesifikk for hver motor.

Jeg får sjekke videre.

Trond

Da er det vel bare å skaffe software til PC'n vår som kan omkonfigurere motorene.

Det er vel ikke sikkert at det er så lett å skaffe slik programvare, da med tanke på vårt avgiftssystem.

For øvrig kan jeg se at det er tilkoblingsmuligheter på min motor for datatilkobling, dette er sikkert for feilsøking og eventuelt avlesing av feilkoder. Kanskje det er for oppgradering….

Heisann

Skal ikkje utgi meg for å vere noen motormann :lol: ,men da jeg var hos Askvik Maritim for å kjøpe ny

båt i høst :cool: vurderte vi også 605 explorer med Otimax motor .

En av mekanikere der anbefalte oss i så fall å kjøpe 150 hk da den faktisk bråkte mindre .......... :confused: grunnen til dette var at det satt en annen type KOMPRESSOR i denne en i 135 hk utgaven.

Mvh

Sveno

Heisann

Skal ikkje utgi meg for å vere noen motormann :lol: ,men da jeg var hos Askvik Maritim for å kjøpe ny

båt i høst :cool: vurderte vi også 605 explorer med Otimax motor .

En av mekanikere der anbefalte oss i så fall å kjøpe 150 hk da den faktisk bråkte mindre .......... :confused: grunnen til dette var at det satt en annen type KOMPRESSOR i denne en i 135 hk utgaven.

Mvh

Sveno

Er nok ikke helt utenkelig det Sveno, Optimax 135 er ikke helt stille nei ... :cryin:

Trond

Redigert av Svenning (see edit history)

KOMPRESSOR ??

Forklar en uvitende nysgjerrigper... :crazy:

Kompressor har jeg også på min motor......

Kompressoren komprimerer ikke luft som vi forbinder med en kompressor, men den komprimerer bensinen til et høyt trykk. Dette høye bensintrykket presses igjennom innsprøytningsdysene slik at optimal forstøvning finner sted.

Trur Optimax bruker samme prinsippet som Yamaha.

Kompressoren er remdrevet fra veivakslingen og bråker noe....

Sjekk denne linken fra ViMenn:

http://www.vimenn.com/?article_id=18830&the_phrase=Yamarin

Generelt ville jeg vært litt skeptisk til å lase ned software fra internett og forsøke å putte det inn i styringsboksen på motoren. Da må man i så fall være helt sikker på at det er samme motor med ulik motorstyring som utgjør forskjellen i hk.

To eksempler fra bilverden

Volvo D5 motor leveres med 130 hk og 160 hk - motorene er identiske (er det skrevet i bilblader). Da kan man oppgradere motoren ved å bytte motorstyring.

VAG's 1,8T ble for noen år siden levert i en 150 hk versjon og en 180 hk versjon. Motorene er til stor del de samme - men bl.a. veivhjulet og deler i toppen er ikke like.

Til de fleste bilmotorer med overladning (kompressor eller turbo) finnes det i dag et uttall av trimchipper å kjøpe. Det finnes også til enkelte "suge" motoerer. I de fleste motorstyringer til bil sitter motorstyringsprogrammet i en EPROM brikke som er loddet fast på et kretskort. For å chippe bilen må denne brikken fjernes og erstattes med en brikke med annet motorstyringsprogram som loddes inn der den originale brikken satt. Svenske BSR har lansert trimmingssystemer som brukes via bilens OBD kontakt (OnBoard Diagnosis) - da bør man ikke bytte chip - men setter en liten datamaskin inn i datakontakten som verkstedet bruker og laster inn programmet.

Om du søker på internett så kan du også finne trim chip til båtmotorer. Jeg har sett en tysk produsent som leverer chip til Volvo's KAD motorer.

Av sikkerhets hensyn vil jeg selv aldri chippe en båtmotor. Motoren i båten er i lant større grad en sikkerhetsfaktor enn på bilen. Med en bil kan man stoppe på veikanten om motoren stopper. Det kan man ikke med en båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Generelt ville jeg vært litt skeptisk til å lase ned software fra internett og forsøke å putte det inn i styringsboksen på motoren. Da må man i så fall være helt sikker på at det er samme motor med ulik motorstyring som utgjør forskjellen i hk.

To eksempler fra bilverden

Volvo D5 motor leveres med 130 hk og 160 hk - motorene er identiske (er det skrevet i bilblader). Da kan man oppgradere motoren ved å bytte motorstyring.

VAG's 1,8T ble for noen år siden levert i en 150 hk versjon og en 180 hk versjon. Motorene er til stor del de samme - men bl.a. veivhjulet og deler i toppen er ikke like.

Til de fleste bilmotorer med overladning (kompressor eller turbo) finnes det i dag et uttall av trimchipper å kjøpe. Det finnes også til enkelte "sutge" motoerer.

Om du søker på internett så kan du også finne trim chip til båtmotorer. Jeg har sett en tysk produsent som leverer chip til Volvo's KAD motorer.

Av sikkerhets hensyn vil jeg selv aldri chippe en båtmotor. Motoren i båten er i lant større grad en sikkerhetsfaktor enn på bilen. Med en bil kan man stoppe på veikanten om motoren stopper. Det kan man ikke med en båt.

Nå kjenner jeg Volvo miljøet veldig godt, det sies at 80 - 90% av alle Volvoer som stopper langs våre veier (akutt motorstopp) er "chippet". Tenk over dette dersom man har tenkt å gjøre dette på båtmotoren.

Har hørt litt av hvert om chip-trimming. Primært har det bare noen hensikt på turbo-motorer med elektronisk styrt ladetrykk. Fordi det er det økte ladetrykket som gir mer effekt. En motor uten noen form for lading oppnår du minimalt med effektøkning. På kompressormotorer for eks. til MB. CDI eller Kompressor-maskinene. Så må du dreve om remhjulet til kompressoren slik at du øker ladetrykket. Er det en bensinmotor kan 98-oktan i kombinasjon med økt fortenning som må mappes på chip, slik at det passer alle turtall gi økt effekt, (ikke noe man gjør selv på dagens biler). Når det gjelder HPDI pumpa på Yamaha så trodde jeg det bare var en drivstoffpumpe som gir ekstra høyt trykk ca. 1000psi ?? Kan kanskje sammenlignes med en dieselpumpe??

Når det gjelder HPDI pumpa på Yamaha så trodde jeg det bare var en drivstoffpumpe som gir ekstra høyt trykk ca. 1000psi  ?? Kan kanskje sammenlignes med en dieselpumpe??

Uyklipp fra denne link:

http://www.vimenn.com/?article_id=18830&the_phrase=Yamarin

Yamaha 150 HPDI:

Yamaha skryter av at deres system, som minner mistenkelig om det Mitsubishi bruker til sine GDI-bensinmotorer, arbeider med et trykk som er mye høyere enn Ficht og Optimax. Yamahas bensinløsning består av en sentral pumpe som øker trykket i bensinsystemet til 50 bar. Fra denne pumpen ledes bensin ut i to rør – et til hver side av V6-blokken. Rørene er koblet til elektronisk styrte ventiler som sørger for at hver enkelt sylinder mates med den bensinmengden den har behov for.

Ja, da er det nok den spesielle drivstoffpumpa og at drivstoffet sprøytes direkte inn i sylinderen under kompresjonsslaget som er "cluet" her. Hvis jeg ikke har dratt helt på vidda nå.

En ting jeg ikke skjønner forskjell på, er vanlig HPDI og V-Max HPDI, for motorene ser jo helt like ut på papiret. Bare at V-Max har den "tøffe" spoileren :yesnod: på motorkassen. :smiley:

Redigert av Brutus (see edit history)

Ja, da er det nok den spesielle drivstoffpumpa og at drivstoffet sprøytes direkte inn i sylinderen under kompresjonsslaget som er "cluet" her. Hvis jeg ikke har dratt helt på vidda nå.

En ting jeg ikke skjønner forskjell på, er vanlig HPDI og V-Max HPDI, for motorene ser jo helt like ut på papiret. Bare at V-Max har den "tøffe" spoileren :yesnod:  på motorkassen.  :smiley:

Hei Brutus

På båtmessa i år fikk jeg pris på vanlig HPDI pga at de sa at vanlig HPDI og Vmax var det samme, men prisen var ikke det samme, Vmax kostet (trur jeg) ca 8.000,- mere en vanlig HPDI.

Hva som egenlig er forskjellig er jeg ikke sikker på, men det jeg kan se ut i fra spesifikkasjonene er utvekslingen (Gear Ratio) er noe forskjellig. Vanlig HPDI har 14:26 (1.86) og Vmax har 14:28 (2.0). Vmax veier 3 Kg lettere.

Link:

http://www.yamaha-motor.com/products/subca...eries&scat=HPDI

http://www.yamaha-motor.com/products/subca...eries&scat=HPDI

Jeg er veldig enig Bitteliten. Jeg ville heller ikke trimme en båtmotor uten å være helt sikker på at resultatet gir tilsvarende sikkerhet som originalt. :nono:

Og, som Volvoeier har jeg tunet to tidligere biler jeg har hatt. Begge med turbo og meget godt resultat. I tillegg til ytelsesforbedringen var det mest merkbare at bilen ble vesentlig bedre i overgangslast situasjoner, samt at akselrasjon ble mykere. (Mapping av optimale kurver ble gjort tettere og bedre. :yesnod:

Hvis jeg skulle finne på å gjøre noe tilsvarende med min Optimax 135 (på en Askeladden 605 Explorer), så ville det kun skje hvis (når?) jeg var helt sikker på at resultatet ble identisk med en Optimax 150. Mao. at den SW kode vi lastet inn var original Mercury kode.

Trond

Redigert av Svenning (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...