Jump to content

VP AQ151A, hva kan kjøpes av bildeler til denne motoren?


tomzern

Recommended Posts

Hei!

 

Skal snart igang med å kjøpe pakninger, vannpumpe etc. til motoren min, så lurer jeg på om det er noe materialforskjeller eller andre forskjeller i deler som passer til både bilmotor og til båtmotor?

 

Kort og greit; kan jeg kjøpe fullt pakningssett, vannpumpe, registerreim osv på biltema/torshov?

 

Mvh Tomzern

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

søker du på AQ 140/145 eller B20/B21 vil du finne tonnevis av info om dette.

Kort oppsummert, mange deler går om hverandre, pass dog på deler som kan lage gnister. Det sier at dynamoer og startere er marinesert (gnistsikret) uten at jeg vet noe mer om det.

I en bensinbåt som fort kan legge bensindamp i bunnen av motorrommet, gir jo dette ett poeng, så jeg velger å tro at det er ett poeng der.

Pakninger bør du kjøpe mariniserte, da disse er beregnet for å tåle saltvann. Gjelder spesielt for toppakningene. Mange av de andre er jo lette å bytte, skulle de tæres bort. Reimer går fint med bildelene, kjøp gjerne en rem ekstra til reserve. Oljefilter må du sjekke opp, da disse ofte er større i båtmotorer enn bilmotorer.

Link to post
Share on other sites

Pakninger til motoren er like som på bil, ettersom motoren er ferskvannkjølt og ikke trenger rustfrie innlegg osv.

Pakninger til saltvannsystemet må selvfølgelig kjøpes utenom.

 

Vannpumpe fra bil kan normalt brukes på ferskvannkjølt motor, men på noen av disse VP motorene er det en annen type vannpumpe enn på bilmotorene, så pass på at den er lik.

Oljefilter er normalt likt.

 

I utgangspunktet er det saltvannsystemet og det elektriske som er forskjellig. Og dynamo, starter, fordeler osv. må være godkjent for marinebruk.

Link to post
Share on other sites

...Så de rådene til adeneo kan du trygt følge.

 

Si ikke det. jeg tar stadig feil.

Det var blant annet den gangen i '72 som jeg trodde at den overliggende pinjongfjæra på B16 var lik som stempelrotatorfjørbukken i B18 santa.gif

 

Normalt er det som Jori sier at pakninger bør være beregnet på saltvann, men på en ferskvannkjølt motor så er det samme frostvæsken som på bil som går igjennom ferskvannsystemet, så der kan det brukes pumper, pakninger og alt annet fra bil, igjen da kun så lenge det ikke er i saltvannsystemet, og forutsatt at det er likt.

 

Kjøp et slipesett hos nærmeste bildelesjappe til motoren så kommer du langt Tomzern, og sjekk nøye at vannpumpen er lik, da det som sagt er noen av de gamle rødblokkene som har forskjellige pumper på bil/båt, men jeg husker hvilke motorer det gjelder i farten.

Link to post
Share on other sites

tomzern, nå var du heldig. En av forumets store motoreksperter har svart deg (det er ikke Jori). Så de rådene til adeneo kan du trygt følge.

 

Hehe, adeneo har hjulpet meg hittil, han slutter aldri å imponere med kunnskapen sin;) Så der fikk du den adeneo=)

 

 

Si ikke det. jeg tar stadig feil.

Det var blant annet den gangen i '72 som jeg trodde at den overliggende pinjongfjæra på B16 var lik som stempelrotatorfjørbukken i B18 santa.gif

 

Normalt er det som Jori sier at pakninger bør være beregnet på saltvann, men på en ferskvannkjølt motor så er det samme frostvæsken som på bil som går igjennom ferskvannsystemet, så der kan det brukes pumper, pakninger og alt annet fra bil, igjen da kun så lenge det ikke er i saltvannsystemet, og forutsatt at det er likt.

 

Kjøp et slipesett hos nærmeste bildelesjappe til motoren så kommer du langt Tomzern, og sjekk nøye at vannpumpen er lik, da det som sagt er noen av de gamle rødblokkene som har forskjellige pumper på bil/båt, men jeg husker hvilke motorer det gjelder i farten.

 

Hehe, hvis det var siste gang du tok feil, så vil jeg tro du er ganske sikker nå!;)

 

Regnet med at pakningene var like ja, ville bare være sikker. Tenkte det samme, for på mercruiser var det marinepakninger, men den var jo også saltvannskjølt.

 

Da blir det pakninger på biltema, så skal jeg sjekke vannpumpene grundig:)

 

Takk for svar folkens!

 

Mvh tomzern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...