Sjeldenutpå Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 De aller fleste båtplasspenger puttes rett i lomma, så hvorfor skal kommunene sitte å se på utleie i stor stil uten beskatning? Det burde vert inteks-skatt på båtplass-utleie, og ikkje eiendomsskatt. Det bør virkelig være unødvendig å betale skatt av egen brygge til egen båt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
CB. Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Synes alle klager på høye båtplass priser, dersom en ønsker skatt på dette betyr det at prisene blir enda høyere. Undrer meg litt over noen båtfolk til tider. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
succes 42 1980 Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Fri helsetjeneste har alle de skandinaviske landa. Det skulle vel bare mangle med den skatten vi har. USA har ikke det men di har 12 prosent skatt mener jeg. Har en kamerat som jobber i USA men bor i Norge. Han betaler ikke for helsetjeneste og pensjon i Norge. Tror det var 9 prosent tilsammen som de trekker i fra på skatten hannes. Så han betaler 27 prosent her i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Det bør virkelig være unødvendig å betale skatt av egen brygge til egen båt Hadde jeg hatt egen brygge til egen båt ville jeg selvsagt vært heeeelt enig med deg. Ingen skal komme her og komme her når de heller skulle gått der.(Krev inn skatt av naboen i stedet for). Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Da er det jo bare å flytte til Sverige f.eks å jobbe der i steden så får du bedre råd Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
succes 42 1980 Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Ja fru Jacobsen :-) har jobbet i Sverige men bodd i Norge min andre halvdel ville ikke flytte så det ble tongvint og jobbe i et annet land. Men hadde det stått på meg hadde vi vel bodd i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 (redigert) USA har ikke det men di har 12 prosent skatt mener jeg. De har federal tax, state tax og local tax mange steder så i sum blir det ikke så rent lite og i allefall ikke 12%! Og eiendomsskatten USA er ikke rent liten. Vurderte en stund å kjøpe noe i Florida, men i prisklassen vi så på (3/400.000 dollar) så ville det gi 50.000 i året i eiendomsskatt i Fort Lauderdale! Og hva tror du helsetjenestene der koster, hvis man har råd til det da! Uttrykt i prosent av BNP så bruker man dobbelt så mye på helsetjenester der som her og det til tross for at rundt 20% ikke har noen dekning i det hele tatt og mange andre har en dekning som er svært dårlig sett med norske øyne. Og hvis noen har interesse av fakta så kan de lese rapporten her fra OECD og se litt på hvordan det er i USA: http://www.oecd.org/dataoecd/47/2/41528678.pdf Redigert 22.Desember.2011 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MT. Svart 22.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Siden vi allerede er inne på både helsetjenester og vei: Siden starten av 2007 har antall ansatte i Statens Vegvesen økt med 1473 . I følge etatens egne tall har det i år kommet 159 nye veibyråkrater, mens det er syv færre ansatte i avdelingen for drift og vedlikehold. - Regjeringen skryter av at at de bevilger mer penger til vei. Men de bruker ikke emr penger på asfalt. De bruker mer penger på veiadministrasjon, sier Høyres transportpolitiske talsmann Øyvind Halleraker til VG. http://politisk.tv2.no/nyheter/flere-veibyrakrater-mindre-vei/ Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Lars H. Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Mener det var en sak rundt skattelegging av oljearbeiderne i Nordsjøen for en del år siden (30?) som minner om denne. De som arbeidet på plattformer som sto på bunnen ble skattelagt som industriarbeidere på landjorda siden de var på "landfast" installasjon. De som var på flytende installasjon ble skattelagt som sjømenn på båt siden de ikke var på landfast installasjon. Selv om de var ankret på stedet. Husker jeg riktig? Hvordan det var for 30 år siden, vet jeg ikke, men da jeg jobbet på Ocean Traveler for over 40 år siden, fikk vi i hvert fall ikke sjømannskatt. Ocean Traveler som var en "semi submersible rig" hadde nemlig ikke eget fremdriftsmasineri og var registrert under betegnelsen D/B Ocean Traveler der D/B sto for "drilling barge", altså borelekter. Så at den fløt halvt nedsenket, kvalifiserte ikke til sjømannskatt. Lars H. webmaster for oljepionerene.no Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
succes 42 1980 Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Mouche sikker mye variasjon på skatt kommer vel ann på vilke stat du bor i. Sier ikke at USA et et bedre land en Norge og bo i kunne ikke tenkt meg og bo der. Men vi har et venne par som bor i denton. Han sa han hadde 12 prosent jobben hadde sykeforsikring som dekker han og hans familie han jobber som brannmann i anapolis. Der vor de bor er det ikke eiendomskatt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 I USA er brannmenn en priviligert rase både med hensyn til lønn, forsikringer og pensjon. Alle må betale federal tax og state tax, men de lokale taxes varierer. Steder som hverken har local tax eller propertytax tviler jeg nesten på finnes for hvordan finansierer de da skoler, brannstasjoner osv? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 enkelte her glemmer ein øyeblikk at det er ingen penger i omløp ved egen brygge. Ved utleie er det penger i omløp så da vil det være naturlig å skatte. Vi bor i velferd og nokon må betale det. Det er spleiselag. Eg leier av privat mann som har bryggene med i selskap og skatter av det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kalle74 Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Hvordan det var for 30 år siden, vet jeg ikke, men da jeg jobbet på Ocean Traveler for over 40 år siden, fikk vi i hvert fall ikke sjømannskatt. Ocean Traveler som var en "semi submersible rig" hadde nemlig ikke eget fremdriftsmasineri og var registrert under betegnelsen D/B Ocean Traveler der D/B sto for "drilling barge", altså borelekter. Så at den fløt halvt nedsenket, kvalifiserte ikke til sjømannskatt. Lars H. webmaster for oljepionerene.no Sjømannsfradrag for jobb på SSDR (semi submersibel drilling rig) ble fjernet i 1999. Husker det var mange lite fornøyde sjeler ombord når det ble kjent. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
succes 42 1980 Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Nok om USA har ikke noe med flytebryggene her i Norge. De som driver med utleie av flytebrygger må jo skatte av inntekter. Men eiendomskatt oppe på det synes jeg er feil. Det ser ut som mange her synes det er greit med avgifter Rare greier. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 5 % ned på momsen, billigere båt,motor, utstyr, økt salg som igjen medfører økte skatteinntekter. Problem løst. Hysj, slikt må du ikke si høyt. Mange mener jo at økte skatter er løsningen på alt... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 De som driver med utleie av flytebrygger må jo skatte av inntekter. Noen gjør nok det ja når det er påkrevd med en kvitering i alle fall. Men eiendomskatt oppe på det synes jeg er feil. Skulle jeg velge mellom eiendomsskatt på bolig og flytebrygger så ville jeg kun fritatt boliger for det har man mest behov for. (Og så har jeg heller ikke flytebrygge så det passer meg fint). Det ser ut som mange her synes det er greit med avgifter Rare greier. Det er vel heller det at vi ønsker skatter og avgifter på det som ikke berører oss selv tror jeg. Og så burde det kanskje vært noen justeringer fra myndighetenes side etter hvert som livssituasjonen endre seg. det ville nok vært mest perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 [quote name='Ole Petter' timestamp='1324569962' post='1233475 Det er vel heller det at vi ønsker skatter og avgifter på det som ikke berører oss selv tror jeg. Og så burde det kanskje vært noen justeringer fra myndighetenes side etter hvert som livssituasjonen endre seg. det ville nok vært mest perfekt. En annen måte å uttrykke dette på er; reinspikka egoisme! Jeg vil ha det, men alle andre kan få betale for det, eller noe sånt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
argghhh Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Er egentlig privatLeid / eid båtplass en gode vi får av kommunen Mouche ? Høres sånn ut på deg . Det er nok bare nok spene og sutte på for staten . Skatt for opplag på land kan nok forsvares for det er fast eiendom men å skattelegge vannet båten ligger på blir litt drøyt . Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Er egentlig privatLeid / eid båtplass en gode vi får av kommunen Mouche ? Hvis den er eid så har du vel kjøpt den, men er den leid så kan det f.eks være på kommunens grunn som kommunen har stilt til disposisjon helt gratis. Slik er det hvor jeg har båtplass, men den kostet 120.000 i innskudd = selvkost. Skulle bare mangle at jeg ikke betalte dette selv selv om jeg ser at enkelte mener at båtliv skal være på blå resept og sågar synes å mene det på alvor. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
"Mathilde" Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Generelt kan man vel si at skattepengene må komme fra et sted, og da er det noen som mener at det er greit å beskatte luksus. Så kan noen mene at en båtplass ikke er luksus, men noe helt nødvendig - på lik linje med mat, klær og medisiner. Så da er det vel bedre (les enklere) å beskatte de eldre, de yngste, eller i det hele tatt de mindre resurssterke som ikke er like flinke til å tale sin sak eller har tyngde nok til å nå frem. Kjempelurt! Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 24.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2011 Det er flere områder det kan kuttes utgifter uten at det går på eldreomsorgen osv. Hadde det vært så enkelt så. De største fakkeltogene jeg har opplevd som lokalpolitiker handlet om penger til skole og den ikke lovpålagte idretten. Et lokalsamfunn består av langt mer enn kun eldreomsorg. Og et parti som kun satser på det ville ikke fått mange stemmer over tid.. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mouche Svart 24.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2011 Begrepene lovpålagt versus ikke lovpålagt, er nok begreper som folk flest ikke tar helt innover seg når det kommer til krav på hva fellesskapet skal bidra med og gjøre for man/en/seg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 24.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2011 Mener det var en sak rundt skattelegging av oljearbeiderne i Nordsjøen for en del år siden (30?) som minner om denne. De som arbeidet på plattformer som sto på bunnen ble skattelagt som industriarbeidere på landjorda siden de var på "landfast" installasjon. De som var på flytende installasjon ble skattelagt som sjømenn på båt siden de ikke var på landfast installasjon. Selv om de var ankret på stedet. Husker jeg riktig? Hvordan endte det opp? Du husker riktig. Og slik er det vel fremdeles. Men nå blir i hvertfall de som jobber på faste installasjoner skattet for fri kost i tillegg. Den gangen jeg jobbet på Frigg, så fikk vi delvis engelsk skatt. Her ble det en del penger å hente. Via skattekontorene i Stavanger og East Kilbride. Rart hva som dukker opp fra glemselens dunkle irrganger. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 24.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2011 Begrepene lovpålagt versus ikke lovpålagt, er nok begreper som folk flest ikke tar helt innover seg når det kommer til krav på hva fellesskapet skal bidra med og gjøre for man/en/seg! Så sant, så sant. Er ikke lett for oss politikere heller det der. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sitrin Svart 24.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2011 Er vel lite tvil om at Norge har et meget høyt skatte og avgiftsnivå og har god fortjeneste på oljen som pumpes opp. Er det ikke for lettvint å skrive/si at det er så vanskelig for lokalpolitikerne fordi det er så mye man må bruke penger på og da blir det så vanskelig så det må bare bli sånn. Jeg ser stadig i nyhetene om offentlig undødig bruk av penger uten at det er til skole, helse eller andre nødvendige oppgaver, samt urasjonell drift av offentlige tjenester. Kanskje man skulle sett på andre land og bransjer som kan og klarer seg uten å kreve så store skatter eller øker prisene sine høyt på sine produkter. Hvor skal dette ende? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.