Jump to content

Eiendomsskatt på båtplass og opplagsplass

MT.

Recommended Posts

Saken har versert i rettssystemet siden 2007. Sarpsborg kommune ønsket å kreve inn eiendomsskatt for flytebrygger og båtopplagsplasser.

Sju parter gikk til sak mot Sarpsborg kommune, for å få omgjort vedtaket, men kommunen fikk medhold i Sarpsborg tingrett.

Dommen vil få konsekvenser for båtfolk over hele landet. Lagmannsretten skriver at de er kjent med at flere kommuner sitter på gjerdet og avventer resultatet av dommen før de innfører eiendomsskatt på flytebrygger.

http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17924710

Heia Norge.

:flag:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Næringsliv, foreninger og lag kan ikke dekke dette av egen lomme. De må hente inntekter fra kundene, altså blir det kundene/ leietakerne som betaler til slutt uansett.

Ja, hva er nytt eller rart med det? Er det ikke slik med alle som tar seg betalt for varer og/eller tjenester?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvis det skal betales eiendomsskatt for flytebrygger blir bryggene da definert som fast eiendom? Kan de da brukes som sikkerhet ved lån? Kan da folk som bor i båtene sine få registrert bostedadresse f.eks. "brygge G24, Hundvåg havn" i steden for bare en postboks og statusen UFB? Eller må båtplassene godkjennes på lik linje med "lovlige" boliger?

Nok en luksusskatt. Lurer på når grensen er nådd for hva folk kan gå med på av beskatning og avgifter. Klart, et sted må de jo få inn tapte avgifter for alle elbilene som summer rundt :rolleyes:

Jeg skjønner ikke helt logikken til kemneren når han sammenligner flytebrygger med laksemerder. En laksemerd er kun for å fylle kontoen til eieren av oppdretsanlegget, mens en grunneier som har flytebrygger bidrar til at skjærgården benyttes. Gevinsten er også atsronomisk i forhold til å leie ut bryggeplasser. Å trekke en sammeligning mellom disse næringene vitner vel mer om kommunens frenetiske ønsker om mere kroner i kassa. Jeg har vel, inntil nå, trodd at vi faktisk ønsket at almuen skulle benytte vår fantastiske skjærgård.

Jajaja... da tar vel hele landet etter nå da, som det er fattet dom i saken. :thumbsdown:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Sitat fra Hvaler-ordfører Eivind Norman Borge:

Flytebryggeskatten i nabokommunen får Sarpsborg til i virke desperate i sin higen etter høyere inntekter.

- Kommunene burde lære seg hvor mye penger de har i stedet for å lete med lys og lykte etter potensielle nye skatteinntekter, slik at de kan skru opp forbruket. På Hvaler har vi verken eiendomsskatt på flytebrygger eller fast eiendom, men jeg tror ikke innbyggerne mener de har dårligere tilbud her.

Sitat slutt.

Som f.eks den vanvittige rustkolossen langs E-6, bedre kjent som Solberg-tårnet. Å bruke så mange millioner kroner på noe så totalt ubrukelig og stygt som dette "byggverket" vitner vel mest om at det finnes endel politikere som bør sendes på kurs. HEIA SARPSBORG, bruke penger på tull kan vi...

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Jeg er lokalpolitiker, og slik sett en idiot. Føler meg også ofte som en, når jeg sitter på sene møter og forvalter manglende penger til alt som folk vil ha av goder. Jeg er også sterkt i mot eiendomsskatt. Noe av det mest usosiale skatt som finnes, da den ikke skattelegger folk etter evne. Du riskerer å selge familieeiendommen du har arvet, hvis det viser seg at området huset ligger i har blitt "dyrt".

Når denne skatten først er innført, så ser jeg derimot ingen grunn til at havneanlegg og eierandeler i slike skal fritas.

Som sagt; Jeg er nok en idiot :flag:

Redigert av Puffen (see edit history)

De kan heller forvalte pengene de har på en bedre måte . Jeg betaler de skattene jeg må . En liten sak fra min kommune :TK Kritiansund kommune er på robek lista . For og ikke snakke om det nye operahuset som skal bygges . Men eldre på gamlehjemmet får ikke det stellet de skal ha og skolene står på gammel vane . Det er snakk om og bruke det man har på best mulig måte .

Jeg kan ikke bare gå ned til leieboeren og kreve mer i husleie for at jeg har lyst på ny pc .

Redigert av argghhh (see edit history)

Når denne skatten først er innført, så ser jeg derimot ingen grunn til at havneanlegg og eierandeler i slike skal fritas.

Som sagt; Jeg er nok en idiot :flag:

Eiendomsskatt på rekreasjon blir dette. Bryggeier hverken kan eller vil spandere denne ekstrautgiften på oss leietakere, og dermed er det vi som indirekte blir beskattet. Kan det være så vanskelig for en politiker å se det? :headbang:

Så om du synes dette er greit, så er du nok en idiot :cheers_wine:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Neida, overhodet ikke, men den "leksa" er ganske kjedelig å høre på og dessuten så er politikk bannlyst på dette forumet.

Ja det er ganske kjedelig og høre på mouche , men det blir ikke mindre sant av den grunn . Hele poenget var at de har 51 mill til en sportsarena og gud vet hvor mange mill til en opera . Men dårlig råd til viktige ting har de og det sier jeg ikke noe på ! Da var jeg ferdig med "leksa " :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...