MT. Startet 21.Desember.2011 Del på Facebook Startet 21.Desember.2011 Saken har versert i rettssystemet siden 2007. Sarpsborg kommune ønsket å kreve inn eiendomsskatt for flytebrygger og båtopplagsplasser. Sju parter gikk til sak mot Sarpsborg kommune, for å få omgjort vedtaket, men kommunen fikk medhold i Sarpsborg tingrett. Dommen vil få konsekvenser for båtfolk over hele landet. Lagmannsretten skriver at de er kjent med at flere kommuner sitter på gjerdet og avventer resultatet av dommen før de innfører eiendomsskatt på flytebrygger. http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17924710 Heia Norge. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
"Mathilde" Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Pussig at man definerer flytebrygger som fast eiendom. Men uansett gjelder vel dette bare dem som eier båtplassen, og ikke dem som leier? Hva men dem som har bryggeplass gjennom sin båtforening. Her blir det vel foreningen som må skatte, dersom de eier tomten da - eller? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 21.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Næringsliv, foreninger og lag kan ikke dekke dette av egen lomme. De må hente inntekter fra kundene, altså blir det kundene/ leietakerne som betaler til slutt uansett. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
"Mathilde" Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Ja, tenker man sånn så blir jo den logiske konsekvens at man betaler til seg selv da. Skatten skal jo komme oss alle til gode, både deg og meg Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Næringsliv, foreninger og lag kan ikke dekke dette av egen lomme. De må hente inntekter fra kundene, altså blir det kundene/ leietakerne som betaler til slutt uansett. Ja, hva er nytt eller rart med det? Er det ikke slik med alle som tar seg betalt for varer og/eller tjenester? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sitrin Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Hva blir det neste? Båtpass brikker for å passere forsjellige steder. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Faxen Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 HYSJ! Må ikke fremme slike forslag. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hakkannen Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Hvis det skal betales eiendomsskatt for flytebrygger blir bryggene da definert som fast eiendom? Kan de da brukes som sikkerhet ved lån? Kan da folk som bor i båtene sine få registrert bostedadresse f.eks. "brygge G24, Hundvåg havn" i steden for bare en postboks og statusen UFB? Eller må båtplassene godkjennes på lik linje med "lovlige" boliger? Nok en luksusskatt. Lurer på når grensen er nådd for hva folk kan gå med på av beskatning og avgifter. Klart, et sted må de jo få inn tapte avgifter for alle elbilene som summer rundt Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 En tråd om det samme fra juni 2010: https://baatplassen.no/i/topic/69351-eiendomsskatt-paa-flytebrygger-i-sarpsborg-rettferdig/page__p__975368__hl__eiendomsskatt__fromsearch__1#entry975368 Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 (redigert) Jeg skjønner ikke helt logikken til kemneren når han sammenligner flytebrygger med laksemerder. En laksemerd er kun for å fylle kontoen til eieren av oppdretsanlegget, mens en grunneier som har flytebrygger bidrar til at skjærgården benyttes. Gevinsten er også atsronomisk i forhold til å leie ut bryggeplasser. Å trekke en sammeligning mellom disse næringene vitner vel mer om kommunens frenetiske ønsker om mere kroner i kassa. Jeg har vel, inntil nå, trodd at vi faktisk ønsket at almuen skulle benytte vår fantastiske skjærgård. Jajaja... da tar vel hele landet etter nå da, som det er fattet dom i saken. Redigert 21.Desember.2011 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Mix Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Gratulerer Sarpsborg Kommune... Hva er det egentlig med disse sarpingene ? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 (redigert) Sitat fra Hvaler-ordfører Eivind Norman Borge: Flytebryggeskatten i nabokommunen får Sarpsborg til i virke desperate i sin higen etter høyere inntekter. - Kommunene burde lære seg hvor mye penger de har i stedet for å lete med lys og lykte etter potensielle nye skatteinntekter, slik at de kan skru opp forbruket. På Hvaler har vi verken eiendomsskatt på flytebrygger eller fast eiendom, men jeg tror ikke innbyggerne mener de har dårligere tilbud her. Sitat slutt. Som f.eks den vanvittige rustkolossen langs E-6, bedre kjent som Solberg-tårnet. Å bruke så mange millioner kroner på noe så totalt ubrukelig og stygt som dette "byggverket" vitner vel mest om at det finnes endel politikere som bør sendes på kurs. HEIA SARPSBORG, bruke penger på tull kan vi... Redigert 21.Desember.2011 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Faxen Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Solbergtårnet, vilken "idiot" greide å få gjennomført det. Hva er vitsen, utsikt? Kafeen er stengt, blir vel aldri åpnet igjen??! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Puffen Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 (redigert) Jeg er lokalpolitiker, og slik sett en idiot. Føler meg også ofte som en, når jeg sitter på sene møter og forvalter manglende penger til alt som folk vil ha av goder. Jeg er også sterkt i mot eiendomsskatt. Noe av det mest usosiale skatt som finnes, da den ikke skattelegger folk etter evne. Du riskerer å selge familieeiendommen du har arvet, hvis det viser seg at området huset ligger i har blitt "dyrt". Når denne skatten først er innført, så ser jeg derimot ingen grunn til at havneanlegg og eierandeler i slike skal fritas. Som sagt; Jeg er nok en idiot Redigert 21.Desember.2011 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
argghhh Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Skal jeg spå en Årsavgift på fritidsbåter innen 5 år ? En årlig EU kontroll kan nok skaffe litt MVA kroner . Skal si ifra til arbeidsgiver at lønnen min kan settes rett inn på statens sin konto . Når får Stat og kommuner nok egentlig ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Det er vel ikke mange av landets 450 kommuner som har nok? Og alle klager jo stort sett over alt, men å bidra med mere får "andre" gjøre, bare ikke meg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
argghhh Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 (redigert) De kan heller forvalte pengene de har på en bedre måte . Jeg betaler de skattene jeg må . En liten sak fra min kommune :TK Kritiansund kommune er på robek lista . For og ikke snakke om det nye operahuset som skal bygges . Men eldre på gamlehjemmet får ikke det stellet de skal ha og skolene står på gammel vane . Det er snakk om og bruke det man har på best mulig måte . Jeg kan ikke bare gå ned til leieboeren og kreve mer i husleie for at jeg har lyst på ny pc . Redigert 21.Desember.2011 av argghhh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 (redigert) Når denne skatten først er innført, så ser jeg derimot ingen grunn til at havneanlegg og eierandeler i slike skal fritas. Som sagt; Jeg er nok en idiot Eiendomsskatt på rekreasjon blir dette. Bryggeier hverken kan eller vil spandere denne ekstrautgiften på oss leietakere, og dermed er det vi som indirekte blir beskattet. Kan det være så vanskelig for en politiker å se det? Så om du synes dette er greit, så er du nok en idiot Redigert 21.Desember.2011 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Mouche Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 For og ikke snakke om det nye operahuset som skal bygges . Men eldre på gamlehjemmet får ikke det stellet de skal ha og skolene står på gammel vane . Det er snakk om og bruke det man har på best mulig måte . Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
argghhh Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Fakta kjeder deg skjønner jeg . Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Den enkleste sågar billigste løsningen for å slippe eiendomskatt på båtplass er rett og slett å montere en påhenger i enden av bryggen og derved registrere bryggen som båt. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
argghhh Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Den var ikke dum Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Fakta kjeder deg skjønner jeg . Neida, overhodet ikke, men den "leksa" er ganske kjedelig å høre på og dessuten så er politikk bannlyst på dette forumet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Politikk er kun bannlyst på OT, ikke i ÅF etter hva jeg har registrert, naturligvis under forutsetning av at det har med båtliv å gjøre. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
argghhh Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Neida, overhodet ikke, men den "leksa" er ganske kjedelig å høre på og dessuten så er politikk bannlyst på dette forumet. Ja det er ganske kjedelig og høre på mouche , men det blir ikke mindre sant av den grunn . Hele poenget var at de har 51 mill til en sportsarena og gud vet hvor mange mill til en opera . Men dårlig råd til viktige ting har de og det sier jeg ikke noe på ! Da var jeg ferdig med "leksa " Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.