Jump to content

Eiendomsskatt på båtplass og opplagsplass

MT.

Recommended Posts

Hyggelig å se Mouche moderere seg litt juleaften og er enig om at vi faktisk har et veldig høyt skatte og avgiftsnivå, spesielt avgifter og sågar i forhold til de land vi ønsker og sammenligne oss med. Regner med men er ikke sikker på om Sverige og Danmark faller inn under denne gruppen Mouche fokuserer vi bør sammenligne oss med, Siden det er juleaften velger jeg å tro at så er tilfelle, dog ikke betinget av... :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Bra noen står på med lokalpolitikken.

Andre aktuelle land jeg har vurdert er i forbindelse med bosetting og jobb er: Sverige, Tyskland og Sveits.

Utfordringen er at de ikke har så fin kyst som oss (Svenske vestkysten er bra). :flag:

Tross uenigheter som vel alltid vil være innenfor skatter og avgifter. God jul :santcheers:

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Interessant diskusjon dette. Må bare si at jeg i utgangspunktet har en meget sosial instilling. Samtidig driver jeg en privat håndverksbedrift, med ca 25 årsverk. Det er ikke lite denne bedriften har bidratt med til statskassa gjennom årene, og bra er det. Alikevel er det ett smertepunkt for hva private kunder kan og vil betale for f.eks oppussing av ett bad. Har man en vanlig jobb, må man nå belage seg på å jobbe 4-5 timer for å få en håndverker til å jobbe en time hjemme hos seg. Man snakker om inkluderende arbeidsliv, og at alle skal ha en plass i samfunnet. Ansetter jeg en kronisk syk person, fører det til diskusjon på fakturaer, fordi kunden ikke vil betale for "halvt arbeid". Som privat aktør må man gå opp til eksamen hver dag. Kundene er nådeløse. Men hvordan er det i det offentlige? Hva med sykehjem hvor man først betaler sykepenger til den som skulle vært på jobb, deretter leier inn ekstravakt, som får overtidsbetalt. Da har man betalt for jobben 3 ganger. Sosialbudsjettene øker og øker, og alle klager. Tror ikke man bare kan bevilge seg ut av dette. Har vel noe med ledelse og kvalitetskrav å gjøre også?

Forresten trist å permittere folk, men har vært nødvendig i perioder. Så ser man at de permitterte (ikke alle) drar rett hjem og jobber svart. Finnes det noe som heter samfunnsmoral lenger?

Forøvrig.... God Jul.

Er sykefraværet minder på privat drevne sykehjem da CB, eller var det samfunnsmoralen som vil endre seg radikalt med en annet flertall på Stortinget du tiltrådte? :confused:

Forøvrig viser vel siste tall at sykefraværet har gått ned, sågar relativt betydelig hvilket kan lede tankene hen på de mange dommedagsprofetier som fremsettes av gud og hvermann og i hytt og pine? Var det en bok av Alistair MacLean som het Frykten er mitt våpen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har ingen grunn til å betvile at det er tøffe forhold i det privat næringsliv BØstrøm. Det ser forøvrig ut til at det bare blir tøffere, år for år. Større og større krav stilles til de fleste bransjer. Men tro endelig ikke at offentlige etater skjærer klar. Det er noe helt annet å være offentlig ansatt i dag enn det var for noen få år siden. Blir litt patetisk å høre de samme røstene tale for nye nedskjæringer og mer effektivitet, uten å sette seg inn i hva som allerede er gjort på ulike områder. Blir som et ekko fra fortiden, fra folk som ikke har hengt med i timen og som rett og slett ikke er oppdatert. Men jeg tror det liksom henger igjen i folkesjelen at det ALLTID er MYE å hente i det offentlige. Kanskje snart på tide å tenke nytt?

Heisann, og God Jul.

Er det noen som kjenner til virksomhetene som anket. Hvem har fått skattekravet?

Jeg sitter og lurer på en del ting her;

Hvordan defineres en "næringseiendom"?

Hvordan påvirkes en dugnadsbasert båtforening som leier tomten, men eier et anlegg, og som igjenn eies av andelshavere (de som har båtplass).

Hvem er det da som får skattekravet? Er det den enkelte andelseier, båtforeningen, eller eier av tomten? Eller ingen av delene?

Gjelder denne saken bare for kommersielle havner som fra fra før er skattepliktig, og ikke for båtforeninger som kan defineres som "frivillig organisasjon"?

Er det noen som kjenner til virksomhetene som anket. Hvem har fått skattekravet?

Skattekravet går til eier.

Hvordan defineres en "næringseiendom"?

Hvordan påvirkes en dugnadsbasert båtforening som leier tomten, men eier et anlegg, og som igjenn eies av andelshavere (de som har båtplass).

Hvem er det da som får skattekravet? Er det den enkelte andelseier, båtforeningen, eller eier av tomten? Eller ingen av delene?

Dersom kommunen har innført generell eiendomsskatt har ikke skillet mellom næring og annet noen særlig betydning. Det er verdien som skattlegges. Og det er eieren som skal betale. Det pleier å bety at leietakere får høyere leie. Den lokal foreningsbaserte båthavna må også betale.

Dersom kommunen kun benytter eiendomsskatt for næring, så skal foreninger gå klar.

mvh Knut Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...