viksund 990 Startet 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2011 Er det noen som har mening om flere små dynamoer eller en stor? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 (redigert) Er ikke sikker på om jeg skjønner spørsmålet. Skal du montere 2 dynamoer isteden for bytte ut den ene du har til en større? I såfall vil jeg anbefale det siste. Forøvrig ville jeg ha byttet overskriften på tråden hvis jeg var deg .... Redigert 22.Desember.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 22.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 (redigert) har 2 stk nå men vurderer den tredje eller skifte den ene med en større. Redigert 22.Desember.2011 av viksund 990 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 Tre dynamoer hørtes litt voldsomt ut Men du burde ihvertfall få bra redundans Men hva er egentlig behovet ditt? Jeg har vel en misstanke til at du får bedre utbytte av å bytte ut en av de to med en større + en god ekstern laderegulator, f.eks. et av Jørgs produkter Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
viksund 990 Svart 22.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 skal bare lade 2 stk forbruksbanker + startbatteri. har en pdar + 140a dynamo fra Jørg, men de ligger på kottet og kommer ikke ombord i min båt igjen. 2stk av disse dynamoene røyk i fjord den siste tok nesten fyr. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 23.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2011 Hei ! Da må du ha gjort noe rart ! PDAR'en har jo temperaturovervåking og skal slakke av om det blir varmt. -ko Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2011 Da burde du ta kontakt med Jørg...ser du ikke er så langt fra han heller så han hadde sikkert tatt turen og sett på opplegget ditt . Det må ha blitt noe feil med installasjonen for som sagt i innlegget over så skal Pdar ha temp overvåkning/ regulering Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
viksund 990 Svart 23.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2011 PDAR-en skrudde seg av den men dynamoen ble likevel varm, det luktet svidd deretter begynte ladelampa å lyse. da hadde statoren brent. dette med så høy varmeutvikling i motorrommet er skummelt og derfor ingen separat regulator hos meg. Det er veldig lite som skal til som foreksempel at sensorkabelen ryker (gnissing mot reim ol.) da er det ikke noe temp overvåkning som virker. Dessuten en så liten dynamo med så mye effekt kan få litt "pusteproblemer" . En 70a dynamo har nesten samme vifte størelse. Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 26.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Noen som har erfaring med Iskra dynamoer. holbarhet ol. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Nja.. Iskra.. Hadde en her nå som tok kvelden etter 400 timers drift. Brent og fæl.. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
logget av Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 PDAR'en har jo temperaturovervåking og skal slakke av om det blir varmt. -ko PDAR har vel ikke temperatursensor til dynamo? Jeg har forøvrig skrevet utallige innlegg om akkurat dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Hvis det er snakk om en ”small frame” dynamo med en effekt på 140 ampere så vil dette sjeldent kunne virke uten en betydelig risiko for at statoren brenner opp, i alle fall ikke i en båt med stor batterikapasitet. Løsningen vil ofte være en medium eller large frame dynamo med opptil 100 % økning i kjøleareal på stator og hus i forhold til de små dynamoene. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 PDAR har vel ikke temperatursensor til dynamo? Min PDAR har iallefall temperaturovervåking av dynamo, i tillegg er det en tempsensor på batteriet. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
logget av Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Jo det stemmer sikkert når jeg fikk tengt meg om. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Hvordan kobler du disse to dynamoene? Har du en på hver batteripakke eller kjører du begge dynamoene parrallelt uten noen form for adskillelse? Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 27.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 I utgangspunktet to helt adskilte batteribanker med en dynamo til hver, men har en bryter til "nød" hvis en dynamo ryker. Det er slik det er nå, dvs. den ene dynamoen er koblet opp med en vendebryter på start batteri også. Har ligger ufrivillig i Lillesand i 6 dager uten dynamo. det er kjedelig. Det var pdar-en og tillhørende 140A dynamoen som røyk første gangen. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Det jeg tenkte på var hvis begge sense kablene følte på samme sted så ville bare en dynamo levere av gangen. Da ville du kanskje ikke få så mye strøm som du hadde trodd. Jeg ville gått for to seprate systemer. Du burde kjøpe et tangampermeter. Det er veldig kjekt å ha. Da kan du måle hva du lader og hvor strømmen din går. Kanskje du har en feil i systemet ditt som du ikke vet om. Hvis du har plass så er jo en solcelle veldig flott å ha slik at batteriene er nogenlunde bra stand når du går ut. Jeg vil kjøpe en større solcelle til våren. Det passer vår bruk. Ellers vil jeg si jeg passer godt på strømmen min.sløser ikke. Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 28.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Jeg har alltid fulladede batterier når jeg reiser ut, ligger med landstrøm og stor lader (80a). har 75w solselle panel på den ene banken som er til kjøleboks, fryseboks og varme. Denne banken er på 580Ah agm. den andre banken er på 460 Ah vanlig hd startbatterier.denne er til resten av båten. Har montert batteribank måler på begge bankene en til hver fra victron. tenker videre en separat dynamo til hver på 100A + det samme til start, denne kan også "nødlade" de andre batteriene vis en dynamo kutter ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Det jeg tenkte på var hvis begge sense kablene følte på samme sted så ville bare en dynamo levere av gangen. Det fungerer ikke på den måten, en dynamoregulator er en av/på regulator. Det betyr at dynamoen kjøres på maks effekt inntil den innstilte spenningen (settpunktet) er nådd, da slåes ladingen av. Mao, begge dynamoene vil gi det de kan inntil batterispenningen er 14.4V. (Forutsatt at de er utstyrt med identiske regulatorer, altså at de har samme settpunkt lik 14.4V) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 en dynamoregulator er en av/på regulator. Det betyr at dynamoen kjøres på maks effekt inntil den innstilte spenningen (settpunktet) er nådd, da slåes ladingen av. Mao, begge dynamoene vil gi det de kan inntil batterispenningen er 14.4V Det fortår jeg ikke helt Amperemeteret i båten vår viser at ladestrømmen synker omvendt proporsjonalt med spenningen. Hvordan har dette seg da? Ladestrømmen slås heller aldri av. Den fortsetter å gi en viss strøm selv om battereriene her helt fulle. Er det noe vesentlig jeg har missforstått her? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 Strømmen synker fordi settpunktet er oppnådd, hvis ikke ville spenningen forsette å stige. Dette skjer ved at regulatoren slår dynamoen av og på, men på-periodene blir etterhvert kortere og kortere. Gjennomsnittsstrømmen vil etterhvert gå mot null, men som du sier, litt strøm vil det alltid gå for å holde spenningen på settpunktet. (Så lenge dette ligger over flytespenningen for et fulladet batteri, som er 12.7V for vanlige blybatterier.) "Slå-på"-spenningen ligger noe under "Slå-av" spenningen, forskjellen kalles hysterese. Eller på godt norsk, slark. Noen regulatorer har større hysterese enn andre og av/på periodene vil da ha lengre varighet. Hadde du vært rask nok i reaksjonen kunne du styrt ladingen manuelt ved å observere batterispenningen og betjene en av/på bryter for feltstrømmen i dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 Det jeg tenkte på var hvis begge sense kablene følte på samme sted så ville bare en dynamo levere av gangen. Da ville du kanskje ikke få så mye strøm som du hadde trodd. Jeg ville gått for to seprate systemer. Du burde kjøpe et tangampermeter. Det er veldig kjekt å ha. Da kan du måle hva du lader og hvor strømmen din går. Kanskje du har en feil i systemet ditt som du ikke vet om. Hvis du har plass så er jo en solcelle veldig flott å ha slik at batteriene er nogenlunde bra stand når du går ut. Jeg vil kjøpe en større solcelle til våren. Det passer vår bruk. Ellers vil jeg si jeg passer godt på strømmen min.sløser ikke. Skjedde akkurat dette med mitt system. Begge generatorene fikk sens fra samme ledning, da slo den ene seg av og bare den andre jobbet. Monterte så inn et dobbeltrele som hentet sens, fra de to forskjellige batteribankene, så fungerte begge generatorene som de skulle. Har to helt adskilte systemer med en gen til hvert. har også nødbryter for å laske sammen de to batteribankene i tilfelle en gen ryker eller man har for lite strøm til å starte. En forbruksbank til de "lette" systemene ombord, og et stort startbatteri som også forsyner vinsj og baugpropell. Dette fungerer helt utmerket, og er det første jeg kommer til å bygge om på min neste båt, om den ikke allerede er slik da. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 Skjedde akkurat dette med mitt system. Begge generatorene fikk sens fra samme ledning, da slo den ene seg av og bare den andre jobbet. Hvis dette skjer under selve oppladingsprosessen, altså opp til 14.4V er det noe som er feil med opplegget ditt. Å dedikere dynamoene til hver sin batteribank blir veldig uøkonomisk da det vil føre til nettopp det problemet du beskriver, at en dynamo må jobbe mens den andre er arbeidsløs. Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 Begge generatorene jobbet likt frem til spenninga begynnte å komme opp, så la den ene av. Merket det på at turtelleren sluttet å fungere. (Den hentet signal fra den som sluttet) Kunne også se det på V og A metrene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 Høres ut som om regulatorene har hatt forskjellig settpunkt. At turtelleren sluttet å fungerer er unormalt, regulatorene skal være konstruert for å unngå at dette kan skje. Å la den ene dynamoen være dedikert til start/baugpropell betyr i praksis at den etter noen få minutter er uvirksom, mens den egentlig kunne bidratt til å fordoble ladekapasiteten på forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.