Jump to content

Bytte dieselpumpe på ford 2715E(?), hvordan stille inn den nye?


halldor

Recommended Posts

Hei Hallodor.

 

Har motor med samme symptomer. Brukte pumpa opp all olja ?

 

Jeg ringte og snakket med mingen , han sier dette ikke skulle være noe hokus pokus, bare skru ut blindplugg i registerdeksel ved pumpa , dreie motor til du ser merket. Så ut og inn med pumpe.

 

Det er flere steder på BP dette er diskutert med tenningsvinkel osv... googler du kommer båtplassen opp. Håper du tar en del bilder og forklarer. Må gjøre det samme sjøl før sesongen.

Link to post

Jeg har gjort det "samme" på min 2704, tatt ut pumpe og monterrt den inn igjen. Det er riktig som Anders Haaby skriver, men i tillegg ville jeg sett etter at at motoren har rett tenning før du tar ut pumpen.

Hvordan kaster den ut oljen? Når oljenivået øker til den øvre avtapping må oljen ut, eller aller best, du bytter olje.

 

Vil anbefale at du laster ned manualen for motoren som nå ligger i dokumentarkivet. Her står dette detaljert omtalt .

Link to post

Hmm, gjorde dette på en ford 2400 serie for 10-12 år siden. Reimer, Front deksel må av, mener det er en pinne som skal inn for å låse posisjon på brenstoff pumpe/ Eller kam, for av låsing. (Jeg dreide denne). Når alle overett merker stemmer, løsnes register reim, og pumpe skrues ut. Inn med ny pumpe, pass på overett merker og så monteres reg reim igjen. Disse Diesel pumpene kan være proplematiske med luft. Har ved flere annledninger luftet lignende pumper direkte på pumpe. Er en skrue på siden. Og primet med føde pumpe. Det må luftes skikkelig godt. Er jo egentlig en omfattende jobb å skifte diesle pumpe og husk å holde tunga rett imunnen me dtanke på overett merker på svinghjul, kamaksel og fuel pumpe. Om ikke kan går jobben rett vest.

Link to post

Det er greit å være sterk i troen.

 

Men søker en visdom er https://baatplassen.n...-dokumentarkiv/ en bra plass å starte.

 

Til trådstarter kan du forklare hvordan en lukket pumpen kaster ut oljen?

 

Er det Simms eller Bosch pumpe?

 

En brennstoffpumpe skal overleve motoren hvis den får den servicen den skal ha.

For å skifte brennstoffpumpa kreves det spesialverktøy så la en spesialist gjøre det.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Til trådstarter kan du forklare hvordan en lukket pumpenkaster ut oljen?

Jeg er og nyskjerrig på det samme. Nå vet jeg at det er montert et rør på øvre nivå, der det vanligvis står en nivåplugg. Når "oljen" stiger i dieselpumpen, vil det komme overskuddsolje ut dette røret.

 

Det lekker jo litt diesel forbi stemplene i dieselpumpen og det fører til at oljenivået stiger i pumpen. Når nivået har nådd øvre nivåplugg, skal oljen skiftes.

Link to post

Halldor, jeg gidder ikke spørre om hvorfor du skal bytte pumpe. Gjorde samme for endel år siden med stort hell, og uten bruk av spesialverktøy :wink: .

Skru av dekselet foran registeret, og observer tannhjulenes stilling før du løser pumpen, ev turn motoren til disse står overett. Tannhjulene i registeret er skråskjærte, derfor vrir pumpa seg litt ved av og påmontering. Derfor må ny pumpe settes litt "feil" slik at den vrir seg til på rett plass når den er kommet inn. Dette ser du på overett-merkene på tannhjulene. Observer tenningsmerkene på pumpens flens og der denne møter blokken.

 

Ekstrem renslighet ved av/påmontering av alle dieselrør ifob. med pumpa, husk at dette er etter filter ! En grundig motorvask før jobben begynner er aldrig feil....

 

Disse motorene ble levert om en annen med Bosh eller Simms pumpe. Går helt greit å veksle.

 

Stå på, ta bilder, legg inn...... :thumbsup:

Link to post

Hei !

 

Det ligger kanskje noe brukende info her ? Mye nyttig Ford-info syns jeg.

 

Ja der var det mye nyttig Ford info. Fullstendig verkstedhåndbok for min Ford 2715 bl.a. Den har jeg aldrig sett før på nettet og den gir svar på det meste innen service og rep. av Ford motorene. Takker for linken og verkstedhåndbokenen er lastet ned. Hvordan kan den lastes ned til dokumentarkivet her på baatplassen ?

 

Ser nå at Nemo lastet ned Ford -bøkene til dok.ark. her den 10.12.11

Redigert av arnbr0 (see edit history)
Link to post

Jeg ringte og snakket med mingen , han sier dette ikke skulle være noe hokus pokus, bare skru ut blindplugg i registerdeksel ved pumpa , dreie motor til du ser merket. Så ut og inn med pumpe.

http://bf494.co.uk/assets/Ford_2700_parts.pdf

s.68 viser pumpen og skjoldet som kobler den til registerhuset.

 

Blindpluggen (diam. ca. 1 tomme) sitter på høyre side av pumpen (sett aktenfra) ute ved kanten av skjoldet. Innenfor denne vil en se “et halvt kjørnemerke” - den andre halvparten sitter på pumpetannhjulet. Ved å tørne disse to overett er tenningen grunninnstillt.

 

Er utviklet et fjærbelastet spesialverktøy som klikker når merkene er overett, men en klarer godt å kjenne det med et passelig skrujern også. Dessuten kan en jo også se inn.

 

Når dette et gjort løsnes den store skjoldflensen, pumpe med tannhjul kan trekkes rett ut bakover og ny settes inn slik at merkene kommer overett.

Bruk det originale tannhjulet, både for overettmerket og slitasje skal passe til resten.

 

Dessuten kan siste ev. fininnstilling foretas ved å vri skjoldet.

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Lurer bare på om det er fare for å miste noe ned inni motoren , en stoppskive - borret til" over ett punktet" eller noe annet løst.

Tror ikke det er noen fare for å miste boren inn i motoren. Det er jo den glatte delen av boren du stikker inn i hullet og du holder i selve boren mens du sjekker om den passer i hullet (over ett).

Det er ofte vanskeling å komme til for å sjekke om tenning er riktig. Jeg bruker et digital kamera for å ta bilde av gradene tenningen er stillt inn på.

Link to post

Hei Haldor.

Har gjort denne jobben sjøl. Hadde ei pumpe som var utslitt og fikk aldri motor til å gå pent. Fikk tak i ei byttepumpe fra KD i Bergen og alt kom på stell igjen. Hadde senest ut pumpa i fjor høst. Du bør ut fra tips og råd i flere tilsvar her, fikse dette. Men er gjerne trangt nedi der og godt lys, speil samt en nyvaska motor er ikke å forakte. Som det blir nevnt, husk på at tannhjula er skråskjærte, så husk å "forskyv litt" på hjulet (moturs) på pumpa når du lirker den nye pumpa på plass igjen. Da får du overrettmerker korrekt. Et tips, for å lette å se merkene inne hullet når pumpa er på plass, ha et drypp hvit korrekturlakk på sentermerkene. Da synes de godt når du kikker inn for finjustering. Er som sagt ikke panoramautsikt nedi der. Vedr "tenningstidspunkt" har jo noen motorer gradinnstilling på svinghjulshus bakkant (H side, nedkant). Hos meg er det ikke slik. Fant ei gradskive "innstøpt" i olje og skitt bak reimhjulet i forkant (du ser kanten av den til h bak reimhjulet).

reimhjul_2715.jpg.

 

Var rimelig korrugert og grader nesten umulig å avlese, men fikk tatt den ut å renset godt og polert opp. Med ei god lupe/godt lys, fikk jeg merket av for 20 og 24 grader (så godt som)

 

gradskive_20_og_24_grader.jpg .

 

Var litt frem og tilbake med hva den skulle stå på. Noen sa 20 og satte den på det først. FEIL. Skal være 24 grader på 2715. Lykke til.

Trond Haug

Link to post

ote name='Tjond' timestamp='1325800851' post='1238052']

Hei Haldor.

Har gjort denne jobben sjøl. Hadde ei pumpe som var utslitt og fikk aldri motor til å gå pent. Fikk tak i ei byttepumpe fra KD i Bergen og alt kom på stell igjen. Hadde senest ut pumpa i fjor høst. Du bør ut fra tips og råd i flere tilsvar her, fikse dette. Men er gjerne trangt nedi der og godt lys, speil samt en nyvaska motor er ikke å forakte. Som det blir nevnt, husk på at tannhjula er skråskjærte, så husk å "forskyv litt" på hjulet (moturs) på pumpa når du lirker den nye pumpa på plass igjen. Da får du overrettmerker korrekt. Et tips, for å lette å se merkene inne hullet når pumpa er på plass, ha et drypp hvit korrekturlakk på sentermerkene. Da synes de godt når du kikker inn for finjustering. Er som sagt ikke panoramautsikt nedi der. Vedr "tenningstidspunkt" har jo noen motorer gradinnstilling på svinghjulshus bakkant (H side, nedkant). Hos meg er det ikke slik. Fant ei gradskive "innstøpt" i olje og skitt bak reimhjulet i forkant (du ser kanten av den til h bak reimhjulet).

 

Var litt frem og tilbake med hva den skulle stå på. Noen sa 20 og satte den på det først. FEIL. Skal være 24 grader på 2715. Lykke til.

 

Boka mi sier se skilt på Simms pumpe og 23 grader på Bosch pumpe.. bok og motor fra 1977.

ford_motor_1.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...