halldor Startet 23.Desember.2011 Del på Facebook Startet 23.Desember.2011 Dieselpumpe utskifting. Hei folkens !! Har en Ford 2715E(?) hvor pumpen kaster ut oljen. Har skaffet en bytte pumpe som skal monteres. Er det noen som hvet hvordan vi gjør dette, med tanke på innstillinger av motor og pumpe for å få dette til virke ??? Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 23.Desember.2011 Del på Facebook Svart 23.Desember.2011 Hei Hallodor. Har motor med samme symptomer. Brukte pumpa opp all olja ? Jeg ringte og snakket med mingen , han sier dette ikke skulle være noe hokus pokus, bare skru ut blindplugg i registerdeksel ved pumpa , dreie motor til du ser merket. Så ut og inn med pumpe. Det er flere steder på BP dette er diskutert med tenningsvinkel osv... googler du kommer båtplassen opp. Håper du tar en del bilder og forklarer. Må gjøre det samme sjøl før sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.Desember.2011 Del på Facebook Svart 23.Desember.2011 Jeg har gjort det "samme" på min 2704, tatt ut pumpe og monterrt den inn igjen. Det er riktig som Anders Haaby skriver, men i tillegg ville jeg sett etter at at motoren har rett tenning før du tar ut pumpen. Hvordan kaster den ut oljen? Når oljenivået øker til den øvre avtapping må oljen ut, eller aller best, du bytter olje. Vil anbefale at du laster ned manualen for motoren som nå ligger i dokumentarkivet. Her står dette detaljert omtalt . Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 23.Desember.2011 Del på Facebook Svart 23.Desember.2011 Hmm, gjorde dette på en ford 2400 serie for 10-12 år siden. Reimer, Front deksel må av, mener det er en pinne som skal inn for å låse posisjon på brenstoff pumpe/ Eller kam, for av låsing. (Jeg dreide denne). Når alle overett merker stemmer, løsnes register reim, og pumpe skrues ut. Inn med ny pumpe, pass på overett merker og så monteres reg reim igjen. Disse Diesel pumpene kan være proplematiske med luft. Har ved flere annledninger luftet lignende pumper direkte på pumpe. Er en skrue på siden. Og primet med føde pumpe. Det må luftes skikkelig godt. Er jo egentlig en omfattende jobb å skifte diesle pumpe og husk å holde tunga rett imunnen me dtanke på overett merker på svinghjul, kamaksel og fuel pumpe. Om ikke kan går jobben rett vest. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Desember.2011 Del på Facebook Svart 23.Desember.2011 2700 serien har vel ikke registerreim, slik som 2400 serien har? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 23.Desember.2011 Del på Facebook Svart 23.Desember.2011 2700 serien har støtstenger og vippetøy Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Viknes 6BY Svart 24.Desember.2011 Del på Facebook Svart 24.Desember.2011 Begge motorene har underliggende kamskjell, derfor støtstenger og vippetøy!! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Desember.2011 Del på Facebook Svart 24.Desember.2011 2700 serien har vel ikke registerreim, slik som 2400 serien har? Det har du rett i. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Viknes 6BY Svart 24.Desember.2011 Del på Facebook Svart 24.Desember.2011 Begge motorene har underliggende kamskjell, derfor støtstenger og vippetøy!! Kamaksling. God jul alle sammen. Trodde 2700 hadde reg reim, men det vet jeg ikkE Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 24.Desember.2011 Del på Facebook Svart 24.Desember.2011 2704 har ikke registereim, men tannhjul Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Roger jo Svart 25.Desember.2011 Del på Facebook Svart 25.Desember.2011 (redigert) Det er greit å være sterk i troen. Men søker en visdom er https://baatplassen.n...-dokumentarkiv/ en bra plass å starte. Til trådstarter kan du forklare hvordan en lukket pumpen kaster ut oljen? Er det Simms eller Bosch pumpe? En brennstoffpumpe skal overleve motoren hvis den får den servicen den skal ha. For å skifte brennstoffpumpa kreves det spesialverktøy så la en spesialist gjøre det. Redigert 25.Desember.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Nemo Svart 25.Desember.2011 Del på Facebook Svart 25.Desember.2011 Til trådstarter kan du forklare hvordan en lukket pumpenkaster ut oljen? Jeg er og nyskjerrig på det samme. Nå vet jeg at det er montert et rør på øvre nivå, der det vanligvis står en nivåplugg. Når "oljen" stiger i dieselpumpen, vil det komme overskuddsolje ut dette røret. Det lekker jo litt diesel forbi stemplene i dieselpumpen og det fører til at oljenivået stiger i pumpen. Når nivået har nådd øvre nivåplugg, skal oljen skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 25.Desember.2011 Del på Facebook Svart 25.Desember.2011 Halldor, jeg gidder ikke spørre om hvorfor du skal bytte pumpe. Gjorde samme for endel år siden med stort hell, og uten bruk av spesialverktøy . Skru av dekselet foran registeret, og observer tannhjulenes stilling før du løser pumpen, ev turn motoren til disse står overett. Tannhjulene i registeret er skråskjærte, derfor vrir pumpa seg litt ved av og påmontering. Derfor må ny pumpe settes litt "feil" slik at den vrir seg til på rett plass når den er kommet inn. Dette ser du på overett-merkene på tannhjulene. Observer tenningsmerkene på pumpens flens og der denne møter blokken. Ekstrem renslighet ved av/påmontering av alle dieselrør ifob. med pumpa, husk at dette er etter filter ! En grundig motorvask før jobben begynner er aldrig feil.... Disse motorene ble levert om en annen med Bosh eller Simms pumpe. Går helt greit å veksle. Stå på, ta bilder, legg inn...... Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 (redigert) Hei ! Det ligger kanskje noe brukende info her ? Mye nyttig Ford-info syns jeg. Redigert 26.Desember.2011 av BjornK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 (redigert) Hei ! Det ligger kanskje noe brukende info her ? Mye nyttig Ford-info syns jeg. Ja der var det mye nyttig Ford info. Fullstendig verkstedhåndbok for min Ford 2715 bl.a. Den har jeg aldrig sett før på nettet og den gir svar på det meste innen service og rep. av Ford motorene. Takker for linken og verkstedhåndbokenen er lastet ned. Hvordan kan den lastes ned til dokumentarkivet her på baatplassen ? Ser nå at Nemo lastet ned Ford -bøkene til dok.ark. her den 10.12.11 Redigert 26.Desember.2011 av arnbr0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Jeg ringte og snakket med mingen , han sier dette ikke skulle være noe hokus pokus, bare skru ut blindplugg i registerdeksel ved pumpa , dreie motor til du ser merket. Så ut og inn med pumpe. http://bf494.co.uk/assets/Ford_2700_parts.pdf s.68 viser pumpen og skjoldet som kobler den til registerhuset. Blindpluggen (diam. ca. 1 tomme) sitter på høyre side av pumpen (sett aktenfra) ute ved kanten av skjoldet. Innenfor denne vil en se “et halvt kjørnemerke” - den andre halvparten sitter på pumpetannhjulet. Ved å tørne disse to overett er tenningen grunninnstillt. Er utviklet et fjærbelastet spesialverktøy som klikker når merkene er overett, men en klarer godt å kjenne det med et passelig skrujern også. Dessuten kan en jo også se inn. Når dette et gjort løsnes den store skjoldflensen, pumpe med tannhjul kan trekkes rett ut bakover og ny settes inn slik at merkene kommer overett. Bruk det originale tannhjulet, både for overettmerket og slitasje skal passe til resten. Dessuten kan siste ev. fininnstilling foretas ved å vri skjoldet. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Nemo Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 (redigert) Er utviklet et fjærbelastet spesialverktøy som klikker når merkene er overett, men en klarer godt å kjenne det med et passelig skrujern også. Dessuten kan en jo også se inn. En bor på 3 mm passer i "hullet" som vises når merkene er overett. Redigert 27.Desember.2011 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 4.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2012 Hei og godt nytt båt-år ! Må få takke for mange gode inspill,og da er det vel bare å gyve løs og få skiftet den pumpen. Lurer bare på om det er fare for å miste noe ned inni motoren , en stoppskive - borret til" over ett punktet" eller noe annet løst. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Januar.2012 Del på Facebook Svart 4.Januar.2012 Dersom det er mulig å miste noko inni, så ville eg heller brukt en 3mm saksesplint eller noko slik, og sett tau i enden. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nemo Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Lurer bare på om det er fare for å miste noe ned inni motoren , en stoppskive - borret til" over ett punktet" eller noe annet løst. Tror ikke det er noen fare for å miste boren inn i motoren. Det er jo den glatte delen av boren du stikker inn i hullet og du holder i selve boren mens du sjekker om den passer i hullet (over ett). Det er ofte vanskeling å komme til for å sjekke om tenning er riktig. Jeg bruker et digital kamera for å ta bilde av gradene tenningen er stillt inn på. Sitér dette innlegget Link to post
halldor Svart 5.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Tenningen -graden leses av på svinghjulet eller......?? Og hvis gamle pumpen demonteres med overett merket på rett plass og det samme med nye pumpen - da skulle allt være greit ? Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Hei Haldor. Har gjort denne jobben sjøl. Hadde ei pumpe som var utslitt og fikk aldri motor til å gå pent. Fikk tak i ei byttepumpe fra KD i Bergen og alt kom på stell igjen. Hadde senest ut pumpa i fjor høst. Du bør ut fra tips og råd i flere tilsvar her, fikse dette. Men er gjerne trangt nedi der og godt lys, speil samt en nyvaska motor er ikke å forakte. Som det blir nevnt, husk på at tannhjula er skråskjærte, så husk å "forskyv litt" på hjulet (moturs) på pumpa når du lirker den nye pumpa på plass igjen. Da får du overrettmerker korrekt. Et tips, for å lette å se merkene inne hullet når pumpa er på plass, ha et drypp hvit korrekturlakk på sentermerkene. Da synes de godt når du kikker inn for finjustering. Er som sagt ikke panoramautsikt nedi der. Vedr "tenningstidspunkt" har jo noen motorer gradinnstilling på svinghjulshus bakkant (H side, nedkant). Hos meg er det ikke slik. Fant ei gradskive "innstøpt" i olje og skitt bak reimhjulet i forkant (du ser kanten av den til h bak reimhjulet). . Var rimelig korrugert og grader nesten umulig å avlese, men fikk tatt den ut å renset godt og polert opp. Med ei god lupe/godt lys, fikk jeg merket av for 20 og 24 grader (så godt som) . Var litt frem og tilbake med hva den skulle stå på. Noen sa 20 og satte den på det først. FEIL. Skal være 24 grader på 2715. Lykke til. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Roger jo Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 (redigert) ote name='Tjond' timestamp='1325800851' post='1238052'] Hei Haldor. Har gjort denne jobben sjøl. Hadde ei pumpe som var utslitt og fikk aldri motor til å gå pent. Fikk tak i ei byttepumpe fra KD i Bergen og alt kom på stell igjen. Hadde senest ut pumpa i fjor høst. Du bør ut fra tips og råd i flere tilsvar her, fikse dette. Men er gjerne trangt nedi der og godt lys, speil samt en nyvaska motor er ikke å forakte. Som det blir nevnt, husk på at tannhjula er skråskjærte, så husk å "forskyv litt" på hjulet (moturs) på pumpa når du lirker den nye pumpa på plass igjen. Da får du overrettmerker korrekt. Et tips, for å lette å se merkene inne hullet når pumpa er på plass, ha et drypp hvit korrekturlakk på sentermerkene. Da synes de godt når du kikker inn for finjustering. Er som sagt ikke panoramautsikt nedi der. Vedr "tenningstidspunkt" har jo noen motorer gradinnstilling på svinghjulshus bakkant (H side, nedkant). Hos meg er det ikke slik. Fant ei gradskive "innstøpt" i olje og skitt bak reimhjulet i forkant (du ser kanten av den til h bak reimhjulet). Var litt frem og tilbake med hva den skulle stå på. Noen sa 20 og satte den på det først. FEIL. Skal være 24 grader på 2715. Lykke til. Boka mi sier se skilt på Simms pumpe og 23 grader på Bosch pumpe.. bok og motor fra 1977. Redigert 6.Januar.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.