Jump to content

Billig og tungsolgt eller dyrt og lettsolgt?

chrisrik

Recommended Posts

Selv om disse to alternativene ikke alltid er de som gjelder, så tror jeg det ofte er tilfelle (båtfolk liker jo å bruke båtlapper:)

Hva tenker folk om dette? Er litt usikker for min egen del - som ikke har mulighet til å opp i klassen for å forenkle et evt videresalg.

Men er det noe man vil ha - er det jo greit. Tapsprosjekt økonomisk er det jo uansett. Det sentrale er vel at prisen blir desto mer viktig ved kjøp av et slikt objekt - prisen bør reflektere dens ugunstighet. Vanskelig...

Forøvrig, god jul til alle!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Jeg er litt usikker på om du mener båter eller utstyr til båter når du snakker om objekter.

Er det utstyr til båter, så skal vel dette skjeldent selges, så da må jeg jo anta at du snakker om innkjøp av båt.

Om det er Ribber, daycruiser, cabincruiser, Trawler, skjøyte eller seilbåt er også naturligvis ikke så lett å gjette seg frem til.

Om det feks er snakk om kjøp av ny seilbåt i en eller annen lengde, så er det vel slik at selv om Bavaria feks er billig og mer enn bra nok for de aller fleste, er det så mange av dem på bruktmarkedet at de allikevel er tungsolgte, selv om de er billige relativt sett i innkjøp.

Om noen ble klokere av dette innlegget enn av det første, blir jeg imponert.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg forstår ikke hva det er du er usikker på.

Litt klønete formulert er det nok, men jeg tror han er usikker på om han skal

1) betale lite for en båt som det er vanskelig å få solgt igjen, eller

2) betale mye for en båt som det er lett å få solgt igjen

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

... men hverken hva slags båt eller type budsjett det er snakk om?

Jeg mener å ha forstått at dette er det med fullt overlegg ikke sagt noe om fordi han

hadde ikke planer om å diskutere ku en type båt, men ulike typer båter.

Var veldig vanskelig dette her, beklager den dårlige formuleringen, men Sjøtunga har skjønt det! Og jeg skønner det er store forskjeller mellom type båter, alder og jeg vet ikke hva. Men det RSL skriver om feks Bavaria var litt det jeg tenkte kunne være gøy å løfte. Hvordan er det med ribber? Begrenset bruksområde kanske, mindre målgruppe. Er dette bare tungsolgt dersom den er større enn 3 meter (lettbåt).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Billig og lettsolgt virker umiddelbart mest attraktivt, ikke sant?

Så kan man vurdere hva man synes er billig, alt etter budsjettet man har. Noen synes 1 mill. er billig, andre synes prisen må være tiendedelen av det for å kalles billig...

Men det er litt interessant det med lettsolgt eller tungsolgt. Hvis man liker en båt, kommer det vel an på om man kjøper den for å ha den en stund. Da har man sikkert tid til å finne en kjøper uten stress når man først skal selge den.

Men er man "båt-trader" og handler båt like ofte som andre kjøper jakke, gjelder det å finne noe som det går fort å selge igjen. Det er vel dette båtforhandlere driver med hele tiden.

Det viktigste er nok å finne noe man gjerne vil ha, til en pris man er komfotabel med, og så bekymre seg om bruktverdien senere. Det finnes nok alltid en kjøper.

Forøvrig får dere ha en fortsatt God Jul.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Om det feks er snakk om kjøp av ny seilbåt i en eller annen lengde, så er det vel slik at selv om Bavaria feks er billig og mer enn bra nok for de aller fleste, er det så mange av dem på bruktmarkedet at de allikevel er tungsolgte, selv om de er billige relativt sett i innkjøp.

Du har kanskje rett, men min erfaring er nå likevel at om en båt er populær som ny - så er den det også som brukt. Jeg tror derfor ikke det er noe vanskeligere å selge en Bavaria enn en HR i høy prisklasse i dagens marked - i alle fall ikke om selgeren av HRen har tenkt å få tilbakebetalt sin investering.

Billig og lettsolgt virker umiddelbart mest attraktivt, ikke sant?

...man kanskje ikke særlig realistisk? I et fritt marked er det tilbud og etterspørsel som regulerer prisene, i særdeleshet i bruktmarkedet som vi snakker om her. Markedets mekanikk fungerer slik at det som er lettsolgt har mange interesserte kjøpere og vil derfor lettere oppnå høyere pris enn tilsvarende vare med færre interesserte kjøpere.

Så hvis du skal kjøpe en båt med gitte spesifikasjoner, ville du da spare penger i utgangspunktet ved å kjøpe en billig båt som det kanskje ikke er så lett å bli kvitt igjen til en fornuftig pris, eller ville du kjøpe en dyrere båt som det kanskje er lettere å få igjen pengene for når du skal selge? Eller tror du forskjellen i totalkostnadene blir så liten at det ikke betyr så mye uansett hva du gjør?

min oppfattelse av markedet nå er at billige båter går tregere en dyre. Feks så ligger summer family 27ac, som eg har, 100.000kr lavere nå en for to år siden, uten at de blir solgt. Det er mye båt i en slik til 190.000 feks.

Så det å velge en dyrere båt kan gjøre salg enklere når den skal selges.

Er du ute etter tips for å starte som megler, så er mitt tips:glem det :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eller tror du forskjellen i totalkostnadene blir så liten at det ikke betyr så mye uansett hva du gjør?

Som jeg er inne på ovenfor, tror jeg forskjellen blir tilnærmet den samme. Altså at man taper omtrent det samme i kroner og øre på en rimelig båt, kontra en dyr. Det vil være vanskelig å selge en båttype det er mye av, men det vil vel også være vanskelig å selge en dyr båt til forventet pris når markedet er på bunn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...