Jump to content

yanmar 6LP-STE 290 hk


Josefine

Recommended Posts

Ingen erfaringer, men har lest litt om andres erfaringer.

 

Dette er en drøye 400 kg motor på drøye 4 liter sylindervolum med nesten 300 hester, sier det seg selv at dette er en motor som man har tatt veldig mye ut av. 3800 o/min. Fordelen er at man får en lett motor som passer ypperlig i en fritidsbåt. På amerikanske diskusjonsfora, er man stort sett enige om at så lenge man ikke presser denne motoren i lange perioder av gangen, er det en flott motor som gjør nytten og samtidig gir deg alle fordelene en lett motor med mange hester har.

 

Litt mer påpasselig med vedlikehold kanskje? Sjekke at kjøling er perfekt til enhver tid? Vite at denne motoren krever oljeskift etter kun 125 timer, mot normalt 200 timer for andre Yanmar'er.

 

Og prisen? Listeprisen er ikke spesielt rimelig, men ned mot 250.000-260.000 med moms, hk-avgift, motorlabber og ZF63-gir burde det vel gå an å få den.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Fikk krøll med pekeren. Var ikke helt ferdig.

 

Den går som en klokke og maler som en katt uten vibrasjon og med moderat støynivå på fullt.

Den starter like lett i minus 15 som pluss 15, men røyker litt før den blir varm, noe som er normalt med de fleste motorer av denne type.

Jeg har alltid kjørt den på 3500 - 3600 (max anbefalt kontinuerlig) og av og til på full guffe i en halv time, noe som Yanmar Norge anbefaler.

Det man skal passe på er å ikke la den gå på tomgang i flere timer (under fiske f.eks.) uten å øke belastningen av og til.

En annen ting man får med er en ren motor. Min er som den dagen den var ny, uten en eneste oljeflekk, noe som også maskinrommet bærer preg av. Når det gjelder oljeskift hver 125 timer, passer dette inn med ca. en gang i året for mitt vedkommende, noe man vel bør gjøre i alle fall.

 

Dette høres kanskje litt subjektivt ut dette, men Yanmar er Yanmar, selv om blokka er Toyota.

Link to post
Share on other sites

jeg har samme motoren men med drev. Har kjørt den nå i 4 sesonger, og er veldig fornøyd. Jeg har en lett propell, og oppnår 3950 o/min. Ser ikke noe problem med å belaste den på 3700 o/min i lange perioder, når alle klokker viser riktige verdier og motoren arbeider lett. Dreiemomentet gjør at den oppnår samme turtall selv med mye bunkers og last ombord.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hva er det med registerreima som bekymrer deg, Arnstein?

Håper inderlig at Yanmar har satt vedlikeholdsintervallet med god sikkerhetsmargin?

Ellers blir man jo kvitt en del støy med registerreim.

En anke jeg har er at zinkanodene i smøroljekjøleren og i varmeveksleren er for små slik at de bør skiftes to ganger om året.

Deleprisene hos Yanmar er jo ikke akkurat folkelige, så jeg lager dem likegodt selv. (Zinkanodene altså)

Link to post
Share on other sites

Hva er det med registerreima som bekymrer deg, Arnstein?

Håper inderlig at Yanmar har satt vedlikeholdsintervallet med god sikkerhetsmargin?

Ellers blir man jo kvitt en del støy med registerreim.

En anke jeg har er at zinkanodene i smøroljekjøleren og i varmeveksleren er for små slik at de bør skiftes to ganger om året.

Deleprisene hos Yanmar er jo ikke akkurat folkelige, så jeg lager dem likegodt selv. (Zinkanodene altså)

Ikke annet enn at denne må skiftes innen visse intervall. En registerreim er ikke alltid like enkel å få skiftet pga. vanskelig tilkomst og dermed løper verkstedregningen. Og ryker den, er det ikke så kjekt lenger. Kjeder bråker, men varer lengre. Men bevars, kan godt hende jeg ender opp med denne motoren selv neste gang jeg skifter. Registerreim eller ikke, blir selvsagt en avveining.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

1200 timer er nok riktig (uten at jeg har boka framfor meg) og da bør man vel også skifte strammerulla samtidig.

Det er forøvrig meget lett å komme til.

Nå håper jeg selvfølgelig at jeg ikke får bruk for andre deler enn de som skal skiftes på intervall, men det hadde vært interressant å vite hvilke Toyota deler man kan bruke i stedet for Yanmar deler, med unntak av mariniseringsutstyret da. Vet du noe om dette, Lotus (eller andre)?

 

(Gjesp) Nei nå er klokken snart midnatt på disse kanter, så dere får ha meg unnskyldt.

 

Ønsker alle som er innom her et Riktig Godt Nytt År!

 

Popeye

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...